رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش اختصاصی پایگاه خبری اتاق ایران از اقتصاد سینما به بهانه جشنواره کن 2016

افتخارآفرینی فرهادی با اقتصاد سینمای ایران چه می‌کند؟

محاسبه میزان فروش جدایی نادر از سیمین در دنیا با در نظر گرفتن دلار سه هزار و 400 تومانی، برابر با 71 میلیارد و 400 میلیون تومان می‌شود، این در حالی است که فروش کل سینمای ایران در سال 94، حدود 70 میلیارد تومان بوده است.

ریحانه یاسینی

خبرنگار
03 خرداد 1395
کد خبر : 1384
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محاسبه میزان فروش جدایی نادر از سیمین در دنیا با در نظر گرفتن دلار سه هزار و 400 تومانی، برابر با 71 میلیارد و 400 میلیون تومان می‌شود، این در حالی است که فروش کل سینمای ایران در سال 94، حدود 70 میلیارد تومان بوده است.

اصغر فرهادی، شهاب حسینی، در مراسم اختتامیه جشنواره کن 2016- عکس: گاردین

«پس از بردن اسکار برای فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادیِ ایران به سوی جلوداری هنر سینمای جهان حرکت کرد. نام او به نحوی جادویی و شکوهمندانه در جشنواره های بزرگ جهان می درخشد. فیلم "گذشته" او در سال 2013 و حالا فیلم "فروشنده"، هر دو کلاف سردرگم خانوادگی را روایت می کنند، چیزی که اوژن اسکرایب به آن می گوید:بازی خوش ساخت.» روزنامه تلگراف، گزارشش را درباره درخشش اصغر فرهادی در جشنواره کن، چنین شروع کرده است.  

"فروشنده" از ایران، دیشب در جشنواره کن 2016، تنها فیلمی بود که دو جایزه از آن خود کرد. چیزی که خود اصغر فرهادی را نیز شگفت زده کرد و پس از دریافت جایزه برای بهترین فیلم نامه گفت:«خیلی خوشحالم، اصلا انتظار نداشتم که پس از جایزه شهاب، فیلم یک جایزه دیگر هم بگیرد. فیلم‌های من معمولا فیلم‌های شادی نیستند ولی خوشحالم که با جایزه‌هایی که تا الان گرفتم توانستم مردم کشورم را، حداقل بخشی از آن‌ها را خوشحال کنم.»

فیلم‌های فرهادی بعد از «درباره الی» در سینمای جهانی با استقبال بالایی روبرو بوده است، چه از نظر هنری، و چه از نظر آنچه «اقتصاد فرهنگ» نامیده می‌شود. جدایی نادر از سیمین، فیلمی که برای فرهادی جایزه اسکار را نیز به ارمغان آورد، از نظر کاربران وب‌گاه IMB یکی از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان و دومین فیلم برتر سال 2011 جهان است. این فیلم در سینمای آمریکای شمالی بیش از 7 میلیون دلار فروش کرد و فروش جهانی آن نیز برابر با 21 میلیون دلار بود. فروش جدایی نادر از سیمین در سینمای ایران نیز برابر با سه میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است.

فیلم درباره الی نیز که در سال 1387 (2009) در ایران اکران شد، سال گذشته پس از نزدیک به 6 سال از تاریخ هشتم آوریل در سینماهای آمریکای شمالی به روی پرده رفت و در فهرست برترین فیلم‌های غیرانگلیسی سال 2015 ، رتبه هشتم را به خود اختصاص داد. این فیلم سال گذشته با اکران 51 روزه در 12 سینما، توانست به فروش 220 هزار دلاری دست پیدا کند. ­

محاسبه میزان فروش جدایی نادر از سیمین در دنیا با در نظر گرفتن دلار سه هزار و 400 تومانی، برابر با 71 میلیارد و 400 میلیون تومان می‌شود، این در حالی است که فروش کل سینمای ایران در سال 94، حدود 70 میلیارد تومان بوده است. البته گیشه سینما از روزهای ابتدایی سال 95 شروع به رکورد زنی کرد. فیلم من سالوادور نیستم، با حدود سه ماه اکران 14 میلیارد و 900 میلیون بلیت فروخت و توانست رکورد شهر موش‌ها، اخراجی‌ها و محمد رسول‌الله(ص) را نیز پشت سر بگذارد. هنوز آمار رسمی از فروش کل سینمای ایران در سال 95 منتشر نشده است اما بر اساس برآوردهای پایگاه خبری اتاق ایران از آماری که پخش‌کننده‌ها اعلام کرده‌اند، گیشه سینما تا روز جمعه 24 اردیبهشت ماه حدود 42 میلیارد و 40 میلیون تومان فروش داشته است. سینمای ایران در حدود سه ماه از سال 95 به لطف ساخته‌های ابراهیم حاتمی‌کیا، مانی حقیقی، منوچهر هادی و سعید روستایی که فروش فیلم‌هایشان از مرز 5 میلیارد تومان گذشته است، توانسته حدود دو سوم از کل فروش سینما در سال 94 را به دست آورد.

«اقتصاد فرهنگ» به صنعت مهمی در دنیا تبدیل شده که برای کشورهای مختلف چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فرهنگی و هنری، سودآوری بالایی دارد.رئیس اتاق ایران یک ماه پیش در نشست صبحانه کاری با علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گردش مالی صنایع فرهنگی را در دنیا بیش از 2 هزار میلیارد دلار برآورد کرد. محسن جلال‌پور درباره سهم ایران در صنایع فرهنگی گفت:«متاسفانه سهم ایران از گردش مالی صنایع فرهنگی دنیا چیزی نزدیک به صفر است. صنایع سینما، رسانه، موسیقی، چاپ و نشر را از جمله صنایع درآمدزا و اشتغال‌زا است.» او ادامه داد:«در صورت سرمایه گذاری مناسب در این حوزه ها، فواید سرشاری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت؛ زیرا به ازای هر یک شغل در عرصه هنر، سه شغل در شاخه های وابسته به آن فعال می شود.» رئیس پارلمان بخش خصوصی میانگین سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان را بین 2 تا 12 درصد عنوان کرد و سهم جهانی تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال 2014 میلادی را رقمی بیش از 820 میلیارد دلار برشمرد. به اعتقاد جلالپور نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی از نظر ثروت آفرینی ملی نیز قابل بررسی است.

آمار و ارقام، و اظهارنظرهای کارشناسی نشان می‌دهد قدم زدن فرهادی و تیمش روی فرش قرمز جشنواره کن همراه با نوای «دلشدگان» محمدرضا شجریان، می‌تواند راه جدیدی برای اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی ایران باز کند. شهاب حسینی، بهترین بازیگر مرد در جشنواره 2016 کن نیز از آنچه این جوایز برای سینمای ایران به ارمغان می آورد، چنین روایت کرد:«سینمای ایران همیشه به حیات خوب خودش ادامه داده است. این جایزه تایید بیشتری می کند که سینمای ایران در جهان، هنوز شاید جایگاه واقعی خودش را پیدا نکرده است. چون این پتانسیل را دارد که بتواند در اکران جهانی سهم بیشتر و موفق تری داشته باشد. جوایزی از این دست، به خصوص آقای اصغر فرهادی که قهرمان این عرصه هستند، کمک می کند که سینمای ایران جای خودش را در بین الملل پیدا کند.»

در همین رابطه