رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با حضور هیاتی فنلاندی در کردستان

تفاهم‌نامه اتاق کردستان و اتاق بازرگانی ساووی جنوبی فنلاند امضا شد

هیات تجاری استان ساووی جنوبی فنلاند به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی این استان طی سفر به سنندج و شرکت در همایش مشترک اقتصادی، تفاهم‌نامه‌ای با اتاق کردستان امضا کردند.

10 مهر 1396
کد خبر : 10369
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری استان ساووی جنوبی فنلاند به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی این استان طی سفر به سنندج و شرکت در همایش مشترک اقتصادی، تفاهم‌نامه‌ای با اتاق کردستان امضا کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در همایش تجاری ایران و فنلاند در معرفی ظرفیت‌های کردستان گفت: کردستان با ۲۹ هزار کیلومترمربع وسعت، ۸.۲ درصد خاک ایران پهناور را در برگرفته است و جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری این استان عمدتاً به کشاورزی، دامداری، صنایع‌دستی، تجارت خدمات و صنعت مشغول هستند.

سید کمال حسینی بابیان اینکه کردستان دارای ذخایر قابل‌توجه و ۱۸ نوع ماده معدنی غنی است، افزود: تعداد ۲۶۵ معدن فعال در حال بهره‌برداری در استان وجود دارد که بیش از ۱۱ میلیون تن مواد معدنی به‌صورت سالانه از این معادن استخراج می‌شود و متأسفانه عمدتاً خام‌فروشی است.

او گفت: هزار و ۶۰۰ مورد جاذبه گردشگری و تاریخی در استان وجود دارد. صنایع‌دستی متنوع از جمله فرش دستبافت، نازک‌کاری، گیوه‌بافی و زیورآلات محلی باکیفیت منحصربه‌فرد باقابلیت عرضه در تمام دنیا از دیگر ظرفیت‌های استان کردستان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در ادامه عنوان کرد: استان کردستان نزدیک به ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و نزدیک‌ترین راه خشکی به دریای مدیترانه و آب‌های آزاد دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ساووی جنوبی فنلاند نیز گفت: هیات ساووی جنوبی نه‌تنها نماینده منطقه و استان خود، بلکه نماینده تمام فنلاند است و فنّاوری‌هایی که از فنلاند به ایران قابلیت ارجاع داشته باشد را اعلام می‌کند.

مارکو کاکریانین همچنین با اشاره به حضورش در استان زنجان گفت: دید مثبتی به رابطه بین ایران و فنلاند داریم.

کاکریانین در ادامه تصریح کرد: در گذشته مذاکراتی بین دو اتاق سنندج و فنلاند صورت گرفته و امیدواریم امروز امضای این تفاهم‌نامه موجب گشایش روابط و ایجاد روابط تجاری میان استان کردستان و ایالت ساووی جنوبی فنلاند شود و زمینه توسعه مراودات اقتصادی بین این دو منطقه و کشورها شود را که هدف اصلی این سفر است، فراهم کند.

وی افزود: اتاق‌های بازرگانی فنلاند در بین‌المللی سازی و ثبت شرکت‌ها و تسهیل امور فعالان اقتصادی پیشگام هستند و همچنین علاقه‌مند هستند که با ایران هم روابط اقتصادی خوبی برقرار کنند.

مارکو کاکریانین تصریح کرد: امیدوارم فعالان اقتصادی استان کردستان بتواند در فرصتی مناسب به کشور فنلاند بیایند و از نزدیک با ظرفیت‌های منطقه آشنا شوند.

وی در پایان گفت: در راستای فرصت‌های موجود بررسی‌هایی انجام داده‌ایم و در حال تمرکز روی نقاطی هستیم که همکاری در آن بخش آسان‌تر باشد.

موضوعات :
در همین رابطه