رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون واردات اتاق ایران مطرح شد

ضرورت هم‌صدایی واردکنندگان برای عبور از مشکلات

محمد جعفری رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران در نشستی با حضور فعالان اقتصادی بخش واردات گفت: تلاش‌های واردکنندگان آن‌چنان که باید دیده نمی‌شود؛ گویی نقش واردات برای بسترسازی تولید و صادرات نادیده گرفته می‌شود.

08 خرداد 1397
کد خبر : 13708
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون واردات اتاق ایران امروز یکی از پر جمیت‌ترین نشست‌های خود را در حالی تشکیل داد که سالن 80 نفره طبقه اول جای خالی نداشت. این جلسه درست زمانی تشکیل شد که امید واردکنندگان از هر سو با ناکامی رو به رو شده و در کمیسیون واردات دنبال راه چاره اتاق برای مشکلات خود هستند.

بیم از آینده نامعلوم وضعیت واردات، این تعداد از واردکنندگان در حوزه‌های مختلف از خودرو و موبایل گرفته تا لوازم خانگی و نفت را به این نشست رسانده بودند و اظهار داشتند که حدود 90 درصد از کل واردات کشور از طریق آن‌ها انجام می‌شود.

واردات که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موثر تولید و صادرات است، از گذشته با موانعی مواجه بوده و حالا شرایط جدید ارزی مسیر آن را پر پیچ‌و‌خم تر از گذشته کرده است.  در شرایطی که واردات در کشور امری مذموم و ناشایست تلقی می‌شود، واردکنندگان فکرهایشان را روی هم ریخته‌اند تا شاید راهی برای خروج از این شرایط پیدا کنند و راه حل آن‌ها ایجاد انسجام و هم‌صدایی بین خودشان است.

محمد جعفری، رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران چند صدایی را مهم‌ترین آسیب به واردات دانسته و می‌گوید: باید بتوانیم اهمیت واردات در کشور را به بخش دولتی متذکر شویم و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر با هم‌صدایی بخش‌های مختلف. در حال حاضر بزرگترین هدف ما ایجاد انسجام بین کمیسیون واردات اتاق ایران، مجمع واردات و فدراسیون واردات اتاق ایران است.

به گفته او این اولین بار است که واردکنندگان بخش‌های مختلف این چنین با یکدیگر هماهنگ و هم‌نظر شده‌اند که قطعا آثار مثبتی برای این بخش خواهد داشت.

جعفری ادامه داد: تلاش‌های واردکنندگان آن‌چنان که باید دیده نمی‌شود؛ گویی نقش واردات در بسترسازی برای تولید و صادرات دیده نمی شود. 

رئیس کمیسیون واردات بر اهمیت و ضرورت ایجاد ارتباط و همگرایی بین واردات، تولید و صادرات تاکید کرد. 

فرهاد احتشام زاد،‌ رئیس فدراسیون واردات نیز ضمن اشاره به آسیب‌زا بودن چندصدایی عنوان کرد: چندصدایی بین واردکنندگان باعث می‌شود که دولت و بخش خصولتی از این چندصدایی سوء استفاده کند. اما امروز دور هم جمع شده‌ایم تا ضمن اعلام همبستگی خود، راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حل مشکلات واردات ارائه دهیم.

او تصریح کرد: در رویکرد کوتاه‌مدت درباره مسائل ارزی و در رویکرد بلندمدت درباره تدوین استراتژی کلی برای واردات تصمیم‌گیری می‌شود.

مرتضی الله داد، معاون اقتصادی اتاق ایران ضمن ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت‌های کمیته ارزی اتاق گفت: پایین نگه داشتن نرخ تورم از طریق نرخ ارز کار اشتباهی بود و امروز شاهد بی‌نتیجه ماندن این سیاست هستیم.

او به تحقیقی در بخش معاونت اقتصادی اتاق ایران اشاره کرد و افزود: در این تحقیق نتیجه گرفتیم اگر واردات در کشور نباشد، صادراتی هم صورت نخواهد گرفت.

هومن حاجی پور، معاون توسعه اتاق تهران با اشاره به دستوری بودن ادبیات اقتصاد کشور اظهار کرد: ساختار اقتصادی از اول انقلاب به گونه‌ای شکل گرفته که فشارهای متعددی به فعالان اقتصادی وارد می‌شود و جز اتاق ایران به عنوان متولی بخش خصوصی، کمتر نهاد یا سازمانی را می‌بینیم که دلسوز فعال اقتصادی باشد.

او معتقد است به واردات مانند تافته جدا بافته از اقتصاد کشور نگریسته می‌شود و توجه بیشتر به سوی تولید و صادرات است.

حاجی‌پور تصریح کرد: افزایش تعرفه‌ها، بخشنامه‌های متعدد و سخت کردن شرایط واردات همگی اقداماتی هستند که به بهانه حمایت از تولید انجام شده است. در حالیکه چنین سیاست‌هایی آثار مخرب مانند افزایش قاچاق، افزایش قیمت‌ها در بازار و ... خواهد داشت.

معاون توسعه اتاق تهران تاکید کرد که هدف از واردات ضربه زدن به تولید نیست، بلکه واردات خود مقدمه افزایش تولید و صادرات کشور است.

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات نیز اظهار کرد: گویی امروزه انتقاد از واردات تبدیل به پلکانی برای ترفیع پست افراد شده است. جمع هزینه واردات غیرقانونی و قانونی حدود 70 میلیارد دلار است که یعنی نیمی از درآمد کشور از این طریق تامین می‌شود. با این حال واردات امری مذمومی در نظر گرفته می‌شود که باید برای جلوگیری از گسترش آن مانع‌تراشی کرد.

در ادامه نشست فعالان اقتصادی به طرح مشکلات خود برای واردات پرداختند که از جمله آن می‌توان به عدم تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان اشاره کرد. مقرر شد پس از جمع‌آوری نظرات تمام واردکنندگان، در جلسه‌های آتی کمیسیون واردات از مسئولان مرتبط دعوت شود تا پاسخگوی مشکلات موجود باشد.

 

در پایان بیانیه‌ای به فعالان اقتصادی ارائه شد که فایل آن در اینجا قابل مشاهده است.

 

در همین رابطه