رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

لحظه به لحظه با هیات کره‌ای در تهران

رئیس‌جمهور و هیات اقتصادی کره جنوبی در تهران چه می‌کنند؟

پارک گئون‌هی امروز مورد استقبال رسمی حسن روحانی قرار گرفت و مذاکرات سیاسی-اقتصادی خود را آغاز کرد

13 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1123
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
پارک گئون‌هی امروز مورد استقبال رسمی حسن روحانی قرار گرفت و مذاکرات سیاسی-اقتصادی خود را آغاز کرد

ایرنا

روز گذشته (یکشنبه 12 اردیبهشت) زنی به همراه هیاتی بلندپایه برای امضای قراردادها و اسنادی به ارزش چندین میلیارد دلار از شرق آسیا به غرب این قاره پهناور سفر کرد. «پارک گئون‌هی» رئیس‌جمهوری کره جنوبی به همراه فعالان اقتصادی این کشور به ایران لشکرکشی کرد تا از قافله سرمایه‌گذاران در ایرانِ پساتحریم عقب نمانده باشد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، از نظر بسیاری از فعالان اقتصادی در ایران، ورود کره جنوبی به ایران فرصت خوبی برای همکاری‌های تجاری دو کشور محسوب می‌شود. به گفته کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران، کره جنوبی بعد از ژاپن مهم‌ترین شریک تجاری ایران در آسیا محسوب می‌شود و از آنجا که روابط ایران با امریکا هنوز با چالش‌هایی همراه است، به نفع این کشور است که سایر کشورها در آسیا و اروپا روابطی را برقرار کند. علاوه بر آن ایرانیان همیشه ارتباط خوبی با کالاها و تولیدات کره جنوبی برقرار کرده‌اند و از آن استقبال می‌کنند. کره جنوبی همیشه جزو شرکای مهم تجاری ایران بوده و سهم بزرگی را در صادرات و واردات این کشور داشته‌است.

استقبال با بیلبردهای اتوبان تهران

اکنون نیز همزمان با ورود رئیس‌جمهوری کره جنوبی، شرکت‌های کره‌ای با نصب بیلبردهایی در اتوبان تهران به پیشواز این رئیس‌جمهور و هیات 300نفره‌اش رفته‌اند. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، در سال های گذشته شرکت های کره ای از ال. جی و سامسونگ گرفته تا هیوندایی و کیا و... و البته سریال های این کشور از جواهری در قصر گرفته تا جومونگ و... حضوری فعال در بازار ایران داشته اند، حضوری اقتصادی، فرهنگی و... که حالا با ورود رئیس جمهور این کشور به ایران آن ها امیدوار توسعه آن هستند. این امیدواری تاجایی پیش رفته است که این روزها در سطح اتوبان های تهران بیلبردهای بزرگی به زبان فارسی و کره ای در سطح شهر می بینید که ورود رئیس جمهور کره به ایران را تبریک می گویند؛ بیلبردهای تبلیغاتی که از سوی شرکت های ال. جی و سامسونگ نصب شده اند، شرکت هایی که بخش مهمی از محصولات خود را سالانه به بازار ایران عرضه می کنند و براساس آمارها میزان فروش آن ها در بازار ایران حتی بیشتر از بازار آمریکا است. البته به جز شرکت های کره ای؛فعالان اقتصادی ایرانی هم منتظر شروع سفر رئیس جمهور کره و هیات بلندپایه اقتصادی این کشور برای ورود به ایران و سرمایه گذاری در بخش های مختلف هستند.

ایران دیگر روابط یک‌سویه را برنمی‌تابد

تراز تجاری ایران و کره جنوبی در حال حاضر منفی است. به گزارش ایسنا، ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تأکید کرده‌است که ایران دیگر تجارتِ یک‌طرفه با این کشور را برنمی‌تابد. او خبر از مذاکراتی جهت تولید مشترک و انتقال تکنولوژی در تعاملات دوجانبه میان ایران و کره جنوبی داده‌است. افخمی‌راد با بیان اینکه کره جنوبی دیگر نباید به ایران به عنوان یک بازار محصولات تمام شده خود نگاه کند، گفته‌است: «رئیس‌جمهوری کره جنوبی بعد از نیم‌قرن به همراه یک هیات تجاری و اقتصادی به ایران سفر کرده و قراردادها، توافق‌نامه‌ها و موضوعات مذاکراتِ تجار و بازرگانان نشان می‌دهد که این کشور نیز در حال عوض کردن رویکرد خود نسبت به بازار ایران است. او گفته‌است: «در زمان پسابرجام، تلاش کردیم این کشور رویکرد خود را از فروش کالاهای اولیه و محصولات نهایی به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک تغییر دهد. علاوه بر این در بیش از 20 تفاهم‌نامه‌ای که با کره جنوبی داریم و در این سفر منعقد خواهد شد، عمدتاً برگشت به همکاری‌های مشترک در کشور ما و در کشور کره خواهد بود.» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با تأکید بر اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها و تفاهم‌نامه‌ها باید به همکاری‌های مشترک و انتقال تکنولوژی ختم شود، ادامه تجارت ایران و کره را در راستای مثبت‌تر کردن تراز منفی تجاری ایران و کره دانست.

پیام اینستاگرامی روحانی در آستانه ورود پارک

وضعیت اقتصادی ایران در دوران پساتحریم، نقل تمامی محافل است. به گزارش ایرنا حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشته‌است: «اقتصاد کشور درست نمی‌شود مگر اینکه از قدرت جذب سرمایه برخوردار باشیم، امروز این شرایط فراهم شده و روسای جمهوری که به ایران سفر می‌کنند به همراه خود هیاتی از نمایندگان ده‌ها شرکت مهم اقتصادی کشور خود را می‌آورند.» این پیام در آستانه ورود پارک گئون‌هی رئیس‌جمهوری کره در صفحه اینستاگرام رئیس‌جمهوری ایران قرار گرفته‌است.

دیدارهای سیاسی-اقتصادی رئیس‌جمهوری کره جنوبی

پارک گئون‌هی صبح روز دوشنبه با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد. به گزارش ایلنا، گئون‌هی در کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهوری ایران قرار گرفت. رئیس‌جمهوری کره جنوبی که عصر روز گذشته وارد کره جنوبی شده بود در همان روز مورد استقبال محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی کره جنوبی از دیدار پارک گئون‌هی با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب طی این سفر در عصر روز دوشنبه خبر داد.

بازتاب سفر کره‌ای‌ها به ایران در رسانه‌های جهان

سفر رئیس‌جمهوری کره جنوبی به ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و این رسانه‌ها بر اهمیت اقتصادی و سیاسی این سفر تأکید کردند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از تهران که بسیاری از رسانه‌های امریکایی نیز آن را بازنشر کردند، نوشت: «رئیس‌جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه برای اولین بار از زمان برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور در سال 1962، به تهران سفر کرد.» دفتر گئون‌هی در بیانیه‌ای پیش از سفر سه‌روزه پارک به ایران اعلام کرد: «رئیس‌جمهوری کره جنوبی در دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی خود درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه و همچنین اوضاع شبه‌جزیره کره گفت‌وگو خواهد کرد.» بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس، کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام جهان است در گذشته یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران بوده‌است. در عین‌حال، به گفته بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، این کشور صادرات نفت و میعانات گازی به کره جنوبی را از زمان اجرایی شدن برجام تا کنون چهار برابر کرده و به 400هزار بشکه در روز رسانده‌است.

وال‌استریت ژورنال نیز در گزارشی نوشته‌است: «کره جنوبی به دنبال قراردادهای میلیاردی در زمینه اقتصاد و انرژی با ایران است.» در این گزارش به نقل از یکی از سخنگویان ریاست‌جمهوری کره جنوبی اینطور آمده‌است که پارک با این سفر خود به عنوان نخستین رئیس‌جمهور کره جنوبی که قدم به خاک ایران می‌گذارد، به ایجاد «بنیان و اساسی برای همکاری» با ایران کمک خواهد کرد. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک: نیز در گزارشی به نقل از «کیم‌کیم هیون» از سخنگویان ارشد ریاست‌جمهوری کره جنوبی تأکید کرده‌است که «انتظار داریم این سفر سرآغاز جهشی جدید در روابط دوجانبه دو کشور باشد.» به گزارش اسپوتنیک، کره جنوبی مشتاق مشارکت در پروژه‌های توسعه زیرساخت‌ها در ایران است.

در سفر پارک به ایران چه اتفاقاتی می‌افتد؟

این هیات بلندپایه کره‌ای بزرگ‌ترین هیات اقتصادی این کشور است که تا کنون به ایران سفر کرده. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، پیش‌بینی می‌شود در جریان این سفر قراردادهای گازی چند میلیارد یورویی، قرارداد یک میلیارد یورویی در حوزه فولاد، قرارداد 5میلیارد دلاری در بخش بیمه و بانک و قرارداد 5میلیارد دلاری در حوزه‌های زیربنایی به امضا برسد. همچنین «کیم سئونگ-هو» سفیر کره جنوبی در ایران هم اعلام کرده است که در جریان این سفر بیش از 30 سند همکاری بین طرف های دولتی و خصوصی به امضا خواهد رسید. او که این سفر را تاریخی و نقطه عطفی در روابط دو کشور خوانده، به تسنیم گفته:« این اسناد شامل مواردی است که از سوی دو دولت مورد بررسی قرار گرفته و نهایی‌شده‌اند و هم شامل اسناد و یادداشت ‌تفاهم‌هایی فی‌مابین شرکت‌های خصوصی تجاری و صنعتی کره‌ای و طرف‌های ایرانی‌ آن‌ها است و الزاما همه آن‌ها در حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا نخواهند شد.» بررسی‌های پایگاه خبری اتاق تهران نشان می‌دهد ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و کره جنوبی در سال 2013 چهار میلیارد و 100 میلیون دلار اعلام شده است که از این رقم بیش از 300 میلیون دلار صادرات ایران به کره جنوبی و سه میلیارد و 800 میلیون دلار واردات از کره بوده است. همچنین با در نظر گرفتن صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی حجم تجارت دو کشور در این سال به رقم 9 میلیارد و 200 میلیون دلار می رسد.

در ماه های گذشته و بعد از اجرای برجام کشورهای شرق آسیا در تلاش اند تا حجم مبادلات اقتصادی خود با ایران گسترش دهند. ژی جی پینگ، رئیس جمهوری چین نیز در بهمن ماه به تهران سفر کرد و دولت ژاپن نیز یک ماه بعد یک پیمان سرمایه گذاری با تهران به امضا رساند.

در همین رابطه