اگر واژههایی همچون کارآفرینی و استارتآپ را در گوگل جستجو کنید، بدون شک با خیل عظیمی از داستانهای مربوط به موفقیت استارتآپهایی که درنهایت به بنگاههایی پایدار بدل گشتهاند، مواجه خواهید شد. بااینوجود، در اغلب موارد شما پاسخ موردنظر خود را نخواهید یافت و مجبور خواهید شد همچنان به جستجو برای یافتن مطالعات موردی مرتبط با مدل کسبوکار خود و نیز صنعتی که در آن فعالیت میکنید، ادامه دهید.
میتوان گفت تنها راه قابلاتکا برای عبور دادن استارتآپ شما از مراحل دشوار اولیه این است که به روشهایی که سایر کارآفرینان برای گذر از این مراحل به کار گرفتهاند، اعتماد کنید. درواقع این روشها امتحان خود را پس دادهاند و اثربخشی آنها به اثبات رسیده است.
توجه خود را به بهرهوری معطوف کنید نه به امورات روزمره
در ابتدای کارتان اغلب نیاز است امورات زیادی را رتقوفتق کنید و متأسفانه رسیدگی به این امورات میتواند شما را از مسائل مهمتر غافل کند؛ پس سعی کنید در این دام اسیر نشوید. همواره از خود بپرسید که ظرف امروز، دو هفته آینده، ماه آینده، 90 روز آینده، سال آینده و حتی پنج سال آینده باید بر چه مسائل تأثیرگذاری تمرکز کنید. پیشاپیش برای کارهایتان برنامهریزی کنید تا دقیقاً بدانید که در آینده چه گامهایی باید بردارید.
لیه والتشیک، متخصص و مربی رهبری سازمانی، میگوید وقتی مدیران شرکتها خود را صرفاً با امورات روزمرهای مانند ایمیلها، درخواستهای ملاقات و ... مشغول میکنند، این احساس در زیردستان نیز شکل میگیرد که آنها نیز باید همین رویه را دنبال نمایند. تداوم چنین روندی به کاهش خلاقیت کارکنان منجر خواهد شد و از طرف دیگر خود شما نیز به عنوان یک مدیر قادر نخواهید بود برای گسترش کسبوکار خود تصمیمات استراتژیک بگیرید. ازاینرو هرگز به خودتان اجازه ندهید که به چنین نقطهای برسید.
بهترین استعدادهای ممکن را جذب کنید
شما از کسانی که در اطرافتان هستند الهام میگیرید. حال ترجیح میدهید چه کسانی در اطرافتان باشند؟ کارکنانی در کلاس جهانی که میتوانند ایدههایی ارزشمند را برایتان به ارمغان بیاورند، یا کارکنان سطح پایینی که باید تحت فشار قرارشان دهید تا شاید از تواناییهای اندکشان فایدهای به شما برسد؟
آیسلین مالژچکی، استراتژیست آژانس حمایت از کارآفرینی «مارس»، اقدامات زیر را برای جذب بهترین استعدادهای ممکن پیشنهاد میکند:
از استخدامهای بدون منطق بپرهیزید: پایهگذاران استارتآپها اغلب ناامیدانه خود را نیازمند کمک میدانند و ممکن است بدون توجه به مهارتها و تناسب افراد، دست به استخدام آنها بزنند.
برای معرفی کسبوکارتان همهمه به راه بیاندازید (بازاریابی همهمهای): از ارتباطات شخصی و اعتبارتان بهخوبی بهره بگیرید تا افراد مناسب را جذب شرکت خود کنید.
از شبکههای ارتباطی کمک بگیرید: علاوه بر انتشار آگهیهای استخدام در وبسایت خود و یا صفحه شخصیتان در لینکدین (LinkedIn)، ارتباطات خود و نیز کارکنان شرکتتان را توسعه دهید تا بتوانید افرادی که با اهداف شما همراستا هستند را بیابید.
تیمسازی مسئلهای نیست که بتوانید بهراحتی از کنارش عبور کنید. تفاوتها وقتی رقم خواهند خود که افراد توانمند و متناسب با کارتان، شما را احاطه کنند؛ و این یعنی پیشرفت به جای رکود. پس با افرادی کار کنید که الهامبخش شما باشند.
یک آژانس مشاوره کسبوکار را به همکاری بطلبید
اگر بخواهید همه کارها را خودتان انجام دهید، هزینه فرصتتان بهسرعت افزایش خواهد یافت. بنابراین بهتر است از یک آژانس مشاوره کسبوکار کمک بگیرید و مطمئن باشید که هزینه برونسپاری کارها درنهایت کمتر از هزینه فرصت انجام آنها توسط خود شما خواهد بود.
پاتریک وودز، مدیر بخش مشتریان آژانس کسبوکار کین آی او (Keen IO) در مقالهای ضمن اشاره به مشکلاتی که ممکن است در زمان همکاری با آژانسهای مشاوره کسبوکار بروز کند، راهکارهایی برای غلبه بر این مشکلات پیشنهاد کرده است:
ارتباط نزدیکی با آژانس طرف همکاری خود برقرار کنید: برای شناخت کسانی که با آنها کار میکنید، وقت بگذارید. انتظارات خود را برای آنها مشخص کنید و هماهنگیهای لازم را انجام دهید.
همیشه با آژانس در تماس باشید: ازآنجاکه استارتآپها اغلب پیشرفت سریعی دارند، مسائل را بهطور مستمر و روشن با آژانس در میان بگذارید تا مطمئن شوید که در یک مسیر گام برمیدارید.
بدانید که آژانس چه کارهایی را میتواند برای شما انجام دهد: ظرفیتها و نقاط قوت کارکنان آن را بشناسید؛ و برای خود مشخص کنید که چه وظایفی را میخواهید به آنها محول کنید و چه وظایفی را خودتان انجام خواهید داد.
از بدبینی و منفینگری بپرهیزید
منفینگری میتواند فضای شرکت شما را بهکلی مسموم کند. اگر شما به آینده بدبین باشید، خیلی زود متوجه خواهید شد که کل اعضای تیمتان، اعتماد و باور خود به موفقیت کسبوکار را از دست خواهند داد. در مقابل، اگر شما به کارتان اطمینان داشته باشید، این اطمینان به کارکنان شما نیز منتقل خواهند شد و آنها با اشتیاق بیشتری پشت سر شما حرکت خواهند کرد.
جان گوردون، نویسنده چندین کتاب معروف در زمینه رهبری سازمانی، معتقد است منفینگری میتواند روحیه، عملکرد و بهرهوری تیم تحت رهبری شما را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین موجب کاهش انرژی و افزایش استرس در سازمان شود.
وقتی صحبت از ایجاد یک فضای کاری مثبت به میان میآید، مسئولیت اصلی بر عهده رهبر سازمان است. شما باید این فضا را برای تیمتان فراهم کنید تا بتوانید از ظرفیتهای اعضای تیم به نحو احسن بهره بگیرید.
خودتان را بیشازحد خسته نکنید
وقتی یک کسبوکار جدید را آغاز میکنید، در ابتدا بسیار هیجانزده هستید و دوست دارید هر کاری از دستتان برمیآید انجام دهید تا این کسبوکار جدید رونق بگیرد و پابرجا بماند. باید بدانید که 16 ساعت کار روزانه بالاخره تأثیرش را بر شما خواهد گذاشت و اگر به همین روال ادامه دهید، دچار خستگی مفرط خواهید شد. پس یاد بگیرید که برای رشد کسبوکارتان، میتوانید روی اعضای تیمتان نیز حساب کنید.
جیمز اسکرامکو از آژانس مشاوره کسبوکارهای آنلاین سوپرفست بیزنس (Super-Fast Business) جزو طرفداران استراحت و خواب بیشتر است. اگرچه بسیاری از کارآفرینان پرتکاپوی امروز نظر متفاوتی دارند، اما اسکرامکو تأکید میکند که استراحت کافی میتواند عملکرد شما را بهبود بخشد. بیخوابی میتواند هزینههای قابلتوجهی داشته باشد؛ هزینههایی از قبیل افسردگی، ضعف سیستم ایمنی بدن، ضعف حافظه، چاقی و ... .
هزینههای خستگی مفرط وقتی بیشتر خواهد شد که شما بر اثر آن از پا بیفتید و برای مدت زیادی نتوانید کار کنید؛ بنابراین پیش از آنکه خود را به این نقطه برسانید، به هزینههای آن بیاندیشید.
کارهایتان را اولویتبندی کنید
شما نمیتوانید همه کارها را یکروزه انجام دهید. همه ما مشغلههای خاص خود را داریم و البته هیچکس بیش از 24 ساعت در یک شبانهروز وقت ندارد. به هر چیزی و هر کاری «بله» نگویید زیرا درنهایت متوجه میشوید که نخواهید توانست آن کار را بهطور کامل انجام دهید. اگر کاری شما را به وجد نمیآورد، انجامش ندهید.
دِرِک سیوِرز، مؤسس فروشگاه آنلاین سیدی بیبی (CD Baby) که در حوزه فروش آلبومهای موسیقی فعالیت دارد، میگوید فلسفه «بله» یا «نه» اساس زندگی او را تشکیل میدهد. او معتقد است که نه گفتن به بسیاری از چیزها میتواند فضا را برای رسیدن به اهداف اندکی که شما را به هیجان میآورند، فراهم کند. سیورز پیشنهاد میکند که اگر بین نه گفتن یا بله گفتن مردد هستید، نه گفتن را انتخاب کنید؛ فقط به فرصتهایی بله بگویید که نمیتوانید راحت از کنارشان بگذرید.
سخن پایانی
فرآیند گذار از یک استارتآپ ساده به یک کسبوکار پایدار، فرآیندی زمانبر است؛ بنابراین عجولانه رفتار نکنید. وقتی همه قطعات پازل بهدرستی در کنار هم قرار بگیرند، شما قادر خواهید شد که بهآرامی مراحل را پشت سر بگذارید. اگر بخواهید کارها را به زور پیش ببرید، ممکن است نتیجه عکس بگیرید و مشکلاتتان دوچندان شود.
اگر در کارتان دچار تردید شدهاید، برگردید و به اهداف اولیه خود نگاه کنید. برای اولویتبندی کارهایتان وقت بگذارید. تکالیف و فعالیتهایی که هیچ کمکی به موفقیت کسبوکار جدید شما نمیکنند را حذف نمایید. اگر سرتان خیلی شلوغ است، از دیگران کمک بخواهید یا کارها را برونسپاری کنید؛ و مهمتر از همه اینکه بیشازحد به خودتان فشار نیاورید.