رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق چک در نشست با نایب رئیس اتاق ایران مطرح کرد

پروژه «به سوی ایران»، اولویت اتاق بازرگانی جمهوری چک

نایب رئیس اتاق بازرگانی چک اعلام کرد که از دو سال پیش تاکنون پروژه «به سوی ایران» در اتاق بازرگانی چک در حال انجام است.

04 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13203
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بوریوژ مینار، نایب رئیس اتاق بازرگانی چک که سرپرستی هیاتی تجاری این کشور در سفر به تهران را بر عهده دارد با حضور در اتاق ایران با پدرام سلطانی دیدار و درباره مسائل تجاری دو کشور گفت‌و‌گو کرد.

سلطانی با اشاره به سابقه همکاری بین ایران و جمهوری چک گفت: این دو کشور به‌ویژه در زمینه تولیدات صنعتی با یکدیگر همکاری خوبی داشته‌اند و مردم ایران نیز ذهنیت مثبتی نسبت به استاندارهای بالای محصولات این کشور دارند.

نایب رئیس اتاق ایران به آمار تجاری دو کشور اشاره کرد و افزود: این آمار حاکی از آن است که حجم روابط تجاری طی این سه سال رو به فزونی بوده است. البته در این سه سال حجم صادرات ایران به چک کاهش داشته و برعکس، صادرات چک به ایران افزایش داشته است؛ چرا که صادرکنندگان ایرانی با برخی مشکلات برای صادرات کالا مواجه بوده‌اند.

سلطانی بیان کرد: تشکیل کمیته مشترک ایران و چک در آینده نزدیک با هدف ایجاد ارتباطات تجاری منظم و مبتنی بر منافع دوجانبه، پلی  میان تجار دو کشور ایجاد خواهد کرد.

او ضمن معرفی فعالیت‌های اتاق ایران و با اشاره به بالا رفتن تعرفه صادرات خشکبار به جمهوری چک، از اتاق چک درخواست کرد که این موضوع را بررسی کند.

نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به بالا رفتن تعرفه صادرات خشکبار به جمهوری چک، از نایب رئیس اتاق بازرگانی چک خواست به منظور تسهیل در انجام صادرات محصولات ایران به این کشور موضوع تتعدیل تعرفه‌ها را در دستور کار قرار دهد.

سطلانی همچنین پیشنهاد داد با هدف شناخت بهتر بازارهای دو طرف، میزان تبادل هیات‌ها،‌ به ویژه هیات‌های تخصصی بیشتر شود.

بوریوژ مینار، نایب رئیس اتاق بازرگانی چک با اشاره به پیشینه قوی روابط تجاری دو طرف گفت: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به شدت بر روابط بانکی میان دو کشور اثرگذار بوده است. ضروری است به سمت حل مشکلات بانکی گام برداریم.

مینار ضمن تشریح فعالیت‌های اتاق بازرگانی جمهوری چک تصریح کرد: 15 هزار شرکت کوچک، متوسط و بزرگ عضو اتاق بازرگانی هستند که در مجموع 60 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تأمین می‌کنند. اتاق بازرگانی بزرگ‌ترین انجمن کسب‌و‌کار این کشور و عضویت در آن اختیاری است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی چک درباره زمینه‌های مستعد برای فعالیت مشترک دو کشور گفت: انرژی، معدن، مواد غذایی و دارویی زمینه‌های مستعد فعالیت مشترک ایران و چک هستند و امیدواریم همکاری‌ها در این زمینه‌ها توسعه یابد.

مینار همچنین از برنامه‌های ویژه اتاق بازرگانی چک برای توسعه روابط تجاری با ایران خبر داد و گفت: از دو سال پیش تاکنون پروژه «به سوی ایران» در اتاق بازرگانی چک در حال انجام است؛ تقویت روابط اقتصادی با ایران اولویت ما طی این مدت بوده است.

استفانک چومبا، سفیر جمهوری چک در تهران نیز در این نشست حضور داشت. چومبا نیز طی سخنانی ضمن تشریح وضعیت کنونی در روباط بانکی میان دو کشور، خواستار تلاش‌ دو طرف برای رفع موانع مبادلات مالی شد.

در همین رابطه