رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

محمد شریعتمداری در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران خبر داد

تشکیل کمیته مشترک وزارت صنعت و اتاق ایران برای حل مشکلات بخش‌خصوصی

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در اتاق ایران از بخش خصوصی خواست تا در حل مشکلات به دولت کمک کند.

30 مهر 1396
کد خبر : 10683
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت معدن و تجارت که در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران حاضر شده بود، پس از شنیدن سخنان و گلایه‌های فعالان اقتصادی با پذیرش وجود مشکلات در بخش‌های اقتصادی، لازمه حل آن‌ها را همکاری اتاق و وزارت صنعت دانست.

محمد شریعتمداری در جمع فعالان بخش خصوصی گفت: همان‌گونه که در روز صادرات گفتم اولین و آخرین مشکل صادرات در کشور نبود عزم ملی است در مورد تولید هم می‌گویم که اولین و آخرین مشکل تولید در کشور نبود عزم و اراده برای حل مشکلات تولید است. رونق تولید به‌عنوان راه‌حل نهایی همه مشکلات کشور باید در صدر خواسته‌های ما باشد.

محمد شریعتمداری افزود: حضور من نشان‌دهنده این است که دولت جمهوری اسلامی دست یاری خود را به سمت بخش خصوصی دراز کرده است و با گوش باز آماده شنیدن صحبت‌های فعالان بخش خصوصی است؛ قطعاً نمی‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم. بدون کمک بخش خصوصی نیز حل همه مشکلات ممکن نخواهد بود.

شریعتمداری از تشکیل کمیته‌ای مشترک با اتاق برای حل مشکلات بخش خصوصی خبر داد و گفت: کمیته‌ای مشترک با بخش خصوصی تشکیل داده و همه مسائل موردنظر اتاق را در آن جلسه مطرح و پی‌گیری می‌کنیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت بر لزوم ساختارسازی و تعریف ساختارهای موجود بین اتاق و وزارتخانه متبوعش تأکید کرد و گفت: با بازتعریف ساختارها می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. هرچند در ترکیب هیات نمایندگان 20 نفر از دولت حضور دارند اما ظاهراً این مکانیسم خوب عمل‌نکرده که الآن این‌چنین است و اعضای اتاق درخواست دارند که معاونان بنده در ترکیب کمیسیون‌ها هم حضور داشته باشند؛ بیست نفر نماینده دولت در هیات نمایندگان باید به‌طور مرتب در جلسات حضورداشته باشند و خود را عضو اتاق بدانند.

شریعتمداری گفت: من هم خودم را عضوی از اتاق می‌دانم. سال‌ها رئیس سازمان‌های صنفی بودم و شورای عالی اصناف در دوره من تأسیس شد به این دلیل به نظر بنده راحت و طبیعی است که من حرف‌های اعضای اتاق را بشنوم.

او  افزود: البته باید بگویم خیلی متأسفم که خیلی از حرف‌های شما درست بود، چراکه شما از نزدیک با مشکلات تولید آشنا هستید.

وی ادامه داد: امروز بخش خصوصی با مشکلاتی مانند گرفتن مجوزهای بسیار، فساد و محدودیت منابع مالی روبه‌رو است و این‌ها واقعیت‌های غیرقابل‌انکاری است که باید به دنبال حل این‌ها باشیم.

شریعتمداری افزود: در میان حرف‌های اعضای اتاق چیزی که بیشتر از همه درست است این بود که اگر فضای کسب‌وکار را درست کنیم و عزم ملی برای حل مسائل کشور به وجود آوردیم، خیلی از مسائل حل می‌شود.

وی افزود: ما برای تسهیل فضای کسب‌وکار یعنی آماده کردن شرایط کسب‌وکار قدم برداشته‌ایم و می‌توانیم بگوییم از رتبه خیلی بد به رتبه بد رسیده‌ایم و الآن هم راضی‌کننده نیست.

شریعتمداری در مورد مشکلات بانکی هم گفت: مجموعاً با سیستم بانکی مشکل جدی داریم و در کل منابع ما برای پرداخت کافی نیست. باید سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند تا پرداختی‌های بانک‌ها هم افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خطاب به بخش خصوصی گفت: ما برای مدیریت واردات و کاهش تعرفه‌ها به کمک شما نیاز داریم و اتاق باید مرجع تعیین تعرفه‌ها باشد.

شریعتمداری با اشاره به سخنان رئیس اتاق ایران در مورد لزوم تدوین استراتژی توسعه صنعتی گفت: ما هم قبول داریم که یکی از نیازهای کشور تدوین طرح توسعه صنعتی است. به معاونت طرح و برنامه وزارت مأموریت داده‌ایم که با همکاری اتاق و دانشگاه طرح توسعه صنعتی را تدوین کند، طرحی که مقبولیت عام داشته و توسط نخبگان و فعالان اقتصادی پذیرفتی باشد.

وی همچنین افزود: یکی از مشکلات ما نداشتن شرکت‌های بزرگ صادراتی است؛ این توانایی‌هایی که در اتاق است باید تابه‌حال کمک می‌کرد و این مشکل را حل می‌کرد تا با تجمیع صادرکنندگان، شرکت‌های بزرگ صادراتی شکل می‌گرفت.

شریعتمداری ادامه داد: چرا ما باید فقط دو شرکت خودروسازی داشته باشیم؟ همین بخش خصوصی توانایی این را دارد که سومین شرکت خودروسازی را تشکیل دهد؛ ما 14-15 درصد در خودروسازی سهم داریم که باید این سهم را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم، من مخالف حضور دولت به هر نحوی هستم و باید بخش خصوصی واقعی به صحنه بیاید.

او همچنین با تأکید بر نقش مشاوره اتاق گفت: شما بزرگ‌ترین مشاوران رئیس مجلس هم هستید، مشکلات و موانع قانونی به ما مربوط نیست، شما باید این مورد را بررسی و پیگیری کنید و نقص‌ها را به مجلس هم بگویید.

وزیر صنعت در مورد صدور کارت بازرگانی‌ هم گفت: صدور کارت بازرگانی از مهم‌ترین وظایف اتاق است که باید در این زمینه به‌دقت عمل کند و کنترل بیشتری بر رون صدور کارت داشته باشد.

در همین رابطه