حسین سلاحورزی با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به عنوان سال حمایت از کالاهای ایرانی، با بیان اینکه باید این نامگذاری را به فال نیک گرفت، گفت: در عین حال باید به تولیدکنندگان ایرانی یادآورشد که باید از این فرصت استفاده کرده و پاسخ مناسبی به این پیام و خواسته که با خواست عمومی جامعه سازگار است، بدهند؛ همانطور که در متن پیام مقام معظم رهبری نیز تاکید شده بود، مخاطب این پیام مردم هستند و به مسئولان اشاره مستقیم نشده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: به نظرم مردم مورد خطاب این پیام دو دسته هستند که یک دسته شامل اکثریت مصرف کننده و یک دسته اقلیت تولیدکننده هستند.
وی ادامه داد: مردم بدون جهت به سراغ کالای خارجی نمیروند؛ بلکه گروههای کم درآمد جامعه به این دلیل کالای خارجی اعم از کفش، لباس و برنج و سایر کالاهای غیر ایرانی را استفاده می کنند که در مقایسه با کالاهای ایرانی، بسیار ارزانتر هستند. این کالاها شامل هر چیزی حتی لوازم آشپزخانه و خوردنی ها مثل برنج و سایر کالاها می شود؛ بنابراین برای تولیدکنندگان، وظیفه سنگین ایجاد میشود که کالای ارزان تولید کنند؛ از طرف دیگر، طبقه متوسط به بالا هم به این دلیل کالای خارجی خریداری میکنند که مطلوبیت بالاتری داشته و به نظر آنها، کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات ایرانی دارند؛ به ویژه درطرح، بسته بندی و رنگ نیز این تفاوت احساس میشود و به خصوص در کالاهایی مثل تلویزیون، یخچال، مبل و اتومبیل نمود بیشتری دارد که این مورد هم باید مورد توجه قرار گیرد.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت و گو با مهر تاکید کرد: برای اینکه کالاهای ایرانی حمایت شوند، بهترین و موثرترین ابزار تحریک تقاضای مصرفکننده و توجه دادن آنها به مصرف کالاهای ایرانی است؛ اما باید گفت که این اتفاق نمی افتد، مگر اینکه مصرف کنندگان به لحاظ ذهنی و روحی به این اتفاق، باور پیدا کنند.
سلاح ورزی ادامه داد: برای متقاعدکردن مصرف کنندگان، علاوه بر وظیفه سنگینی که تولیدکنندگان به عهده دارند، برخی نهادهای فرهنگی، اجتماعی، مدیریت شهری و رسانه های پرمخاطب و مهمتر از همه، مدیران اقتصادی نیز باید اقدامات مفید و کارآمدی داشته باشند؛ به خصوص اینکه باید رسانه بزرگی مثل صدا و سیما، با تهیه برنامه های جذاب و غیرشعاری، فایده های حمایت از کالاهای ایرانی در کوتاه مدت و بلندمدت، به مصرف کنندگان بیاموزد.
وی معتقد است: برنامههای تلویزیونی در این باره باید، با پشتوانه علمی و کارشناسی که حمایت علمی جامعه شناسان، متخصصان تبلیغاتی، فرهنگی، اقتصاددانان و حتی مدیران سیاسی وارد عرصه معرفی کالاهای ایرانی شوند؛ ضمن اینکه علاوه بر این، رسانه ها می توانند با اعطای برخی امتیازها و مشوقها به تولیدکنندگان ایرانی، هزینه تبلیغات آنها را کاهش دهند تا در مقابل کالاهای خارجی، مزیت به دست آورند.
سلاحورزی با بیان اینکه نهادهای مدیریت شهری به ویژه شهرداریها نیز می توانند با دادن برخی امتیازهای ملموس، به تولیدکنندگان ایرانی کمک کنند تا تولید ارزانتری انجام دهند، خاطرنشان کرد: حمایت از کالاهای ایرانی باید با دقت انجام شود و تشکلهای کارفرمایی و اصناف نیز باید با استفاده از تحقیقات کارشناسی و حمایت های دیگر مثل ایده های مشترک، از کالاهای ایرانی حمایت کنند. البته نقش دولت را نیز در این میان، نباید نادیده گرفت؛ به این معنا که دولت اگر حمایت هدفمند و مشخص در تامین منابع مالی اتفاق بیفتد و یا دولت، به تولیدکنندگان قابل، معافیت های مالیاتی هرچند اندک بدهد، میتوان امیدوار به تولید کالاهای مناسب و با کیفیت بود.
سلاح ورزی تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی از این فرصت استفاده کرده و قدرت رقابت خود را در برابر کالای خارجی افزایش دهند؛ البته تردیدی نیست که مصرف کنندگان ایرانی، حتی اگر اندکی به دشواری بیفتند، حاضرند برای اینکه ایرانیان اشتغال و درآمد خوب و باثبات داشته باشند، کالای ایرانی مصرف کنند.