رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با حضور رئیس اتاق ایران در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر بررسی شد:

مشکلات تامین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران، به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی مشکلات تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی پرداخت.

14 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1125
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران، به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی مشکلات تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی پرداخت.

محسن جلال پور، رئیس اتاق ایران، در برنامه «تیتر امشب»

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران، به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی مشکلات تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی پرداخت.

 جلال‌پور مشکلات اصلی نظام بانکی کشور در تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی را به 4 گروه عمده شامل تامین نقدینگی، سود و بهره بانکی، موسسات غیرمجاز و تعداد بالای بانک ها در کشور تقسیم کرد.

 محسن جلال‌پور با استناد به نظرسنجی انجام شده در اتاق ایران، تامین نقدینگی را اصلی ترین مشکل پیش روی بنگاه های اقتصادی کشور دانست. وی فشار بالا روی سیستم بانکی کشور را یکی از عوامل عمده عدم تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور دانست و گفت که تنها تامین کننده مالی در کشور سیستم بانکی است اما نظام بانکی توان و ظرفیت لازم برای ایفای این نقش را ندارد.

 جلال‌پور مسئله دیگر در رابطه با تامین نقدینگی را عدم تعیین وظیفه قانونی برای بانک ها در قبال تامین مالی بنگاه های اقتصادی دانست. وی با اشاره به عدم سنجش اعتبار بانک ها نسبت به میزان تامین مالی بنگاه های اقتصادی گفت: «موضوع اصلی این است که تولید در کشور ما سود آور نیست تا بانک ها به سرمایه گذاری در عرصه تولید ترغیب شوند؛ در شرایطی که فضای کسب و کار کشور ما فضای تولید نیست و سود در سفته بازی، دلالی زمین و غیره است، بانک ها هم به سمت حوزه هایی می رود که صرفا سودآور باشد، چرا که بانک تنها به دنبال تراز مثبت است.»

 محسن جلال‌پور همچنین عدم وجود سازوکار پاسخ گویی برای بانک ها را عامل دیگری در عدم تامین مالی بنگاه های اقتصادی دانست و گفت: «از آنجا که تنها تامین کنندگان مالی بنگاه های بانک ها هستند، عدم تحقق این مسئله باعث شده بنگاه ها هم در مقابل نتوانند رشد کنند، مولد باشند و به سودآوری برسند.» جلال‌پور این شرایط را علت و معلول یکدیگر دانست.

 رئیس اتاق ایران با اشاره به آمار مربوط به سال های دهه 1380، تسهیلات بانکی قرار گرفته در اختیار بخش صنعت را کمتر از 20 درصد و تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی را کمتر از 10 درصد اعلام کرد. جلال‌پور عمده تسهیلات بانکی بخش صنعت را نیز در اختیار واحدهای بزرگ صنعتی کشور دانست و گفت: «حساب این واحدهای بزرگ را باید از واحدهای کوچک و متوسط جدا کنیم. آنچه به بخش خصوصی واقعی که اتاق ایران نمایندگی آن را به عهده دارد اعطا شده، کمتر از 20 درصد از تسهیلات بخش صنعت است.»

 رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به آمار جهانی اشتغال، گفت که در برخی کشورها بیش از 90 درصد اشتغال در بنگاه های کوچک و متوسط ایجاد می شود. جلال‌پور خواسته اتاق ایران را هدایت حمایت ها به سمت بنگاه های کوچک و متوسط اعلام کرد که «بخش اصلی مولد و اشتغالزای کشور است».

 جلال‌پور دو دلیل عمده آنچه «انفجار نقدینگی» در کشورخوانده شده را نیز تعداد بالای بانک ها و شعب آن ها در کشور دانست و گفت: «تعداد بانک ها باید بر اساس GDP یک کشور تعیین شود، نه میزان جمیعت.» رئیس اتاق ایران وجود موسسات مالی غیرمجاز با شبکه گسترده شعب در کشور که «فاقد کنترل و نظارت از سوی نظام بانکی» هستند را نیز یکی از دلایل نقدینگی بالا در کشور و از علل افت فضای تولید دانست. جلال‌پور یکی از خواسته های مهم بخش خصوصی را ریشه کنی موسسات مالی غیرمجاز اعلام کرد که «باعث ایجاد فضایی شده اند که در آن تولید بی معناست».

در همین رابطه