رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با پیگیری کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران

صادرات دام زنده سبک مجاز شد

در پی مذاکرات کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت، صادرات دام زنده سبک مجاز شد.

30 دی 1396
کد خبر : 11882
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در پی مذاکرات کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، اتاق مشترک ایران و عمان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز  با مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت، صادرات دام زنده سبک مجاز شد.

صدور مجوز برای صادرات دام زنده در نامه علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به رئیس کل سازمان توسعه تجارت و رئیس گمرک ایران اعلام شده است.

کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی برگزاری جلسه‌های متعدد با صادرکنندگان دام زنده، کمیسیون ضمن اعلام مخالفت با ادامه ممنوعیت صادرات دام زنده، خواستار از سرگیری روند صادرات شد. در اطلاعیه کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران همچنین آمده است: ممنوعیت صادرات دام زنده باعث خروج صادرکنندگان شناسنامه­دار از بازار و ظهور قاچاقچیان در این زمینه شده است. افزایش قاچاق دام زنده علی رغم ضربه­‌ای که به اقتصاد وارد می­کند، با خروج دام ماده باعث کاهش جمعیت دام در کشور می­شود.

همزمان، اتاق اهواز به درخواست اعضا پیگیری موضوع را در دستور کار قرار داد. با توجه به حجم بالای سهم صادرات دام زنده در صادرات این استان به کشور عمان، موضوع ازسرگیری صادرات دام زنده با اتاق مشترک ایران و عمان مطرح شد و پیگیری آن در دستور کار دو اتاق قرار گرفت. پیگیری‌های به عمل آمده از سوی اتاق اهواز و اتاق مشترک ایران و عمان از طریق معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان توسعه تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار در نهایت به موافقت نهادهای ذی‌ربط با رفع ممنوعیت صادرات دام زنده منجر شد.

در نامه معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به رئیس کل سازمان توسعه تجارت و رئیس گمرک ایران آمده است: با توجه به درخواست‌های متعدد بخش‌خصوصی برای حفظ بازار صادراتی دام زنده در کشورهای هدف به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس از یک طرف و ضرورت تنظیم بازار گوشت گوسفندی و کنترل قیمت آن در کشور از طرف دیگر و هماهنگی های به عمل آمده با کارگروه تنظیم بازار، بدین وسیله به استحضار می رساند از تاریخ صدور این نامه در ازای واردات هر یک کیلوگرم لاشه گوشت گوسفندی، صادرات یک کیلوگرم دام زنده سبک (گوسفند و بز) با رعایت مقررات و ضوابط قرنطینه دامپزشکی تا اطلاع ثانوی مجاز اعلام می گردد.

 

موضوعات :
در همین رابطه