شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رضا پدیدار در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

دولت سازوکار میدان‌داری بخش خصوصی را فراهم کند

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت معتقد است وظیفه دولت «مدل‌سازی» است و باید برای فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور مدلی ارائه بدهد

19 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1166
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت معتقد است وظیفه دولت «مدل‌سازی» است و باید برای فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور مدلی ارائه بدهد

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران

«دیگر در اقتصاد، بخش خصوصی محور است» این یکی از مهم‌ترین صحبت‌های اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در روز گذشته بود. همین جمله به موضوع گفت‌وگوی پایگاه خبری اتاق ایران با رضا پدیدار فعال اقتصادی و رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تبدیل شد. او معتقد است دولت نه تنها در مرحله اعتقادی بلکه در مرحله عمل نیز باید مدافع حضور فعال بخش خصوصی در اقتصاد ایران باشد و برای عملی شدن این جریان باید مدلی و الگویی را ارائه بدهد.

پدیدار در حالی‌که خبر از عقد قراردادهایی بین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با شرکت‌های خارجی در روز پایانی نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز (امروز) می‌داد، گفت: «خارجی‌های با افکاری مثبت و خوشبینانه وارد عرصه صنعت نفت و گاز ایران شده‌اند و آن را عرصه‌ای بکر می‌نامند.»

رئیس استصنا با اشاره به اینکه از 21 دوره‌ای که از نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز برگزار شده‌است دست‌کم در 15دوره آن تا کنون شرکت کرده‌است، اظهار کرد: «در گذشته در شرایط متعادل و پیک (اوج) حضور شرکت‌های خارجی حدود 170 تا 180 مورد در نمایشگاه شرکت می‌کردند. اما اکنون این خوشبینی و مثبت‌اندیشی خارجی‌ها به صنعت نفت و گاز ایران به حدی رسیده‌است که 643 شرکت کاملا خارجی (واقعی خارجی) در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. حدود 200 شرکت خارجی نیز با همکاری نمایندگی‌هایی در ایران، در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.»

او با اشاره به اینکه حضور بیش از 800 شرکت خارجی در نمایشگاه نفت امسال «بی‌سابقه» بود، گفت: «شرکت‌های ایرانی هم برای برقراری تعاملات بیشتر با شرکت‌های خارجی تصمیم گرفتند امسال حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه داشته باشند. در زمان پیک حضور شرکت‌های ایرانی که با کمک‌های دولتی صورت می‌گرفت، حدود 700 شرکت حاضر می‌شدند. امسال حدود 900 شرکت داخلی (ایرانی) در نمایشگاه حضور پیدا کردند. تمامی این حضورها بی‌سابقه است.»

پدیدار در ادامه با اشاره به اینکه تمایل شرکت‌های اروپایی و سرمایه‌گذاران اروپایی به حضور در ایران نسبت به سایر نقاط جهان بیشتر است، تصریح کرد: «به نظر می‌رسد نوعی علاقه دو طرفه میان ایرانی‌ها و اروپایی‌ها وجود دارد.» او در ادامه تأکید کرد که دولت باید در ادبیات بین‌المللی با تعمق بیشتری رفتار کند و از همان ادبیات رایج استفاده کند. او همچنین ادعا کرد که بخش خصوصی به این ادبیات به خوبی آگاه است و می‌تواند به صورت حرفه‌ای از این ادبیات استفاده کند. این فعال اقتصادی گفت: «بخش خصوصی ذهن بازی دارد و به صورت دائم تعامل داشته به همین خاطر این ادبیات را بلد است.» او در ادامه تأکید کرد: «بخش خصوصی چیزهای زیادی می‌داند اما میدان می‌خواهد و نمایشگاه نفت و گاز امسال این میدان را فراهم آورده‌است.»

اما بخشی از صحبت‌های پدیدار انتقاد در زمینه خواست و عمل دولت برای فعالیت بخش خصوصی بود. او در مورد صحبت‌های دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری درباره محور بودن بخش خصوصی در اقتصاد ایران اظهار کرد: «اراده و خواست دولت این است. یعنی بهره گرفتن از توان بخش خصوصی جزو سرفصل کارهای دولت است. اما این موقعی محقق می‌شود که نوعی سازوکار برای آن پیش‌بینی شود.» او ادامه داد: «آنقدر که ما برای فعالیت‌های‌مان حرف زدیم ‌و آن را توجیه کردیم، هنوز یک کار را نکرده‌ایم: مدل نداریم.»

از نظر پدیدار «وظیفه دولت مدل‌سازی است» اما اکنون دولت هیچ مدلی برای فعالیت بخش خصوصی ارائه نداده‌است. او در این باره گفت: «ترکیه چرا پیشرفت کرد؟ مدل‌سازی کرد. مالزی؟ آن هم مدل‌سازی کرد. ما هم باید مدل ارائه بدهیم.»

در همین رابطه