در پی تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس بحثهایی حول محور افزایش قیمت حاملهای انرژی در فضای رسانهها شکل گرفت. تنور این گپ و گفتها هنوز داغ بود که احتمال افزایش قیمت بنزین از اول دیماه سال جاری مطرح شد. طبق این خبر که از سوی یک مقام مسئول در سازمان برنامهوبودجه مطرح شد، احتمال دارد نرخ بنزین از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد.
در همین حین بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد که افزایش قیمت حاملهای انرژی در لایحه بودجه ۹۷ دیده شده است اما میزان و چگونگی آن دقیقاً مشخص نیست و هنوز قراری بر افزایش قیمت از زمان مشخصی وجود ندارد و ین طرح نیازمند بررسی است.
چند روز قبل هم غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد انرژی طی یادداشتی نوشت: اینکه چهار سال افزایش تدریجی قیمت حاملهای انرژی که در قانون پیشبینی شده است را اجرا نکنیم تا دوباره رأی بیاوریم و بعد که خیالمان راحت شد جمع آن افزایشها را یکباره اجرا کنیم تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک فریبکاری مخرب است. ظاهراً دولت خوب وقتی را هم برای این شوک انتخاب کرده است چراکه مجلس هم سال آخرش نیست و انتخابات مجلس بعد نزدیک نیست و لذا نمایندگان هم انگیزه چندانی برای مخالفت با این شوک ندارند.
دراینارتباط، هدایت الله خادمی، نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر دولت قصد افزایش قیمت حاملهای انرژی را داشت باید این امر را از سال ۹۲ و بهتدریج اجرایی میکرد، گفت: بهتر است این افزایش قیمت با یک شیب ملایم انجام شود تا شوک اجتماعی و اقتصادی به جامعه وارد نشود.
وی ایجاد شوک اقتصادی و اجتماعی را نتیجه قطعی افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین اعلام کرد و افزود: این افزایش قیمت میتواند بر افزایش قیمت کالاها تأثیر گذاشته و درنتیجه آسیب و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی را به همراه داشته باشد که نتیجه آن ریزش اشتغال است و در شرایط کنونی بخش صنعت و تولید کشور توان تحمل چنین شوکی را ندارد.
طبق گفته این مقام مسئول پیشنهاد شده قیمت بنزین به حدود ۱۵۰۰ و گاز از ۳۰۰ به ۵۰۰ تومان افزایش یابد. البته افزایش درآمدهای دولت لازم است، اما نه از طریق ایجاد چنین شوکی چراکه این میزان افزایش قیمت بنزین عادلانه نیست.
خادمی موافقت نمایندگان مجلس با نرخ پیشنهادی ۱۵۰۰ تومان بنزین را بعید دانست و ادامه داد: مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین نیست، اما نه به این میزان. بلکه افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ را منطقی میداند. با نیمنگاهی به بودجه سال ۹۷، درمییابیم که این بودجه بهدرستی برنامهریزی نشده است .
نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: دولت باید از طرفی هزینههای خود را کاهش دهد. این در حالی است که درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانهها که قرار بود بخشی از آن به تولید و اشتغال تخصیص داده شود، محقق نشد. حالآنکه باوجود دریافتی حقوق یکمیلیون و نیم تا دو میلیون تومان چطور میتوان چنین افزایش قیمتی را برای بنزین انتظار داشت؟!
به گفته وی، هر چند نگاه تکتک نمایندگان متفاوت است اما نگاه غالب نمایندگان مجلس مخالفت با چنین افزایش قیمتی است، چراکه این میزان افزایش قیمت با این شدت، خطرناک بوده و شوک تورمی ایجاد میکند. بنابراین به نظر میرسد نمایندگان با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت بنزین موافق باشند.