رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

کرباسی در دیدار با رایزنان بازرگانی کشور ترکیه تاکید کرد

اقتصاد ایران و ترکیه مکمل یکدیگرند

11 مرداد 1397
کد خبر : 14657
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا کرباسی در دیدار با رایزنان بازرگانی ترکیه در ایران با تاکید بر هدف‌گذاری تجارت بیش از ۲۰ میلیارد دلار میان ایران و ترکیه در سال‌های آینده گفت: با برنامه‌ریزی مناسب و پتانسیل‌های موجود در دو کشور باید این امر را هر چه سریع‌تر محقق کنیم.

 معاون امور بین‌الملل اتاق ایران روز گذشته طی دیدار با چنگیز گورسل رایزن ارشد بازرگانی و عبداله اوسکای رایزن جدید بازرگانی کشور ترکیه در ایران گفت: دو کشور ایران و ترکیه علاوه بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی در سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اکو ، دی 8 و OIC عضو هستند که این موضوع با بهره‌برداری از پتانسیل‌های دو کشور، به تقویت هر چه بیشتر روابط ایران و ترکیه کمک خواهد کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار با تاکید بر هدف‌گذاری تجارت بیش از ۲۰ میلیارد دلار میان ایران و ترکیه در سال‌های آینده گفت: با برنامه‌ریزی مناسب و پتانسیل‌های موجود در دو کشور باید این امر را هر چه سریع‌تر محقق کنیم. چراکه اقتصاد دو کشور ایران و ترکیه مکمل هم هستند.

کرباسی با اشاره به کاهش حجم تبادل هیات‌های تجاری طی دو سال گذشته بر گسترش ظرفیت اتاق‌های مشترک دو کشور تاکید کرد. علاوه بر این، به گفته او موافقت‌نامه داوری که در سال‌های گذشته بین دو اتاق ایران و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس کالاهای ترکیه (  TOBB ) به امضا رسیده است، به فعالان اقتصادی دو کشور برای ورود به عرصه تجارت اطمینان لازم را می‌دهد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران اظهار کرد: لازم است در اقلام توافق‌نامه تجارت ترجیحی بازنگری صورت بگیرد که در این زمینه با تایید فعالان اقتصادی دو کشور، اتاق ایران آمادگی خود را برای همکاری با اتاق ترکیه اعلام می‌کند.

مبادله گردشگر میان دو کشور از دیگر مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد. در همین زمینه، معاون امور بین‌‎الملل اتاق ایران پیشنهاد ایجاد تورهای تلفیقی یا ترکیبی از جهان را داد.

در ادامه این نشست، چنگیز گورسل رایزن ارشد بازرگانی ترکیه در ایران ضمن قدردانی از فعالیت‌های اتاق ایران در همکاری با کشور ترکیه، گفت: تهیه نفت خام و گاز طبیعی از ایران به دلیل همسایگی با ترکیه اهمیت ویژه ای دارد.

او همچنین با اشاره به علاقه‌مندی ترک‌ها به بازدید از ایران بیان کرد: موقعیت ویژه و جغرافیایی ایران و همچنین فرهنگ غنی ایران در این علاقه‌مندی تاثیرگذار است.

 او همچنین پیشنهاد داد تا ایران از تجربه ترکیه در صنعت گردشگری بهره بگیرد.

سرمایه‌گذاری و برندسازی مشترک باهدف صادرات به کشورهای منطقه، بازسازی کشور سوریه با مشارکت ایران و ترکیه، عملیاتی نمودن پروژه های مشترک زیربنایی، اجرایی شدن توافق‌نامه شهرک‌های صنعتی، مذاکرات مقامات بانکی دو کشور در تسریع روابط کارگزاری با استفاده از ارزهای ملی ایران و ترکیه و تاکید بر تدوین یک برنامه اصولی میان ایران و ترکیه از دیگر مواردی بود که در این نشست به آنها پرداخته شد.

 

در همین رابطه