رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

نایب‌رئیس کانون زنان بازرگان ایران عنوان کرد؛

بازارهای صادراتی استان فارس آسیب‌شناسی می‌شود

اتاق شیراز باهدف شناسایی و آسیب‌شناسی بازارهای هدف، شناسایی و رفع چالش‌های صادرکنندگان و تسهیل امور تجارت برای بازرگانان و تجار استان نشست‌ها و همایش‌های تخصصی را در خصوص کشورهای هدف صادرات استان برگزار می‌کند.

04 مهر 1396
کد خبر : 10302
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
اتاق شیراز باهدف شناسایی و آسیب‌شناسی بازارهای هدف، شناسایی و رفع چالش‌های صادرکنندگان و تسهیل امور تجارت برای بازرگانان و تجار استان نشست‌ها و همایش‌های تخصصی را در خصوص کشورهای هدف صادرات استان برگزار می‌کند.

یلدا راهدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز - عکس: بهاره تقی‌آبادی

اتاق شیراز باهدف شناسایی و آسیب‌شناسی بازارهای هدف، شناسایی و رفع چالش‌های صادرکنندگان و تسهیل امور تجارت برای بازرگانان و تجار استان، نشست‌ها و همایش‌های تخصصی در خصوص کشورهای هدف صادرات استان برگزار می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: اتاق شیراز باهدف شناسایی و آسیب‌شناسی بازارهای هدف، شناسایی و رفع چالش‌های صادرکنندگان و تسهیل امور تجارت برای بازرگانان و تجار استان، نشست‌ها و همایش‌های تخصصی را در خصوص کشورهای هدف صادرات استان برگزار می‌کند.

یلدا راهدار در سمینار آموزشی آشنایی با بازار عراق که با حضور دبیر کل میز کشور عراق در سازمان توسعه و تجارت و فعالان بخش صادرات استان فارس برگزار شد، بیان کرد: با برگزاری این نشست‌های تخصصی به دنبال ارائه راه‌حل و راهکار مناسب برای صادرات بهتر و بیشتر به کشورهای هدف صادرکنندگان و تجار استان هستیم.

راهدار بابیان اینکه عراق یکی از بازارهای صادراتی بازرگانان فارس است، افزود: آسیب‌شناسی و رفع مشکلات صادرات به کشور عراق از نشست‌های تخصصی اتاق شیراز است که با استقبال خوب فعالان اقتصادی استان برگزارشده است.

نایب‌رئیس کانون زنان بازرگان ایران افزود: در حال حاضر بازرگانان و تجار ایران برای حضور در بازار کشور عراق با مشکلاتی ازجمله وجود قوانین نامشخص، مدیریت فدرالی، تعرفه‌های متفاوت در مرزهای مختلف، عدم تردد کامیون‌های حمل بار ایرانی، افزایش قیمت تمام‌شده محصولات ایرانی، پیچیدگی‌ها و قواعد خاص سیستم توزیع و فروش، صادرات خام محصولات کشاورزی و عدم انطباق استانداردها با کالاهای ایرانی روبرو هستند. رسالت اتاق‌های بازرگانی تسهیل در امور صادرات و فعالان این بخش است.

وجود امنیت برای فعالیت اقتصادی ایرانیان در عراق

دبیر کل میز کشور عراق در سازمان توسعه و تجارت در این نشست گفت: هم‌اکنون بازار صادراتی کشور عراق یک فرصت استثنایی برای بازرگانان، تجار و صادرکنندگان ایران است که این فرصت برای بازرگانان ایرانی غیرقابل تکرار است.

ابراهیم رضازاده بیان کرد: فضای حضور تجار و صادرکنندگان ایران در بازار کشور عراق بسیار فراهم است و صادرکنندگان باید از این فرصت برای توسعه صادرات و حضور پایدار در بازار این کشور به‌خوبی استفاده کنند.

رضازاده افزود: درگذشته سهم بازرگانان ایران از صادرات به کشور قطر 9 درصد بوده است. هم‌اکنون این میزان به حدود 20 درصد رسیده است و این در حالی است که تجار ما باید هرگونه فعالیت اقتصادی خود را از طریق سفارت در کشور عراق دنبال کنند.

وی ادامه داد: کشور ایران و عراق به لحاظ مذهب شباهت‌هایی دارند که این مهم و تعیین‌کننده برای حضور موفق و پایدار بازرگانان ایران در بازار این کشور است. بر اساس بررسی‌های ما مشکل خاصی برای ورود بازرگانان ایرانی به بازار کشور عراق وجود ندارد.

دبیر کل میز کشور عراق در سازمان توسعه و تجارت افزود: تجار ما باید برای ورود به بازار عراق به مواردی ازجمله مشخص بودن حوزه فعالیت، نوع فعالیت، انتخاب کانال معرفی و تبلیغات، تعیین حجم و میزان توانایی برای معرفی خود با اعلام به‌طرف تجاری، آماده کردن موارد تبلیغاتی، معرفی به اتاق‌های مرتبط در عراق و آماده کردن قراردادهای موردنیاز دقت کنند.

رایزن سابق ایران در عراق افزود: توزیع و فروش کالا یک مسئله مهم برای موفقیت در بازار عراق است به‌طوری‌که در آن بازار روش‌های توزیع مویرگی وجود دارد. تجار و بازرگانان برای موفقیت در بازار عراق باید به بدنه مردمی این کشور نفوذ کنند.

رضازاده بابیان اینکه تبلیغات یکی از اصول مهم و مؤثر در حضور پایدار در بازار کشور عراق است، گفت: یکی از ضعف‌های بزرگ تجار ایرانی در بازار کشور عراق عدم توجه به تبلیغات است که اگر به این مهم توجه شود تا دو برابر می‌تواند درفروش کالاها مؤثر باشد.

او گفت: مشارکت در نمایشگاه‌های تخصصی در شهرهای بغداد- اربیل و بصره، همراهی با هیات‌های بازاریابی اعزامی به عراق، دعوت از هیات‌های عراقی برای بازدید از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی در ایران و مذاکره رودررو، تبلیغ آگهی در روزنامه‌های عراقی، تماس با تجار و تولیدکنندگان عراقی و معرفی محصولات خود از راهکارهای ورود به بازار این کشور است.

رضازاده افزود: در حال حاضر زمینه فعالیت در تمام بخش‌ها به‌جز خدمات فنی و مهندسی با کشور عراق فراهم است. تنها چهار استان عراق شامل تکریت، موصل، کرکوک و دیاله برای حضور فعالان اقتصادی و ایرانی‌ها توصیه نمی‌شود. مابقی کشور عراق از جمله استان‌هایی مانند بغداد، بصره، واسط، نجف، کربلا فرصت‌های مناسب و بدون خطر برای حضور بازرگانان ایرانی است.

دبیر کل میز کشور عراق با اشاره به برخی از سخنان در خصوص عدم وجود قوانین مشخص صادراتی در عراق افزود: در کشور عراق قوانین مشخصی در زمینه صادرات وجود دارد که در کنار این قوانین، راه‌های جانبی نیز موجود است که برخی از واردکنندگان و صادرکنندگان آن راه‌ها را برای انجام فعالیت‌های خود انتخاب می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: در کشور عراق مسائلی ازجمله فساد اداری بالا، فدرالی اداره شدن استان‌ها، وضع قوانین و تعرفه‌های گمرکی خلق‌الساعه، بر روی قوانین تأثیر داشته و موجب تغییر در اجرای قوانین این کشور می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه