رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کشورها چه واکنشی در مقابل ارزهای دیجیتال نشان دادند؟

مناطق توسعه‌یافته به‌طور فعالانه به پدیده رمزینه ارزها واکنش نشان داده و غالبا مقررات بازتر، تسهیل‌گر و کنترلی وضع کرده‌اند. برعکس آن می‌توان به مناطق درحال توسعه اشاره کرد که به‌طور منفعلانه با تاخیر زمانی چند ساله با پدیده رمزینه ارزها برخورد کرده‌اند.

29 تیر 1397
کد خبر : 14426
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گزارش‌ها نشان می‌دهد مناطق توسعه‌یافته بسیار سریع‌تر و به‌طور فعالانه به پدیده رمزینه ارزها واکنش نشان داده و غالبا مقررات بازتر، تسهیل‌گر و کنترلی وضع کرده‌اند. برعکس آن مناطق در حال توسعه به‌طور منفعلانه با تاخیر زمانی چند ساله و عمدتا با وضع قوانین سخت‌گیرانه با پدیده رمزینه ارزها برخورد کرده‌اند

برخی از کشورها با رویکرد مثبت و تنظیم‌گری با این پدیده نوظهور برخورد کرده و در مقابل، برخی دیگر با رویکرد منفی آن را غیرقانونی اعلام و محدود کردند. البته در این میان نیز کشورهایی هستند که تاکنون نتوانسته‌اند واکنش مشخصی نسبت به رمزینه ارزها نشان دهند و اعلام موضع کنند.

 رمزینه ارزها در عین داشتن مزیت‌های منحصربه‌فرد، ریسک‌ها و خطراتی هم به همراه دارند که سبب شده است دولت‌های مختلف درصدد وضع قوانین و مقررات مرتبط با آنها برآیند.

براساس تحلیل‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، البته این کار دشوار است، چراکه به‌دلیل ماهیت غیرمتمرکز رمزینه ارزها نظارت بر آن را یک نهاد دولتی نمی‌تواند انجام دهد.

به‌دلیل ماهیت فرامرزی این نوع پول‌ها، وضع مقررات و استانداردهای بین‌المللی می‌تواند بیشتر راهگشا باشد.

رویکرد مثبت و تنظیم‌گرانه

آمریکا: دولت آمریکا ضمن پذیرش بیت‌کوین، سود حاصل از آن را یک درآمد مشمول مالیات محسوب کرده و از طریق فرآیند خوداظهاری، مالیات آن را اخذ می‌کند.

کانادا: دولت کانادا بیت‌کوین را تحت عنوان «دارایی نامشهود» دسته‌بندی کرده است. همچنین برای جلوگیری از آثار مخرب بیت‌کوین، این دولت در قوانین و مقررات پولشویی و ضدتروریست خود، مفادی را به بیت‌کوین اختصاص داده است

ژاپن: در سال 2017 دولت ژاپن به طور رسمی بیت‌کوین را به عنوان وسیله پرداخت همچون سایر پول‌های متداول پذیرفت. یکی از هدف‌های مطرح شده از این طرح، جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی است. شاید این حمایت قانونی و شفاف دولت ژاپن از بیت‌کوین باعث شده باشد که حدود 52 درصد معاملات بیت‌کوین با ارز «ین» ژاپن در جهان صورت گیرد.

نیوزیلند: بانک مرکزی کشور نیوزیلند اعلام کرده است که نهادهای مالی به غیر از بانک‌ها نیازی به اجازه بانک مرکزی درخصوص نحوه انتقال پول و ذخیره ارزش ندارند، بنابراین استفاده از بیت‌کوین برای نهادهای غیربانکی مجاز است.

دوبی: دوبی اولین منطقه در خاورمیانه است که در ماه فوریه سال 2018 به یکی از شرکت‌های خود به نام رگال، مجوز معامله رمزینه ارزها را داده است.

کره جنوبی: دولت کره جنوبی تاکنون موضعی رسمی در قبل رمزینه ارزها نگرفته است، اما مسئولان بورس این کشور درحال وضع مقرراتی درخصوص تامین مالی شرکت‌ها از طریق عرضه اولیه سکه هستند.

انگلیس: دولت انگلیس بیت‌کوین را همانند یک ارز خارجی تعریف کرده و قواعد مالیاتی یک ارز خارجی بر آن نیز جاری ساخته است.

استرالیا: استرالیا یکی از معدود کشورهایی است که دولت آن، بیت‌کوین را به‌عنوان پول به رسمیت شناخته است و رئیس بانک مرکزی استرالیا در یک مصاحبه درباره بیت‌کوین اعلام کرد که در این کشور هیچ‌گونه محدودیتی برای افرادی که می‌خواهند از سایر ارزها برای خرید استفاده کنند، وجود ندارد.

سنگاپور: سنگاپور که احتمال می‌رود در آینده‌ای نزدیک جزو عمده‌ترین مراکز استفاده از بیت‌کوین باشد، برای آن قوانین مالیاتی ارزش افزوده همچون کالاها وضع کرده است.

روسیه: تاکنون دو پیش‌نویس ازسوی وزارت مالی و بانک مرکزی روسیه درخصوص رمزینه ارزها تدوین و منتشر شده است. مطابق آن پیش‌بینی می‌شود دولت روسیه به سرمایه‌گذاران داخلی اجازه معامله با رمزینه ارزها را ندهد، اما در مقابل سعی دارد تامین مالی بین‌المللی را از طریق عرضه اولیه سکه برای شرکت‌ها تنظیم‌گری کند تا رمزینه ارزها را به سمت فعالیت در محیطی قانونی هدایت کند.

هند: وزیر مالی هند در سخنرانی بودجه سال 2018 اعلام کرد که دولت قصد دارد تمام تلاش خود را در راستای جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه از طریق رمزینه ارزها انجام دهد و به‌جای آن سعی در تقویت استفاده از فناوری زنجیره بلوکی در سیستم پرداخت دارد. اما تاکنون قانونی در خصوص غیرقانونی بودن رمزینه ارزها صادر نشده است.

چین: قانون‌گذاری رمزینه ارزها در کشور چین بسیار حائز اهمیت است، زیرا این کشور در صنعت استخراج و معامله رمزینه ارزها سهم عمده‌ای دارد؛ تا جایی که تغییر در سیاست‌های این کشور به‌طور مشخص روی قیمت بیت‌کوین اثر مستقیم دارد. در این کشور استفاده از رمزینه ارزها برای نهادهای دولتی و حقوقی ممنوع است، اما مبادله آن توسط افراد حقیقی بلامانع است.

 

رویکرد منفی و بازدارنده

برخی از کشورهای آمریکای جنوبی: در کشورهایی همانند بولیوی و اکوادور هرگونه پولی که تحت نظارت دولت نباشد، رسما ممنوع است. برخی از کشورهای آمریکای جنوبی مانند کلمبیا نیز هنوز موضع رسمی در قبال رمزینه ارزها نگرفته‌اند.

برخی از کشورهای خاورمیانه: از میان کشورهای درحال توسعه خاورمیانه که به این پدیده واکنش نشان داده‌اند، می‌توان به اردن و لبنان اشاره کرد که بیت‌کوین را به‌دلیل نوسانات شدید قیمتی و احتمال استفاده در تراکنش‌های مجرمانه، غیرقانونی اعلام کردند.

عربستان: استفاده از بیت‌کوین در عربستان برای نهادهای دولتی ممنوع است. از طرف دیگر، نهاد ناظر پولی عربستان به عموم مردم و نهادهای خصوصی هشدارهای لازم را درخصوص ریسک بالای بیت‌کوین داده و اعلام کرده است که معامله‌گران بیت‌کوین هیچ‌گونه حمایت و پشتیبانی دولت را نخواهند داشت.

الجزایر: کشور الجزایر در ماده 113 قانون مالی جدید خود که در سال 2018 ابلاغ شده است، بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرده است.

اندونزی: بانک مرکزی اندونزی در سال 2017 دستورالعملی را در خصوص استفاده از رمزینه ارزها منتشر کرد؛ در این دستورالعمل استفاده از رمزینه ارزها به‌عنوان وسیله پرداخت ممنوع شده است. در حالی که بانک مرکزی این کشور درخصوص استخراج و معامله آنها اعلام نظر نکرده است.

پاکستان: بانک مرکزی پاکستان در 7 آوریل سال 2018 اعلام کرد بیت‌کوین و سایر رمزینه ارزها در پاکستان ممنوع هستند.

اندونزی: بانک مرکزی اندونزی در 7 دسامبر سال 2017 اعلام کرد که استفاده از رمزینه ارزها به‌عنوان وسیله پرداخت از سال 2018 ممنوع می‌شود. در این اعلامیه در خصوص معامله و استخراج رمزینه ارزها موضعی گرفته نشده است. این کشور سال‌ها قبل نیز طبق ماده 7 سال 2012 رمزینه ارزها را جزو ارزهای نگران‌کننده محسوب کرده بود.

نامیبیا: بانک مرکزی این کشور در سپتامبر سال 2017 طی اعلامیه‌ای بیان کرد معامله رمزینه ارزها و همچنین استفاده از آن به‌عنوان وسیله پرداخت در این کشور مجاز نیست.

مطابق با مطالب فوق، می‌توان استنباط کرد که مناطق توسعه‌یافته بسیار سریع‌تر و به‌طور فعالانه به پدیده رمزینه ارزها واکنش نشان داده و غالبا مقررات بازتر، تسهیل‌گر و کنترلی وضع کرده‌اند. برعکس آن می‌توان به مناطق درحال توسعه اشاره کرد که به‌طور منفعلانه با تاخیر زمانی چند ساله و عمدتا با وضع قوانین سخت‌گیرانه با پدیده رمزینه ارزها برخورد کرده‌اند.

در همین رابطه