رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از حواشی وام 15 میلیونی ازدواج

مصائب ازدواج؛ جیب خالی، وام عالی!

در حالیکه ارائه وام 10 میلیون تومانی ازدواج به دلیل نبود منابع از سوی بانک‌ها با اگر و اماهای فراوان و شروط سختی همراه بوده است، مبلغ این وام بعد از حدود دو سال از 10 به 15 میلیون تومان افزایش یافت.

18 فروردین 1397
کد خبر : 12920
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

خرداد ماه سال 95 افزایش وام ازدواج از سه میلیون به 10 میلیون تومان از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شد. این افزایش مبلغ وام به دلیل نبود منابع کافی با نارضایتی بانک‌ها همراه بود و باعث سرگردانی بسیاری از متقاضیان برای دریافت وام شد.

یکی از چالش‌های اساسی متقاضیان درخواست دو ضامن معتبر از سوی بانک‌ها برای پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی بوده است، در حالیکه براساس بخشنامه بانک مرکزی وجود یک ضامن معتبر کافی بوده و نیازی به دو ضامن نیست.

سخت کردن شرایط دریافت وام از سوی بانک‌ها و نبود اعتبارات کافی باعث شد تا برخی متقاضیان به دریافت وام سه میلیون تومانی رضایت دهند.

در حالیکه مشکلات بانک‌ها همچنان در جای خود باقی‌ست، زمزمه‌های ارائه وام 15 میلیونی ازدواج به زوجین از چند ماه قبل از عید شنیده می‌شد تا اینکه نهایتا امروز بانک مرکزی بخشنامه پرداخت وام 15 میلیون تومانی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

پیش از این نمایندگان مجلس بارها تاکید کرده‌اند که برای افزایش وام ازدواج باید به فکر منابع آن هم باشند؛ وگرنه باردیگر صف انتظار برای زوج‌ها طولانی‌تر می‌شود.

قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفته است: هرچند که رقم موجود وام ازدواج چندان قابل توجه نیست و افزایش آن هم می‌تواند منطقی باشد ولی باید تصمیم‌گیرندگان به محدودیت منابع و نحوه تامین وجوه لازم برای افزایش وام توجه کنند.

  امروز بانک مرکزی، بند ”الف“ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را که براساس آن مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۷، ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
  
در این بند از قانون بودجه سال جاری آمده است: ”به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانکها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض الحسنه بانکها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوجها در سال ۱۳۹۷ یکصد و پنجاه میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنجساله می باشد.“

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت نخست پرداخت تسهیلات قرض الحسنه قرار دارد و تمام بانکها و موسسات اعتباری ملزم به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از محل مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری هستند. مبلغ این تسهیلات برای هر یک از زوجین، 15 میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله (۶۰ ماهه) و نرخ کارمزد ۴ درصد است.

افرادی که در سال جاری، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت می کنند، مشمول سقف های مقرر در قانون جدید هستند.

متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج می توانند با مراجعه به آدرس https://ve.cbi.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

هر متقاضی دو ضامن نیاز دارد

سرپرست اداره اعتبارات بانک مرکزی، با اشاره به ابلاغیه این بانک به بانک‌های عامل در ۱۴ فروردین گفته است: پیش‌بینی می‌شود با ابلاغیه این بند قانونی لایحه بودجه سال ۹۷ مدیران عامل بانک‌ها به شعب بانک‌های عامل کار پرداخت تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی ازدواج از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت آغاز شود.

شهرزاد دانشمندی درباره تأخیر در اعطای این وام گفت: هفته گذشته که ابلاغیه آن به بانک‌های عامل ارسال شد تا به زیرمجموعه برسد و ازآن‌پس به سرپرستی‌ها و شعب استانی ابلاغ و منابع آن تأمین شود زمان‌بر است که به نظر می‌رسد اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان آغاز شود.

دانشمندی دراین‌باره که چه کسانی مشمول دریافت وام ۱۵ میلیونی هستند گفت: متقاضیانی که در موعد مقرر در سامانه ازدواج ثبت‌نام کرده، پرونده تشکیل داده و در نوبت دریافت قرار گرفته‌اند اما تسهیلات دریافت نکرده‌اند مشمول دریافت هستند.

وی درباره تضامین دریافت‌کنندگان وام ۱۵ میلیونی گفت: قطعاً از درخواست‌کنندگان این وام تضامین بیشتری دریافت خواهد شد؛ چراکه طبق مصوبات شورای پول و اعتبار تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیون تومان تنها به یک ضامن نیاز دارد؛ اما وام‌های بیشتر از آن به تشخیص بانک‌های عامل باید با تضامین کافی در اختیار متقاضیان مشمول قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مبلغ وام ازدواج امسال ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد دارد و سایر تکالیف قرض‌الحسنه‌ای هم طبق بودجه برای نظام بانکی دیده شده ، تلاش می‌شود میزان پرداختی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال جاری دست‌کم با پارسال یکسان باشد.

حال باید منتظر ماند تا کم و کیف ارائه این وام به متقاضیان روشن شود، وامی که در صورت تامین نشدن منابع بار دیگر صف‌های طولانی و نارضایتی‌های پیاپی را با خود به همراه می‌آورد.

موضوعات :
در همین رابطه