سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 8 بهمن 1403

در نشست کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران تأکید شد

تنقیح قوانین حوزه حمل‌ونقل با مشارکت بخش خصوصی | استقرار نمایندگان بخش خصوصی در وزارت راه| موضوع FATF باید زودتر حل شود

در نشست کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران بر ایجاد زمینه مناسب جهت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در پروژه‌های حمل‌ونقل تأکید شد.

13 بهمن 1403 - 15:01
کد خبر : 73370
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق ایران، گفت: لجستیک و حمل‌ونقل قلب تپنده اقتصاد هر کشوری است و بدون کارکرد بهینه آن موتور اقتصاد و به‌ویژه صادرات کشور روشن نخواهد شد.

عبدالله مهاجر دارابی در نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران با موضوع بررسی «پتانسیل تعامل بخش خصوصی با معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی»، ادامه داد: هرکجا که بخش خصوصی واردشده و اجرای امور به معنای واقعی به آن سپرده شده موفق عمل کرده است. اما باید زمینه فعالیت این بخش فراهم شود.

او تأکید کرد: یکی از مسائل اصلی که باید حل شود موضوع FATF است. اگر این موضوع زودتر حل شود از پیچیدگی‌های مسائل امروز بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه مالی کاسته خواهد شد.

تنقیح قوانین بخش حمل‌ونقل با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود

سعید رسولی، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در شقوق مختلف لجستیک و حمل‌ونقل، اظهار کرد: باید با مشورت بخش خصوصی نقشه راهی برای تجمیع ظرفیت‌های پراکنده در کشور طراحی کنیم. دولت باید برای مشارکت این بخش، تسهیلگری کرده و تصدی‌ها را واگذار کند. این واگذاری‌ها هم باید اقتصادی و مقرون به صرفه باشند.

او با اشاره به اهمیت تنقیح قوانین در شفاف‌سازی و روان‌سازی امور، ادامه داد: با مشارکت بخش خصوصی، تمامی قوانین و مقررات را در شقوق مختلف حمل‌ونقل بازنگری خواهیم کرد. ما معتقدیم بخش خصوصی بازیگر اصلی است.

رسولی افزود: در معاونت حمل‌ونقل با هدف تعامل بیشتر با بخش خصوصی فضایی برای استقرار نمایندگان مرتبط بخش خصوصی اختصاص خواهیم داد تا در تصمیم‌گیری‌ها مشورت کرده و تعامل بیشتر و نزدیک‌تر باشد.

او با اشاره به تجربه فولباک که منجر به زیان کامیون‌داران و بخش حمل‌ونقل داخلی شد، گفت: کمیته‌ای تشکیل شده تا ظرف سه ماه شرایط هر یک از پایانه‌های مرزی را بررسی کند و متناسب با شرایط هر کدام با مشورت بخش خصوصی طرحی ارائه کند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از اقدامات جزیره‌ای و موازی کاری ها، ادامه داد: در هر یک از شقوق حمل‌ونقل کارگروهی را تشکیل دادیم و هر کدام در حیطه ناهماهنگی‌ها با شقوق دیگر حمل‌ونقل و راه‌حل‌های رفع این ناهماهنگی‌ها را ارائه کند.

او با اشاره به هدف‌گذاری 40 میلیون تن ترانزیت در پایان برنامه هفتم، افزود: ما تا امروز به حجم 16 میلیون تن ترانزیت رسیده‌ایم و تا پایان سال شاید به عدد 18 میلیون تن برسیم. اگر با این دست‌فرمان فعلی حرکت کنیم موفق نخواهیم شد. با حجم مبادلات در منطقه رسیدن به عدد 40 میلیون تن ترانزیت، دست‌یافتنی است اما باید هم‌افزایی ایجاد شود و برای ورود بخش خصوصی تسهیلگری شود.

باید شبکه‌ای از همکاری‌های نتیجه محور میان بخش خصوصی و دولت ایجاد کنیم

اطهره نژادی، مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: اقدامات جزیره‌ای آسیب‌زاست و باید سعی کنیم شبکه‌ای از همکاری‌ها بین بخش خصوصی و دولت را با اولویت اقدامات نتیجه محور ایجاد کنیم.

مهم‌ترین مشکلات فعالان حوزه حمل‌ونقل چه بود؟

در این نشست، تعدادی از فعالان بخش حمل‌ونقل به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند. عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف حمل‌ونقل در وزارتخانه، تأمین مالی شقوق مختلف حمل‌ونقل و ضرورت فعال‌سازی ظرفیت صندوق حمایت از حمل‌ونقل، افزایش بهره‌وری واگن‌های ریلی، حمل بیشتر بار ایران در دریای خزر به صورت CFR و زیان شناورهای بخش خصوصی، کمبود شرکت‌های داک در خزر، نبود نیروی متخصص و مشکلات استفاده از نیروی کار خارجی در شناورها، مشکل لایروبی بنادر کشور از جمله بندر آستار، ایجاد بیش از 13 کریدور در اطراف ایران و تضعیف ترانزیت کشور، اتکای سازمان بنادر به اقدامات دولت و اتکا به شرکت‌های بازنشستگان این سازمان در انجام پروژه‌ها، زمان‌بر بودن تخلیه کشتی‌ها در بنادر ما نسبت به بنادر منطقه و بالاتر بودن نرخ تمام شده حمل از ایران، ضرورت نوسازی ناوگان به‌ویژه در حمل‌ونقل بین‌الملل، ایست و بازرسی‌های متعدد در مسیر کامیون‌ها، افزایش یک‌شبه تعرفه حمل جاده‌ای، ضرورت حل مشکل FATF، اجرایی نشدن بیمه سبز، ضرورت تعیین تکلیف قیمت سوخت در بخش ریلی، اصلاح نظام تعرفه‌ای و عدم استقلال بنادر در تصمیم‌گیری‌ها، از جمله مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

در همین رابطه