شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر در سومین نشست خود در سال جاری به بررسی مشکلات فعالان اقتصای این استان در حوزه امور بندری پرداخت.
در این نشست بر ضرروت آماده کردن بندر بوشهر به عنوان دروازه کریدور شمال- جنوب تاکید شد و فعالان اقتصادی خواستار پیگیری حذف مالیات بر ارزش افزوده در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، لایروبی کانال دسترسی این بندر، پیگیری کاهش نرخ تعرفه شرکت های هدایت کشتی و توسعه خدمات دریایی و بندری(سینا)، توسعه بندر گناوه، بکارگیری شناورهای تندرو برای صادرات محصولات کشاورزی و توجه بیشتر نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی نسبت به مسائل و مشکلات فراروی بخش خصوصی این استان شدند.
ندیر پورجم عضو اتاق بوشهر در این نشست گفت: جهت گیری سیاسی دولت و وزارتخانهها در ارتباط با استان بوشهر مشکلات عدیدهای در مسیر رونق اقتصادی این استان ایجاد کرده است. این جهت گیری در حالی صورت گرفته که تجارت خارجی یکی از حوزه های مهم در ایجاد اشتغال فراگیر به شمار میرود.
وی اضافه کرد: ایران یکی از سه موسس کریدور شمال- جنوب است که به تازگی 10 کشور دیگر نیز به آن پیوستهاند. ایران، هند و روسیه کشورهایی هستند که برای طراحی کریدور ترانزیتی اروپای شمالی تا اقیانوس هند برنامهریزی میکنند.
پورجم بیان کرد: دراین شرایط تشکیل یک تیم مجرب برای سوق دادن کالاهای اروپای شرقی، بالکان و سیآیاس به استان بوشهر یک استراتژی راهبردی است که باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: در آینده نیز که بندر بوشهر به شبکه ریلی متصل می شود، این فرصت یک ظرفیت ارزشمند برای این استان به همراه دارد.
پورجم با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر اظهار داشت: تشکیل کمیته ویژه بررسی توانمندی منطقه ویژه، میتواند گره گشایی قابل توجهی از مشکلات فعالان اقتصادی داشته باشد.
پورجم افزود: کمیته یاد شده می تواند مسئولیت دستگاههای ذیربط در برابر فعالان اقتصادی را بخوبی به آنها گوشزد کند.
وی با اشاره به ماده 10 قانون حمل و نقل خارجی اظهار کرد: در این قانون 10 درصد کرایه حمل و نقل باید به حساب پایانه حمل و نقل واریز شود ولی سازمان پایانه با فرمول خاصی که برای این مقوله تعریف می کند دریافتی خود را به مراتب فراتر از میزان یاد شده رسانده که این باعث افزایش چشمگیر هزینه ها شده است.
رئیس اتاق بندر بوشهر نیز گفت: از نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم دقت و حساسیت بیشتری نسبت به مسائل فراروی فعالان اقتصادی استان داشته باشند.
خورشید گزدرازی افزود: نشستهای شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر مصوبه های استانی و ملی داشته که تحقق آن نیازمند پیگیری جدی نمایندگان استان در مجلس است.
وی ادامه داد: نوع نگاه به بندر و گمرک بوشهر تبعیضآمیز شده و در این ارتباط انتظار داریم با رایزنی و پیگیری دستگاه های ذیربط این نگاه تبعیض آمیز برداشته شود.
گزدرازی افزود: اکنون در مناطق ویژه و آزاد تجاری دریافت مالیات برارزش افزوده ممنوع است ولی با این حال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر این امر در قالب یک تخلف در حال انجام است.
وی اضافه کرد: در ارتباط با هزینه های بندری نیز کاهش خوبی صورت گرفته ولی با توجه به شرایط رکود کنونی انتظار داریم شرکت خدمات بندری سینا در قالب بسته های تخفیف پیشنهادی زمینه فعالیت اقتصادی بیشتری در بندر بوشهر فراهم کند.
گزدرازی بیان کرد: لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر با هدف تردد کشتی های با تناژ بالا و کاهش نرخ حامل های انرژی از دیگر مواردی است که تحقق آن نقش بسزایی در افزایش صادرات استان بوشهر دارد.
یک فعال حوزه صادرات موادمعدنی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: به تازگی چند کشور حوزه خلیج فارس از ظرفیت واحدهای معدنی جنوب استان بوشهر بازدید کردهاند و از واردات کربنات کلسیم و سنگ آهک استقبال بسیار خوبی داشتهاند.
عباس احمدی افزود: هیات قطری به عنوان یکی از کشورهای بازدید کننده برای واردات موادمعدنی از استان بوشهر قراردادی را به امضا رسانده که با این قرارداد صادرات مواد معدنی به قطر بزودی محقق می شود.
وی اظهار داشت: اسکله لاور ساحلی به تازگی به سازمان بنادر واگذار شده که با این واگذاری باید قرارداد اجاره خود را برای استفاده از این اسکله تغییر دهیم.
احمدی بیان کرد: با این حال انتظار داریم در قالب یک مجوز موقت زمینه صادرات موادمعدنی استان بوشهر به قطر فراهم شود تا در فرصت مناسب اقدام به بستن قرارداد جدید کنیم.
وی گفت: واحدهای معدنی جنوب استان با هزینههای شخصی زیرسازی مناسبی در جاده دسترسی به معادن داشتند که انتظار داریم با حمایت مسئولان این جاده ها با هدف حمایت از واحدهای معدنی آسفالت شود.
دیگر عضو اتاق بندر بوشهر گفت: انتظار داریم وحدت رویه ای بین خدمات ارائه شده در بندر بوشهر و سایر بندرهای کشور ایجاد شود.
حسین زارعی ادامه داد: همچنین امیدورایم پس از تحویل اسناد مربوطه، هزینه ماندگاری کالا در بندر تا زمان حرکت کشتی ها به بازارهای هدف همانند سایر بنادر از دوش فعالان اقتصادی استان بوشهر برداشته شود.
دیگر فعال اتاق بندر بوشهر گفت: لایروبی کانال دسترسی بندر گناوه از جمله خواسته های مهم فعالان اقتصادی شهرستان است که باید زمینه تحقق آن فراهم شود.
حمزه بویراتی افزود: محصور شدن فضای اداره بندر گناوه از دیگر درخواست هایی است که انتظار داریم تحقق پیدا کند.
مدیر یک شرکت کشتیرانی در بوشهر گفت: شرکت های هدایت کشتی و خدمات بندری سینا هزینه های دریافتی از کشتی های با پرچم خارجی را به نرخ دلار محاسبه می کنند اما این در حالی است که هزینه آنها بصورت ریال صورت می گیرد.
امیر ترناس افزود: شرکت هدایت کشتی در هر ساعت 20 میلیون ریال برای پهلودهی کشتی دریافت می کند این هزینه بسیار بالایی است.
وی یادآور شد: رقابتی شدن خدمات این حوزه با ورود یک شرکت جدید در کنار هدایت کشتی می تواند به کاهش هزینه های این بخش کمک کند.
دیگر فعال اقتصای استان بوشهر گفت: بخش خصوصی و دولتی استان بوشهر باید در عمل نیز همزبان شود تا از این طریق برای حل مشکلات بصورت واحد تصمیم گیری کنند.
محمد سالمی ادامه داد: در این ارتباط تشکیل یک کارگروه برای پویایی فعالیت اقتصادی در استان بوشهر ضرورت دارد.
وی اظهارکرد: در مقطعی مقرر شد با هدف تسریع در روند صادرات محصولات کشاورزی استان برای رسیدن به بازارهای هدف از جمله قطر 2 شناور تندرو در بوشهر بکار گرفته شود که این مهم تاکنون محقق نشده است.
سالمی گفت: با توجه به افت کیفیت محصولات کشاورزی در بازه زمانی کوتاه مسئولان باید نسبت به بکارگیری شناورهای تندرو اهتمام جدی داشته باشند.
وی افزود: اعطای امتیازاتی از طریق گمرک بوشهر به فعالان اقتصادی و تشکیل کارگروه مشترک اتاق، اداره های کل بنادر و دریانوردی و گمرک از جمله مواردی است که می تواند به رونق این بندر کمک کند.
امیر شهریاری دیگر عضو هیات رئیسه اتاق بندر بوشهر گفت: نظارت جامع و کامل بر خطوط کشتیرانی نیز از ضرورت هایی است که امیدواریم بزودی محقق شود.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی پاسارگاد گناوه گفت: بندر گناوه با وسعتی بسیار کمتر نسبت به اسکله خرمشهر سالانه 60 تا 70 هزار تیاییو کانتینر، تخلیه و بارگیری میشود که این آمار حمایت از طرحهای توسعه بندر گناوه را ضرورت بخشیده است.
علیرضا عبداللهیفر ادامه داد: طرح مطالعه توسعه بندر گناوه نهایی شده و بزودی برای اجرا به بخش خصوصی واگذار میشود که انتظار است با ظرفیتهای قابل توجه بندر گناوه این مهم در آینده نزدیک تحقق یابد.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز با اشاره به سفر اخیر رئیس بنیاد مستضعفان به بوشهر افزود: در این سفر علاوه بر آغاز عملیات اجرایی زیرساختهای تاسیسات زیربنایی مجتمع بندری جزیره نگین، راهکارهای لازم برای تسریع اجرای طرح اسکله سازی در این جزیره ارائه شد.
نورالله اسعدی با بیان اینکه اسکله 300 متری جزیره نگین با مشارکت بخش خصوصی اجرا شده ادامه داد: این اسکله دارای 97 درصد پیشرفت فیزیکی است که با تکمیل طرح لایروبی افتتاح میشود.
وی گفت: لایروبی اسکله کانتینری مجتمع بندری نگین با اعتبار 210 میلیارد ریال اجرایی شده که تاکنون 50 درصد آن تکمیل و تا چهار ماه دیگر به اتمام میرسد.
اسعدی اضافه کرد: کانال اصلی بندر بوشهر به سبب رسوبات، کم عمق شده که با لایروبی عمق آن از هفت به منفی 11متر افزایش مییابد.
وی افزود: پروژه اصلی، لایروبی بیرونی کانال است که برای این طرح 1300 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که با تحقق این مهم امکان پهلوگیری شناورهای 30 هزار تنی در آن فراهم میشود.
وی ادامه داد: با برنامهریزی انجام شده هفت میلیون متر مکعب رسوب از کانال بندر بوشهر خارج میشود که این مهم تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.
اسعدی در ارتباط با بندر گناوه گفت: از 370 میلیارد ریال طرحهای افتتاح شده در بندر گناوه در هفته دولت سال 1394، 210 میلیارد ریال آن طرح های بندری بود.
وی همچنین از لایروبی کانال بندر گناوه خبرداد و بیان کرد: برای افزایش عمق کانال بندر گناوه عملیات لایروبی به طول یکهزار و 250 متر و عرض 140 متر انجام شد.
اسعدی با بیان اینکه موج شکن برای جلوگیری از ورود رسوب به کانال بندر گناوه طراحی میشود گفت: توسعه زیرساختهای بندری در گناوه مورد توجه قرار دارد که براساس برنامه زمان بندی عملیاتی میشود.
وی همچنین با اشاره به ساخت اسکله جدید در بندر دیر اظهار داشت: بر اساس طراحیهای انجام شده اسکله تجاری در بندر دیر به طول 200 متر احداث میشود که برای تحقق این مهم مطالعات آن انجام و طرح آن برای اجرا به سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده است.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: لایروبی حوضچه بندر دیر نیز روبه اتمام است.
سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان بوشهر گفت: مصوبه اصلاح شده دولت در زمینه تخلیه کالای همراه ملوان (ته لنجی) بزودی در این استان اجرایی میشود.
منصور بازیار افزود: براساس آیین نامه اصلاح شده ته لنجی، هر ملوان در طول سال می تواند درهر سفر 150 میلیون ریال کالا با معافیت گمرکی 100 درصد وارد کند.
وی بیان کرد: در این آیین نامه همچون آیین نامه سابق هر ملوان در طول سال می تواند 6 سفر برای استفاده از مزیت کالای همراه ملوان داشته باشد.
بازیار ادامه داد: عمده تفاوت مصوبه کالای همراه ملوان افزایش 50 میلیون ریالی سهم ملوانان برای ورود کالای بدون پرداخت عوارض گمرکی است.
وی افزود: بخش قابل توجهی از بوشهری ها بطور مستقیم و یا غیر مستقیم از راه واردات کالای همراه ملوان امرار معاش می کنند که این امر اهمیت مصوبه کالای همراه ملوان را برای آنها دوچندان کرده است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر گفت: با سفر وزیر انرژی صربستان در آینده نزدیک به بوشهر تفاهمنامه همکاری تجاری و اقتصادی بوشهر و صربستان با حضور سفیر ایران در کشور یاد شده امضا خواهد شد.
سید اسماعیل موسوی افزود: در جریان سفر هیات تجاری بوشهر در چند روز گذشته به صربستان ظرفیت های قابلیت همکاری صربستان و بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به ظرفیت خوب صربستان برای انجام کشت فراسرزمینی بیان کرد: صربستان یک فرصت ارزشمند برای ورود به بازارهای اروپایی است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.
موسوی ادامه داد: باتوجه به اینکه اکنون ایران و صربستان مبادله تجاری قابل توجهی ندارند، بوشهر میتواند کانونی برای توسعه مبادلات تجاری ایران و صربستان شود.
وی گفت: در جریان سفر وزیر انرژی صربستان و سفیر ایران در این کشور پیشبینی شده تفاهمنامه خواهرخواندگی بوشهر با یکی از شهرهای صربستان به امضا برسد.
موسوی ادامه داد: براساس برنامه صورت گرفته برای توسعه مبادلات تجاری بوشهر و قطر بزودی یک هیات اقتصادی بلند پایه استان بوشهر به کشور قطر سفر می کنند.
وی افزود: در جریان این سفر موانع و مشکلات فراروی توسعه تجارت بوشهر و قطر مورد بررسی قرار می گیرد.
استاندار بوشهر گفت: کارگروه توسعه تجارت این استان با هدف رفع موانع و مشکلات فراروی این بخش تشکیل می شود.
عبدالکریم گراوند افزود: در این کارگروه پس از احصاء مشکلات بازرگانان و تاجران با حضور مدیران برای حل آنها تصمیم گیری میشود.
وی بیان کرد: برخی مشکلات مربوط به حوزه توسعه تجارت در استان بوشهر قابل حل و فصل است و برخی از آنها نیز باید در سطح ملی پیگیری شوند.
گراوند یادآور شد: در این ارتباط تاکنون در حوزه بنادر کمکهای خوبی برای حل مشکلات بازرگانان استان بوشهر انجام شده که قابل تقدیر است.
وی اضافه کرد: برای اصلاح برخی بخشنامهها در سطح وزارتخانهها و سازمانهای ملی و بخشی از مشکلات مربوط به قوانین و مقررات باید با ارائه پیشنهادهایی از مجاری قانونی پیگیری کرد.
گراوند افزود: امیدواریم تجار و بازرگانان استان بوشهر با توجه به پیشینه درخشان این بندر در تجارت بتوانند در دوران جدید نقش خود را در اقتصاد کشور بهخوبی ایفا کنند.
استاندار بوشهر ادامه داد: باید از همه ظرفیتها برای حل مشکلات سایر بنادر موجود در استان استفاده شود تا شاهد رونق بیش از پیش این بنادر باشیم.
وی برضرورت تقویت تعامل دستگاههای اجرایی با بخش خصوصی در استان بوشهر تاکید کرد.
گراوند با اشاره به لایروبی حوضچه اسکله مجتمع بندری نگین گفت: با لایروبی این اسکله امکان پهلوگیری کشتیهای تجاری با ظرفیت 30 هزار تن در بندر بوشهر فراهم میشود.
وی یادآور شد: بهرهبرداری از اسکله مجتمع بندری نگین و لایروبی آن تا پایان امسال پیش بینی شده است.
گراوند با اشاره به آغاز توسعه زیرساختها در مجتمع بندری نگین گفت: تکمیل زیربناهای این مجتمع بندری نقشی مهم در رونق اقتصادی و توسعه تجارت دریایی استان دارد.