شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

وزیر نیرو در نشست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ارمنستان- ایران مطرح کرد

بخش خصوصی باید طلایه‌دار توسعه همکاری‌های ایران و ارمنستان باشد

دومین روز از پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ارمنستان- ایران در حالی امروز برگزار شد که رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران و آشوت مانوکیان، وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان به عنوان مقامات دو کشور در آن حضور داشتند. اردکانیان در سخنرانی خود تاکید کرد بخش‌خصوصی دو کشور باید طلایه‌داران توسعه همکاری بین دو کشور باشند.

08 اسفند 1396
کد خبر : 12448
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 دومین روز از پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ارمنستان- ایران امروز با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و آشوت مانوکیان، وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در ایروان برگزار شد.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، سیاست اصولی ایران در منطقه و جهان را توسعه همکاری به‌ویژه با کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: روابط ایران و ارمنستان یقیناً می‌تواند به همگرایی بیشتر کشورهای منطقه منجر شود.

رضا اردکانیان افزود: در کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ارمنستان- ایران شاهد اقدامات مؤثر بین دو کشور بوده‌ایم هرچند ظرفیت همکاری بیش از چیزی است که تاکنون بین ایران و ارمنستان رخ داده است ازاین‌رو هر دو کشور وظیفه خطیری برای توسعه همکاری‌ها دارند.

اردکانیان با اشاره به اینکه وزارت نیرو مسئول ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ارمنستان- ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: ما از زمان پذیرش این مسئولیت تلاش کرده‌ایم پیگیر توافقات این اجلاس باشیم که از این توافق‌ها، خط سوم انتقال برق، تفاهم ایجاد کریدور شمال و جنوب، کریدورهای جاده‌ای و ریلی، افزایش صدور گاز و افزایش همکاری‌های بهداشتی و توسعه همکاری‌های گمرکی، علمی، فرهنگی و پژوهشی را می‌توان نام برد.

او ارمنستان را دریچه‌ای برای پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا دانست و گفت: ما در این اجلاس باید برای استفاده بهتر از این فرصت تلاش کنیم ضمن اینکه هر دو طرف در پی توافقات انجام شده در این کمیسیون، باید اقدامات مؤثری برای پیشبرد کارها و موفقیت این کمیسیون انجام دهند.

وزیر نیرو، یکی از راه‌های موفقیت ایران و ارمنستان در همکاری‌های دوجانبه را میدان دادن به بخش‌های خصوصی دو کشور و کمک به اجرای توافق‌های همکاری در بخش مناطق آزاد تجاری و بازرگانی عنوان کرد.

اردکانیان همچنین اقدامات مناسب اتاق‌های بازرگانی دو کشور برای مبادله هیات‌های اقتصادی و آشنا کردن تجار دو کشور با یکدیگر را از جمله راه‌های موفقیت دو کشور دانست و تصریح کرد: تلاشی که اتاق‌های بازرگانی ایران و ارمنستان برای توسعه روابط تجاری دو کشور انجام می‌دهند، می‌تواند در سایه حمایت‌های دولتی اثرگذاری بیشتری داشته باشد و ما از همین‌جا حمایت خود را در این راستا از بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور اعلام می‌کنیم.

او با تأکید بر اینکه شرایط مساعدی برای همکاری‌های تجاری و عمرانی دو کشور مهیاست، اظهار کرد: بخش خصوصی دو کشور باید طلایه‌دارن این همکاری‌ها باشند و امیدواریم این اجلاس بتواند به عملیاتی شدن توافقات بینجامد.

در ادامه آشوت مانوکیان، وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان، گفت: کلیه برنامه‌ها و طرح‌هایی که در یک سال گذشته در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ارمنستان- ایران در دستور کار قرار گرفته، قابل‌اجرا بوده‌اند و مایه خوشحالی است که روابط دو کشور در سطح عالی قرار دارد.

مانوکیان همچنین با اشاره به سفر نخست‌وزیر ارمنستان به ایران در اکتبر 2017، افزود: در جریان این سفر بحث ازسرگیری ساخت شبکه انتقال برق فشارقوی به ارمنستان مطرح شد که این پروژه برای دو کشور بسیار حائز اهمیت است و ظرفیت انتقال برق را به هزار و 350 مگابایت می‌رساند که سه برابر ظرفیت قبلی است و به افزایش حجم تهاتر گاز و برق بین دو کشور کمک می‌کند.

او ادامه داد: در این سفر موضوع ساخت نیروگاهی برق مقری نیز مطرح شد که امروز به آن پرداخته می‌شود ضمن اینکه ضرورت ساخت منطقه آزاد مقری نیز مطرح شد که باعث افزایش حجم مبادلات بین دو کشور خواهد شد.

به گفته مانوکیان از 15 دسامبر 2017 منطقه آزاد مقری تأسیس شده و به‌مثابه پلی است که ایران می‌تواند از طریق آن به بازار اتحادیه اوراسیا وارد شود.

بر اساس این گزارش، در آیین اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و ارمنستان، دو کشور، 4 سند همکاری شامل یک سند اقتصادی مشترک، 2سند در زمینه همکاری‌های گمرکی و یک سند در مورد ورزش به امضا رساندند.

 سند کمیسیون اقتصادی مشترک و همکاری در زمینه ورزش را وزیر نیرو و 2سند همکاری گمرکی را رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران امضا کرد.

در همین رابطه