رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

عبدالعلی‌زاده خبر داد

18 هزار طرح نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

در اولین کارگاه آموزشی نحوه واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، علی عبدالعلی‌زاده، رئیس «کارگروه پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام» گفت: 15 هزار طرح نیمه‌تمام و آماده بهره‌برداری استانی و سه هزار طرح ملی در کشور آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

03 اسفند 1396
کد خبر : 12348
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته اولین کارگاه آموزشی نحوه واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه برگزار شد. در این کارگاه علی عبدالعلی‌زاده، رئیس «کارگروه پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام» گفت: «18 هزار طرح نیمه‌تمام و آماده بهره‌برداری استانی و سه هزار طرح ملی در کشور آماده واگذاری به بخش خصوصی است.»

به گفته عبدالعلی‌زاده، تکمیل این طرح‌ها نیازمند 500 هزار میلیارد تومان هزینه است که دولت توان تأمین این میزان اعتبار را ندارد. او بابیان اینکه 80 درصد اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی نیست و این امر بیماری بزرگ اقتصادی به شمار می‌رود، ادامه داد: «با این واگذاری‌ها، سهم دولت در اقتصاد کشور به 60 درصد کاهش می‌یابد و 20 درصد نصیب بخش خصوصی می‌شود.» عبدالعلی‌زاده بزرگ‌ترین سند برای حمایت از بخش خصوصی را اقتصاد مقاومتی دانست که برای برون‌رفت کشور از مشکلات اقتصادی، توسعه مشارکت‌های بخش خصوصی ضروری است. او هدف از واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی را، کوچک کردن دولت و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد و صنعت کشور دانست.

آبان‌ماه امسال هم عبدالعلی‌زاده به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفته بود که از شهریورماه 1395 تا امروز، حدود چهار هزار پروژه نیمه‌تمام به بخش خصوصی واگذار شده است؛ حوزه ورزش و آموزش از طرف بخش خصوصی استقبال شده است. اما دولت به دنبال این است که با آوردن لایحه مشارکت بخش خصوصی و دولت به مجلس، بخش خصوصی در طرح‌های عمرانی مشارکت کند.

طبق گفته رئیس «کارگروه پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام» درباره جزئیات واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی، «ما قبلاً در حوزه واگذاری‌ها با مشکلاتی مواجه بودیم ولی با اصلاح آیین‌نامه‌ها و مقررات این موانع برطرف شده است.» او به پایگاه خبری اتاق ایران گفته بود: «دولت می‌خواهد باسیاست تشویقی بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه وارد کند؛ تا پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل و به بهره‌برداری برسد. راه هم برای این واگذاری‌ها هموار شده است، ساختار واگذاری طراحی‌شده است و بخش خصوصی می‌توانند در تکمیل این پروژه‌ها همکاری کنند.» حالا عبدالعلی‌زاده از موفقیت این طرح سخن می‌گوید و پیشرفت آن.

کدام طرح واگذار می‌شود؟

او می‌گوید: «برای اینکه تصمیم‌گیری سریع‌تر انجام شود و این طرح در آینده پایدار بماند، در آیین‌نامه، کمیته واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام تمام جوانب پیش‌بینی‌شده است. در طرح‌های ملی، برای هر وزارتخانه یک کمیته واگذاری پیش‌بینی‌شده است؛ ولی در طرح‌های استانی برای هر دستگاه و بخش این کمیته واگذاری تهیه دیده‌شده که اختیارات کافی دارند؛ تا هم بتوانند پروژه‌ها را واگذار کنند و هم دستگاه‌های اجرایی را وادار کنند تا پروژه‌های قابل‌واگذاری را به بخش خصوصی واگذار کنند.»

بخش دولتی تنبلی می‌کند

بخش خصوصی از پروژه کدام حوزه‌ها بیشتر استقبال کرده است؟ پاسخ می‌دهد: «در همه حوزه‌ها با استقبال بخش خصوصی مواجه بوده‌ایم. این بخش دولتی است که در معرفی پروژه‌ها تنبلی می‌کند.» او درباره چرایی این مسئله می‌گوید: «بخش دولتی با این پروژه‌ها و طرح‌ها بخشی از معوقات خود را تأمین می‌کند؛ بخشی از بدنه دستگاه‌های دولتی قائم به همین طرح هستند و اگر این طرح‌ها واگذار شود آن‌ها فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهند و باید در بقیه سازمان‌های دولتی ادغام‌شده و کوچک شوند. مقاومت‌ها در عدم واگذاری از طرف دستگاه‌های دولتی از جنس تلاش برای بقا است. آن‌ها فکر می‌کنند شاید شرایط بهتر شود و دولت نفت بفروشد و به این‌ها بودجه دهد.»

عبدالعلی‌زاده ادامه می‌دهد: «اتاق و دولت این مسئله را پیگیری می‌کند و می‌خواهد این نکته را تبیین کند که سرنوشت این طرح‌ها به واگذاری گره‌خورده است. باید طرح‌ها واگذارشده و دولت کوچک شود.»

به گفته عبدالعلی‌زاده «راهکار دولت در واگذاری‌ها بسته نیست؛ به هر شکلی که دولت بتواند با بخش خصوصی به توافق برسد راهکار را باز گذاشته و می‌تواند با بخش خصوصی به توافق برسد. این انگیزه خیلی خوبی است و روش‌ها محدود به یک یا دو روش نیست. بخش خصوصی می‌تواند با ارائه راهکار با دولت به توافق لازم برسد.»»

او قبلاً درباره آمار طرح‌های نیمه‌تمام در کشور گفته بود: «به تفکیکی حوزه آمار نداریم اما در کل 63 هزار طرح نیمه استانی داریم و حدود 7 هزار طرح ملی نیمه‌تمام در کشور است که مجموع این طرح‌ها حدود 70 هزارتا است که حدود 4 هزار طرح واگذارشده است.»

در همین رابطه