رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علیرضا مناقبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

واردات قانونی حامی اصلی تولید است

مناقبی، رئیس مجمع واردات می‌گوید: حمایت از تولید به معنای بستن درهای تجارت خارجی نیست؛ حمایت از تولید داخل باید منجر به ارتقای کیفیت شود، نه اینکه رانت و انحصار ایجاد کند. واردات، می‌تواند با ایجاد فضای رقابت و انگیزه بخشیدن به ورود دانش فنی و همچنین محدودسازی قاچاق، یکی از حامیان تولید باشد.

20 مهر 1396
کد خبر : 10532
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران، درباره تصمیم برخی مسئولان بر محدودسازی واردات گفت: در دنیای امروز، هیچ کشوری، نیاز اقتصاد خود به تجارت خارجی را انکار نمی‌کند ولی هنوز در کشور ما برخی از مدیران واردات را خارج از توجیه عقلانی تلقی می‌کنند.

او گفت: تجارت، یکی از پایه‌های اقتصاد و توسعه کشورها است و واردات نیز یکی از بال‌های تجارت خارجی است و نمی‌توان در یک کشور از ضرورت صادرات سخن گفت و در سوی مقابل درهای واردات را بسته نگه داشت.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: برخی فضاسازی‌ها علیه تجارت خارجی در کشور ما، شرایطی را به وجود آورده که برخی تصور می‌کنند که واردات، در مقابل تولید قرار دارد و مسبب همه مشکلات صنعت، واردات است، این در حالی است که تجربه دنیا، چیز دیگری می‌گوید.

مناقبی افزود: این چیزی که برخی مطرح می‌کنند که واردات باعث شرمندگی و سرافکندگی است، نه‌تنها یک حکم کلی نیست، بلکه باید گفت، آنچه باعث افسوس و خجالت است، عدم وجود استراتژی پایدار و آینده‌نگرانه در حوزه تجارت خارجی است که سبب شده با رفت‌وآمد مدیران دولتی، مجموع سیاست‌گذاری‌ها تغییر کند.

رئیس مجمع واردات افزود: واردکننده‌ای که کالای موردنیاز مردم را تأمین می‌کند، درواقع نیاز جامعه را پاسخ داده و شایسته تقدیر است.

او ادامه داد: واردکننده رسمی، قانونی و شناسنامه‌دار باید شرمنده و سرافکنده باشد، یا مدیران و سیاست‌گذارانی که نمی‌دانند چگونه پتانسیل واردات را در راستای حمایت از تولید داخل، ریل‌گذاری کند؟ عده‌ای می‌خواهند واردات را نه‌فقط با ابزارهای تعرفه‌ای، بلکه برخلاف نص قانون توسعه کشور، با ابزارهای غیر تعرفه‌ای محدود کنند.

به گفته مناقبی، هیچ وارداتی بدون وجود نیاز جامعه شکل نمی‌گیرد و اگر این نیاز از طریق قانونی و تحت نظارت مراجع ذیصلاح صورت نگیرد، نتیجه‌ای جز فربه‌شدن قاچاق به دنبال نخواهد داشت.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: اگر قصد واقعی این است که تولید در کشور توسعه پیدا کند، پیام کلیدی دنیا این است که تولید، تنها و تنها در سایه سیاست‌های مشوق رقابت‌پذیری، به سمت بالندگی پیش می‌رود.

او تصریح کرد: ممکن است در خصوص برخی کالاها، محدودسازی واردات مصداق داشته باشد، ولی نکته این است که این محدودسازی هم باید منطبق بر یک الگو و استانداردی صورت بپذیرد، نه اینکه هرروز و هر شب، فعالان اقتصادی منتظر صدور بخشنامه‌هایی باشند که برنامه‌ای برای بودن یا نبودن آن‌ها وجود ندارد.

رئیس مجمع واردات با اشاره به‌ضرورت آسیب‌شناسی برنامه‌های حمایتی از تولید داخل افزود: ضعف در محدودسازی قاچاق، ضعف در مدیریت تجارت خارجی و ضعف در تعریف بسته‌های حمایت از تولید، ریشه اصلی آسیب‌پذیر شدن تولید داخل است و در این رابطه باید یک بازنگری کلان در نوع نگرش مدیران دولتی صورت بپذیرد.

وی با تأکید بر این نکته که حمایت از تولید به معنای بستن درهای تجارت خارجی نیست، ادامه داد: حمایت از تولید داخل باید منجر به ارتقای کیفیت شود، نه اینکه رانت و انحصار ایجاد کند و در این راستا، باید تصریح کنیم که واردات، می‌تواند با ایجاد فضای رقابت و انگیزه بخشیدن به ورود دانش فنی و همچنین محدودسازی قاچاق، یکی از حامیان تولید باشد.

در همین رابطه