رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده را منتشر کرد

تورم فروردین 8.1 درصد اعلام شد

تازه‌ترین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران از کاهش تورم خانوارهای کشور خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش نرخ تورم در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ به ۸,۱ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۸.۲ درصد) ۰.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

02 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13161
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده مربوط به فروردین‌ماه ۱۳۹۷ را منتشر کرد که نشان می‌دهد نرخ تورم در این ماه با 0.1 درصد کاهش نسبت به ماه قبل، به ۸,۱ درصد رسیده است.

طبق اعلام این مرکز، در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۱۲,۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۷.۰ درصد بیشتر از فروردین ۱۳۹۶ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۷.۲ درصد) ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ به ۸.۱ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۸.۲ درصد) ۰.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۲,۳ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۰.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده‌ماهه در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ برای این دو گروه به ترتیب ۱۱.۲ و ۶.۹ درصد است.

خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۱۲,۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۳ درصد و نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ۸.۰ درصد است.

خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۱۲,۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵.۴ درصد و نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ۸.۳ درصد است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام گوجه‌فرنگی، مرغ ماشینی و انواع برنج خارجی است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» اقلام طلای ۱۸ عیار و لوازم و تجهیزات کامپیوتر بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین کاهش قیمت‌ها نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام تخم‌مرغ ماشینی و پیاز است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» کاهش قیمت محسوسی وجود نداشته است.

 دهک‌های هزینه‌ای کل کشور

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به فروردین‌ماه ۱۳۹۷ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای به‌طور نزولی از ۸,۵ درصد برای دهک اول به ۷.۷ درصد برای دهک دهم کاهش یافته است.

نمودار درصد تغییر شاخص نسبت به ماه قبل برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای در شاخص کل و گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «غیرخوراکی و خدمات»  و جداول مربوط به این خبر در فایل پیوست موجود است.

در همین رابطه