رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

فهرست واردکنندگان خودرو با ارز دولتی منتشر شد

پس از کشمکش های فراوان میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر انتشار لیست واردکنندگان خودرو با ارز دولتی، بانک مرکزی امروز این فهرست را منتشر کرد.

12 تیر 1397
کد خبر : 14182
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
  • پنجم تیرماه بود که  رئیس‌جمهور در همایش سراسری قوه قضاییه به‌تمامی وزرای دولت دستور داد تا برای شفاف‌سازی، لیست تمامی واردکنندگانی که ارز دولتی به آن‌ها تعلق‌گرفته، منتشر کنند. دستوری که مخالفت محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت را در پی داشت.

او انتشار این فهرست را جنگ با بخش خصوصی اعلام و در تازه‌ترین نشست خبری خود با انتقاد از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات موبایل را منتشر کرده بود، بیان کرد: ما به‌عنوان وزارت صنعت نمی‌توانیم که ثبت سفارش کنندگان را افشا کنیم، چراکه این‌طور به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم، این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تأمین ارز آن‌ها صورت نگرفته بود، ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

پس از واکنش رئیس‌جمهور و آذری جهرمی به صحبت‌های وزیر صمت در فضای مجازی، شریعتمداری در نامه‌ای به بانک مرکزی نام افرادی که در وزارت صمت ثبت سفارش کرده‌ و ارز دولتی دریافت کرده بودند منتشر کرد.

روز گذشته، روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همه تعرفه‌های مربوط به‌تمامی خودروهای سواری (با کد ۸ رقمی) که برای هر مورد شامل ذکر نام شرکت واردکننده و میزان ارز تأمین‌شده برای واردات آن خودرو به بانک مرکزی اعلام‌شده است تا به استحضار همه هم‌وطنان برسد.
در این اطلاعیه تأکید شده بود: در وزارت صنعت، معدن و تجارت جز ثبت سفارش برای واردات کالا ، فرآیند دیگری انجام نمی‌شود و مراحل تخصیص و سپس تأمین ارز برای متقاضیان واردات در بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام و اطلاعات ارزی در اختیار آن دستگاه است.

در ادامه، بانک مرکزی امروز اقدام به انتشار فهرست شرکت‌هایی که از ابتدای سال جاری و  پس از ثبت سفارش در سامانه سازمان توسعه تجارت، ارز به نرخ رسمی دریافت کرده‌اند، کرد.

فهرست واردکنندگان خودرو با ارز دولتی را می‌‎توانید اینجا مشاهده کنید.

در همین رابطه