رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

جزئیات جدید از قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس‌ و ATR

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ به دلیل پیچیدگی پروژه و قرارداد خرید این هواپیماها (۱۱۸ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR)، ‌در این پروژه از وکلا و حقوقدانان داخلی خبره استفاده کرده‌ایم‌ و کارشناسان زیادی در این پروژه درگیر هستند.

03 خرداد 1395
کد خبر : 1385
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مدیرعامل ایران‌ایر گفت: به دلیل پیچیدگی‌ قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای ATR‌ ، در این پروژه از وکلا و حقوقدانان خبره داخلی استفاده کرده‌ایم‌.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد پرورش با اشاره به اینکه مذاکرات ایران‌ایر با نمایندگان کمپانی ایرباس ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد ‌هر دو طرف در این قرارداد به نتیجه مناسب دست یابند.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: همچنین مذاکرات ایران‌ایر با کمپانی ‌‌ATR که ۵۰ درصد سهام آن در اختیار ایرباس است، هم ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه روند بررسی ‌قرارداد ایرباس امروز جاری است، افزود: قرارداد بسیار بزرگ و پیچیده‌ای داریم که ‌‌ابعاد گسترده‌ای دارد؛ این قرارداد در حوزه‌های مختلف حقوقی، مالی، فاینانس، فنی، عملیاتی، آموزش، پشتیبانی و از این قبیل مطرح می‌شود و چون تعداد هواپیماها زیاد بوده و حجم قرارداد سنگین است، اجرایی شدن آن کمی‌ زمان‌بر شده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در هر دو توافق‌نامه خرید ایرباس‌ها و ATRها، مقرر شده است، کمپانی سازنده در بخش آموزشی و زیرساختی به ما کمک کند.

ورود ۸ فروند ایرباس و ATR به ناوگان هما تا پایان سال میلادی

وی بیان کرد: فعلاً در همه محورهای مذکور کارشناسان دو طرف در حال بررسی هستند و امیدواریم طبق وعده ایرباس به ما و وعده ما به ‌مردم، تا پایان سال میلادی بتوانیم حدود ۸ فروند از ایرباس‌ها و ATRها را وارد ناوگان هما کنیم.

بکارگیری حقوقدانان خبره برای قرارداد ایرباس‌ها و ATRها

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ به دلیل پیچیدگی پروژه و قرارداد خرید این هواپیماها (۱۱۸ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR)، ‌در این پروژه از وکلا و حقوقدانان داخلی خبره استفاده کرده‌ایم‌ و کارشناسان زیادی در این پروژه درگیر هستند.

پرورش تأکید کرد: کار مذاکره برای این دو قرارداد طولانی است، اما امیدواریم ظرف ۴۵ روز آینده قرارداد نهایی شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این پروژه در چند بخش که ذکر شد، ‌به صورت موازی در حال انجام است و امیدواریم طبق جدولی که با ایرباس توافق کرده‌ایم، به نتیجه برسیم.

بنابراین گزارش‌ مدیرعامل ایران‌ایر‌ پیش از این هم در این‌باره به فارس گفته بود که احتمالاً ‌‌فاینانس ‌ایرباس‌‌ و ATR‌ها با هماهنگی ۲ بانک آلمانی و فرانسوی‌ انجام شود و‌ ‌دوره بازپرداخت‌ اقساط بیش از ۱۰ سال ‌خواهد بود.

فرهاد پرورش با اشاره به تفاهم اولیه ‌ایران‌ایر با بانک خارجی برای تأمین مالی قرارداد ایرباس‌ها و ATRها ‌ گفته بود که‌ کمپانی ایرباس با ۲ بانک آلمانی و فرانسوی برای فاینانس هماهنگ کرده است و پروژه تا ۲ ماه آینده نهایی می‌شود.

بنا به گفته پرورش‌ یکی از موارد خیلی مهمی که در پیش‌قرارداد ایرباس‌ها و ATR‌ها مطرح شده، موضوع فاینانس است که دو طرف در این‌باره رایزنی‌هایی داشته‌اند؛‌ یکی از وظایف کمپانی سازنده تأمین منابع مالی هواپیماها است‌، ضمن اینکه ایران‌ایر هم در حال رایزنی است که اگر فاینانسری با نرخ بهتر و شرایط مناسب‌تر و تعداد هواپیماهای بیشتر و دوره بازپرداخت طولانی‌تر پیدا کرد، آن را جذب کند.

پرورش گفته بود که‌ کمپانی ایرباس تلاش کرده است برخی بانک‌ها و همچنین سیستم‌های تأمین مالی در اروپا را برای این پروژه هماهنگ کند و طبق اطلاعات واصل شده، در کشورهای آلمان و نیز فرانسه، ‌کمپانی‌هایی را از طرف خود ‌فعال کرده‌اند؛ البته این هنوز به عقد قرارداد منتج نشده است، اما این چند بانک آلمانی و فرانسوی از سوی کمپانی سازنده در حال هماهنگی است تا فاینانس هواپیماها را برعهده بگیرند.

وی همچنین از تفاهم اولیه هما با کمپانی تأمین مالی خارجی در فاینانس ایرباس‌ها و ATR‌ها گفته بود.

بنا به گفته پرورش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ با یک شرکت فاینانسر خارجی تفاهم اولیه انجام شده و تقریباً به نتیجه رسیده‌ایم که ‌اگر قطعی شود، منابع این فاینانس در هر دو پروژه ایرباس و هواپیماهای ATR استفاده می‌شود.‌

پرورش این را هم گفته بود گه طبق این قرارداد، ۱۵ درصد رقم قرارداد ‌از سوی ایران‌ایر پرداخت می‌شود و ۸۵ درصد در قالب فاینانس خواهد بود؛ رایزنی‌ها‌ برای جذب فاینانس در سهم ۸۵ درصدی، هم از سوی کمپانی ایرباس و هم از سوی ایران‌ایر انجام شود و طبیعی است، هر کدام مناسب‌تر باشد، برای جذب آن اقدام می‌کنیم؛ این فاینانس می‌تواند ۱۰ تا ۱۸ ساله و یا بیشتر باشد و به هر حال نرخ و سود آن متفاوت است که این شرایط اقتصادی ما را متفاوت می‌کند، هم‌اکنون در این باره در حال بررسی هستیم، برخی فاینانسرها دوره ۱۸ ساله نمی‌دهند از سوی دیگر ما هم در بازپرداخت‌های ۱۰ ساله ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم و مایل هستیم، دوره بازپرداخت بیش از ۱۰ سال باشد.

موضوعات :
در همین رابطه