رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در نشست با رایزن بازرگانی سفارت یونان خبر داد

برگزاری سمینار روز اقتصاد یونان؛ 25 اردیبهشت

رایزن بازرگانی یونان در تهران با معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. در این ملاقات بر تقویت روابط تجاری دو کشور و اجرای راهبردهای توسعه همکاری‌ها تأکید شد. همچنین بر اساس اعلام معاون بین‌المللی اتاق ایران قرار است سمینار روز اقتصاد یونان 25 اردیبهشت‌ماه از سوی پارلمان بخش خصوصی کشور برگزار شود.

29 فروردین 1397
کد خبر : 13090
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران طی نشستی با رایزن بازرگانی یونان در تهران ضمن تأکید بر لزوم ارائه راهبردهای عملی برای توسعه مناسبات دو کشور، پیشنهاد استفاده از پول ملی در مبادلات اقتصادی را مطرح کرد. بر اساس اظهارات وی این موضوع در روابط بین ایران با کشورهایی مانند روسیه، چین و ترکیه تجربه شده است.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌المللی اتاق ایران با اشاره به موقعیت اقتصادی و وضع تحریم‌ها علیه ایران، گفت: در دوران پساتحریم فرصت‌هایی به دست داد تا ایران برای توسعه همکاری‌های فرامنطقه ای خود فعال‌تر شود و در این وادی، یونان از جمله کشورهایی بود که مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت روابط بانکی در توسعه همکاری‌های بین‌المللی، ایران درصدد است با بانک‌های اروپایی و از طریق راهبردهای عملی نظیر برقراری روابط با پول ملی مذاکرات جدی و عملی داشته باشد. این مدل همکاری‌های بانکی پیشتر با کشورهای روسیه، چین و ترکیه به اجرا درآمده است.

به باور کرباسی ایران توانمندی‌های اقتصادی فراوانی برای همکاری با کشورهای اروپایی و به ویژه یونان دارد. اتاق ایران در این راستا تلاش‌هایی را به عمل آورده و از رئیس اتاق تسالونیکی (دومین شهر بزرگ یونان) دعوت کرده تا به همراه هیاتی به ایران سفر کنند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران همکاری بین ایران و یونان را در حوزه‌های پتروشیمی، کشاورزی و آب، حمل‌ونقل دریایی، کشتیرانی و گردشگری مورد تأکید قرار داد و افزود: ظرفیت گردشگری یونان، قابل توجه است به طوری که سال گذشته 33 میلیون گردشگر از این کشور دیدن کرده‌اند. ایران هم ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد. بنابراین دو طرف می‌توانند در این زمینه همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند؛ رابطه‌ای که مبتنی بر کسب‌وکاری برد-برد تعریف خواهد شد.

وی در ادامه از ضرورت تبادل هیات های تجاری بین دو کشور سخن گفت و تصریح کرد: اعزام و پذیرش هیات های تجاری از ابزار مهم افزایش حجم تجارت میان دو کشور است. مبادلات غیرنفتی ایران و یونان رقم ناچیزی است و مذاکرات فعالان اقتصادی با یکدیگر در قالب هیات های تجاری می‌تواند نقطه عطف برون‌رفت از وضعیت کنونی باشد.

کرباسی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت اتاق‌های مشترک اشاره کرد و ادامه داد: اتاق مشترک ایران و یونان به همت اتاق ایران در سال 2011 تأسیس شد. فلسفه وجودی اتاق‌های مشترک، تسهیل در یافتن شرکای تجاری و بهره‌گیری از اطلاعات به‌روز و به‌موقع در مورد کشورهای هدف است. این اتاق‌ها می‌توانند هیات های تخصصی تبادل کرده و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی ایجاد کنند.

وی همچنین از تصمیم اتاق ایران در مورد برگزاری سمیناری در پانزدهم می 2018 (25 اردیبهشت 97) با عنوان روز اقتصاد یونان خبر داد و تشریح کرد: هماهنگی‌های لازم با وزارت امور خارجه به عمل آمده و از سفیر یونان در تهران و جنابعالی به عنوان رایزن بازرگانی دعوت کرده‌ایم تا با ارائه معرفی توانمندی‌های اقتصادی کشور خود به شناخت فرصت‌های اقتصادی یونان توسط فعالان اقتصادی ایرانی کمک کنید. در این سمینار اعضای اتاق ایران و هیات مدیره اتاق مشترک نیز حضور خواهند داشت. همچنین از وزارت امور خارجه درخواست کرده‌ایم تا نماینده‌ای در این سمینار داشته باشد. در صورت لزوم می‌توانیم نمایندگانی از بانک مرکزی یا بانک‌های کشور نیز دعوت کنیم.

تأکید بر اجرای موافقت‌نامه حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی بین ایران و یونان

در ادامه نیکلاس دوکاس، رایزن بازرگانی یونان در تهران با استقبال از برگزاری سمینار روز اقتصاد یونان در اتاق ایران به موضوع تأسیس اتاق مشترک یونان و ایران اشاره کرد و گفت: ساختار تشکیل اتاق مشترک در یونان با ایران متفاوت است. اتاق‌های بازرگانی در یونان به صورت فدرال و ملی و محلی تشکیل می‌شوند و قانونی برای تشکیل اتاق مشترک با کشورهدف ندارند. در صورتی که فعالان اقتصادی مایل باشند با کشور هدف اتاق مشترک داشته باشند، می‌توانند به صورت فردی و با مسئولیت‌هایی که یک فعال اقتصادی دارد و نه تحت نظارت و یا قوانین اتاق اقدام به ثبت آن کنند.

وی تصریح کرد: ایران و یونان در سال‌های گذشته مذاکرات خوبی در سطح دولت‌ها داشته‌اند. یونان برنامه‌های راهبردی اقتصادی متعددی در زمینه‌های مختلف داشته و حتی پس از برجام در سال 2016 اقدام به اعزام شش هیات به ایران کرده و مذاکراتی در خصوص کشتیرانی و حمل‌ونقل هوایی با ایران داشته است.

به اعتقاد رایزن بازرگانی سفارت یونان در تهران، گردشگری از فعالیت‌های کلیدی روابط اقتصادی دو کشور است. در همین راستا مذاکراتی با هواپیمایی ماهان برای راه‌اندازی پرواز مستقیم که محدود به یک شهر نباشد، داشته‌ایم البته متأسفانه با توجه به قوانین EU این مذاکرات متوقف شد.

دوکاس از مذاکرات خوب بین دو کشور در مورد موافقت‌نامه حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی سخن گفت و ادامه داد: در این رابطه گروه‌های کارشناسی متعددی بین دو کشور رفت‌وآمد داشتند و خوشبختانه این موافقت‌نامه به مرحله امضا رسید. با توجه به مشکلاتی که در حمل‌ونقل با کشور ترکیه داریم، موضوع کریدور حمل‌ونقل با ایران برای یونان بسیار مهم است.

وی همچنین به موافقت‌نامه اجتناب از دریافت مالیات مضاعف اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تبادل پیش‌نویس‌ها و مذاکرات گروه‌های کارشناسی همچنان این موافقت‌نامه به امضا نرسیده است. از دولت ایران درخواست داریم در این خصوص اهتمام بورزد. چنانچه اتاق ایران بتواند در این زمینه مساعدت کند، امکان تسهیل روابط تجاری برای فعالان اقتصادی میسر خواهد شد.

رایزن بازرگانی سفارت یونان در تهران به مشکلات بانکی که همچنان در روند روابط دو کشور وجود دارد، اشاره و تصریح کرد: یونان تمایل زیادی به همکاری با ایران در زمینه پتروشیمی و نفت دارد. از همین رو، گروه‌های بانکی با یکدیگر نشست‌هایی داشته‌اند تا بتوانند زمینه توسعه روابط را فراهم کنند ولی نتیجه این نشست‌ها هنوز مشخص نشده است. از طرفی بانک‌های یونانی با قوت گرفتن رشد اقتصادی یونان وارد فرآیندهای جدیدی شده و می‌توانند با یورو به مبادلات بانکی با ایران بپردازند.

وی تأکید کرد: متأسفانه شرکت‌های یونانی برای ادامه همکاری با طرف‌های ایرانی خیلی راحت نیستند. مشکلات بانکی و چگونگی نقل‌وانتقال پول مهم‌ترین چالش شرکت‌هاست. این مسئله در مورد سرمایه‌گذاری در ایران هم صدق می‌کند. عدم ثبات در اقتصاد ایران و ضعف اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی از دیگر چالش‌هایی است که فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند.

موضوعات :
در همین رابطه