رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست رئیس اتاق ایران با هیاتی از گروه دوستی ایران و برزیل صورت گرفت

تأکید بر لزوم ایجاد موازنه در تراز تجاری ایران و برزیل

رئیس و جمعی از اعضای گروه دوستی ایران و برزیل با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کردند. در این نشست که پیرو سفر سه هفته پیش وزیر امور خارجه و جمعی از فعالان اقتصادی اتاق ایران به کشور برزیل برگزار شد، حمایت همه‌جانبه از توسعه سرمایه‌گذاری‌های متقابل بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

19 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13403
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کنگره و گروه دوستی ایران و برزیل طی سفر خود به ایران با رئیس پارلمان بخش‌خصوصی کشور ملاقات کردند. از آنجا که سه هفته پیش وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیات اقتصادی از اتاق ایران به برزیل سفر کرده بود، در این نشست مذاکرات و توافقات انجام شده در برزیل مطرح و بر لزوم ایجاد موازنه در تراز تجاری بین دو کشور تأکید شد.

در حال حاضر حجم مراودات ایران و برزیل در حدود 2.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود که به باور دو طرف این رقم رضایت‌بخش نبوده و می‌توان با اعمال حمایت و اعطای مشوق‌های خاص زمینه رشد مناسبات دو کشور را به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک فراهم کرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این باره تأکید کرد: ارتباط دیرینه و صمیمانه ایران و برزیل پشتوانه خوبی برای گسترش سطح مناسبات دو کشور است. از آنجا که زمینه‌های متنوعی برای همکاری‌های مشترک وجود دارد بنابراین باید با آماده‌سازی بسترهای لازم، برنامه بلندمدتی برای توسعه روابط ایران و برزیل طراحی کرد.

وی همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور را در سطح مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اتاق مشترک ایران و برزیل مدتی است کار خود را آغاز کرده و در همین مدت توانسته در سطح قابل قبولی حرکت کند. البته در طول چند سال گذشته به دلیل برخی محدودیت‌ها، دو کشور نتوانستند از روابط خوب سیاسی خود در حوزه اقتصاد بهره ببرند. اما خوشبختانه در طول دو سال گذشته با کاهش محدودیت‌ها، احیای روابط از سوی دو طرف دنبال شده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور یادآور شد: ایران و برزیل می‌توانند در بخش انرژی، نفت و گاز، پتروشیمی، قطعات خودرو، صنایع غذایی به ویژه گوشت قرمز و کشت فراسرزمینی با یکدیگر همکاری کنند.

شافعی با اشاره به این نکته که ایران امن‌ترین مسیر دسترسی کشورها به منطقه محسوب می‌شود، تصریح کرد: ایران و برزیل می‌توانند علاوه بر روابط دوجانبه به دلیل دسترسی مناسب به کشورهای منطقه خود همکاری‌ها را در سطح سه‌جانبه و حتی چندجانبه گسترش دهند.

سفر هیات‌های اقتصادی برزیل به ایران طی ماه‌های آینده

در ادامه آواندرو رومن، نماینده کنگره و رئیس گروه دوستی ایران و برزیل، ضمن تأیید اظهارات شافعی در مورد زمینه‌های متنوع همکاری بین دو کشور تأکید کرد: تکنولوژی‌های نو، معدن، انرژی‌های نو از دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور هستند. در سفر سه هفته قبل هیات ایرانی به برزیل مذاکرات خوبی در مورد همکاری دو کشور در حوزه انرژی‌های نو انجام شد.

وی همچنین از برنامه برزیل برای متعادل کردن حجم تجارت بین دو کشور سخن گفت و تأکید کرد: در حال حاضر میزان صادرات برزیل به ایران بیش از صادرات ایران به برزیل است و از آنجا که تجارت یک جاده دوطرفه بوده و باید انگیزه لازم برای ادامه همکاری‌ها وجود داشته باشد، برزیل به دنبال راهی برای ایجاد تعادل است.

رومن از سفر هیات‌هایی از فعالان اقتصادی برزیل به ایران طی ماه‌های آینده خبر داد.

موضوعات :
در همین رابطه