شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گزارش میدانی پایگاه خبری اتاق ایران از بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

مدیران شرکت‌های خارجی از شرایط کسب‌وکار با ایران می‌گویند

فعالان صنعت نفت و گاز در خارج از ایران با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی به بازار نفت و گاز ایران هجوم آورده‌اند و نمایشگاه را فرصتی مناسب دانسته‌اند تا در آن خودی نشان بدهند

18 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1150
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
فعالان صنعت نفت و گاز در خارج از ایران با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی به بازار نفت و گاز ایران هجوم آورده‌اند و نمایشگاه را فرصتی مناسب دانسته‌اند تا در آن خودی نشان بدهند

شانا

نمایشگاه بین‌المللی تهران در حاشیه اتوبان چمران دوباره رنگ و بوی نفت و گاز به خود گرفته‌است. بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از روز پنجشنبه 16 اردیبهشت آغاز به کار کرد و تا فردا یکشنبه 19 اردیبهشت ادامه خواهد داشت. در نمایشگاه تا چشم کار می‌کند برندها و نمادهای خارجی وجود دارد؛ فعالان صنعت نفت و گاز در خارج از ایران با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی به بازار نفت و گاز ایران هجوم آورده‌اند و نمایشگاه را فرصتی مناسب دانسته‌اند تا در آن خودی نشان بدهند. برخی از آن‌ها پیش از این نیز در دوران قبل از تحریم در ایران حضور فعالی داشته‌اند و اکنون دوباره در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند اما شرکت‌های بسیاری نیز وجود دارند که اولین حضور خود را در ایران تجربه می‌کنند و امیدهای بسیاری برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود دارند.

آرم درخشانی از پرچم آلمان که در کنار پرچم ایران قرار گرفته روی یقه کت‌ش خودنمایی می‌کند. با صبر و حوصله به پرسش‌های یک ایرانی پاسخ می‌دهد و بعد یک فلش به عنوان هدیه به او می‌دهد. نامش رالف استاب است، مدیر فروش یکی از شرکت‌های آلمانی تولیدکننده تجهیزات مهندسی در صنعت نفت گاز که برای دومین بار در نمایشگاه نفت و گاز ایران حضور پیدا کرده‌است. او می‌گوید: «قبلا در سال 2010 در ایران حضور پیدا کرده بودیم. اما در زمان تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه شدیم که نتوانستیم فعالیت خود را در ایران ادامه بدهیم. اما اکنون دوباره موفق شدیم به ایران بیاییم.» استاب تأکید می‌کند که شرکت آن‌ها در گذشته ارتباط خوبی با شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران داشته‌است و اکنون می‌تواند این روابط را پررنگ‌تر کنند.

زبان مانع اول همکاری خارجی‌ها با بخش خصوصی ایران

این مدیر آلمانی در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین مانع آن‌ها برای فعالیت با بخش خصوصی در ایران چیست خیلی صریح و با سرعت می‌گوید: «راستش "زبان" مانع بزرگی برای فعالیت‌های ماست.» البته او تأکید می‌کند که برخی از قوانین گاهی مانع ایجاد می‌کنند اما اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها اهم این مشکلات برطرف شده‌است. این مدیر فروش آلمانی می‌گوید: «در گذشته واقعاً کارهای ما بی‌فایده بود؛ گویی آب در هاون می‌کوبیدیم؛ نمی‌توانستیم با مشتری‌ها ارتباط برقرار کنیم. اما اکنون شرایط تا حدود زیادی تغییر کرده‌ است.»

هجوم مدیرهای امیدوار به نمایشگاه

مارتین هولت رئیس شرکت آکتیمیوم است که برای نخستین بار در ایران حضور پیدا کرده‌است. او ادعا می‌کند که شرکت آن‌ها در اوایل سال 2000 از طریق همکاری با شرکت توتال به بازارهای ایران دسترسی داشته‌است اما اکنون به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها سعی دارد به طور مستقیم در بازار ایران فعالیت کند. او می‌گوید: «رشد صنعت نفت در ایران به گونه‌ای است که به شرکای خارجی نیاز دارد تا بتواند در مسیر پیشرفت قرار بگیرد. تکنولوژی و تخصص فعالان خارجی می‌تواند برای فعالان صنعت نفت و گاز در ایران مفید باشد.» هولت با اشاره به اینکه شرکت آن‌ها در حال حاضر شریک ایرانی ندارد، می‌گوید: «ما برای بستن قرارداد و یافتن شرکای ایرانی به این نمایشگاه آمده‌ایم و در این زمینه بسیار امیدوار هستیم.» او در ادامه می‌گوید که صحبت‌ها و مذاکرات خوبی با ایرانی‌ها داشته و اکثر آن‌ها بسیار باز و مشتاقانه ارتباط برقرار کرده‌اند به همین خاطر به ادامه ارتباط با ایرانی‌ها بسیار امیدوار است.

امید مختص مارتین هولت نبود. بسیاری از دیگر فعالان خارجی که به ایران آمده بودند نیز همین احساس مشابه را داشتند. رولف ابوس یکی دیگر از این فعالان در صنعت نفت و گاز بود که وضعیت نمایشگاه را بسیار خوب ارزیابی می‌کرد و می‌گفت: «صنعت نفت و گاز ایران از پتانسیل‌های خوبی برخوردار است و از آنجا که ما در بازار و صنعت نفت و گاز فعالیت می‌کنیم برای رشد و توسعه فعالیت‌های خود راغب به سرمایه‌گذاری در ایران هستیم.» ناگفته نماند که این مدیر فروش بسیار محافظه‌کار بود تا از کارت خبرنگاری عکس نگرفت، راضی نشد.

معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت فردا در نمایشگاه

نمایشگاه بیست‌ویکم با حضور رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت و مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی آغاز به کار کرد. طبق گفته جوادی حدود یک‌هزار شرکت داخلی و 850 شرکت خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. به گزارش شانا، معاون وزیر نفت از افزایش 30درصدی حضور کشورهای خارجی در این دوره از نمایشگاه خبر داد. جوادی همچنین اشاره کرده‌است که در نمایشگاه امسال حضور شرکت‌های خارجی حدود 64درصد افزایش یافته‌است و برخی از شرکت‌ها و کشورها برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. شرکت‌های کانادایی و استرالیایی برای نخستین بار است که در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز ایران شرکت می‌کنند. فردا نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

در همین رابطه