رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران

چکیده آمارهای اقتصادی خرداد و تیرماه منتشر شد

مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران، چکیده آمارهای اقتصادی شماره 59 و 60، مربوط به خرداد و تیرماه 1397 را منتشر کرد. در این گزارش وضع مالی دولت، پول، شبه پول و نقدینگی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها، شاخص قیمت تولیدکننده، نرخ بیکاری، مشارکت اقتصادی و اشتغال و آمار صادرات و واردات بررسی شده است.

20 مرداد 1397
کد خبر : 14809
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران، چکیده آمارهای اقتصادی شماره 59 و 60، مربوط به خرداد و تیرماه 1397 را منتشر کرد. در این گزارش وضع مالی دولت، پول، شبه پول و نقدینگی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها، شاخص قیمت تولیدکننده، نرخ بیکاری، مشارکت اقتصادی و اشتغال و آمار صادرات و واردات بررسی شده است.

کارخانه تولید لامپ. عکس: ایرنا، مجتبی محمدی

شماره 59 و 60 چکیده آمارهای اقتصادی مربوط به خرداد و تیرماه 1397 از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران منتشر شد. باتوجه به نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی بخش خصوصی و همچنین با توجه به اهمیت داده‌های آماری به منظور تحلیل روند تاریخی و وضعیت موجود و پیش‌بینی آینده، و نیز امکان برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی، مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران بر آن شد تا چکیده آمارهای اقتصادی را که متشکل از برخی آمارهای اقتصادی روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه کشور است، منتشر کند. این گزارش برگرفته از منابع آماری معتبر همچون بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ... است.

در گزارش شماره 59 و 60، مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران به وضع مالی دولت، پول، شبه پول و نقدینگی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها، شاخص قیمت تولیدکننده، قیمت جهانی طلا و نفت، نرخ خریدوفروش ارز، نرخ بیکاری، مشارکت اقتصادی و اشتغال و آمار صادرات و واردات پرداخته است. علاوه بر این تغییرات حوزه‌های مختلف اعم از نرخ تورم در همه حوزه‌ها، نرخ ارز آزاد و سکه بانک مرکزی، وضعیت بازرگانی خارجی کشور، در حوزه‌های صادرات و واردات و همچنین تراز بازرگانی و مبادلات تجاری ماهانه نیز بررسی شده است.

آمارهای روزانه

آمارهای روزانه قید شده در این بخش برگرفته از سایت‌های بانک مرکزی، سامانه سنا، کیتو و اوپک می‌باشد.

 

آمارهای ماهانه

این بخش شامل آماری می‌شود که از سایت‌های داخلی کشور شامل گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سایت بین‌المللی اوپک به‌صورت ماهیانه استخراج می‌شود.

 نرخ ارز آزاد ماهانه بانک مرکزی

نرخ سکه ماهانه بانک مرکزی

 

بورس اوراق بهادار تهران

 

بازرگانی خارجی

آمارهای مربوط به صادرات و واردات ایران به صورت آمار مقدماتی، ماهیانه از سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران آورده شده است.

 صادرات غیرنفتی به تفکیک بخش‌های عمده

 

ده قلم عمده صادراتی

مهم‌ترین بازارهای هدف صادرات

واردات ماهانه

ده قلم عمده وارداتی

مهم‌ترین مبادی واردات

تراز بازرگانی و مبادلات تجاری ماهانه

صادرات خدمات

 

نرخ تورم

نرخ تورم در ایران، برای شاخص‌های مختلفی محاسبه می‌شود که 4 تا از مهم‌ترین‌های آن عبارتند از:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، شاخص قیمت تولید کننده، شاخص قیمت کالاهای صادراتی و شاخص قیمت عمده‌فروشی. لیکن آن‌چه که به عنوان "تورم" در هر کشور شناخته می‌شود همان میزان افزایش قیمت در شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی است. در گزارش‌های چکیده آمارهای اقتصادی، 3 شاخص از چهار شاخص بالا منعکس می‌شود. ارقام مربوط به شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، شاخص قیمت تولید کننده و شاخص قیمت کالاهای صادراتی در جداول زیر آورده شده است ولی از آن‌جا که آخرین داده‌های مربوط به شاخص بهای عمده‌فروشی متعلق به سال 1386 است، از گنجاندن آن در این گزارش صرف‌نظر شده است. برای هر شاخص، مقصود از تورم 12 ماهه، درصد تغییر شاخص بهای کل در 12 ماهه منتهی به ماه موردنظر نسبت به 12 ماهه منتهی به همان ماه در سال قبل و منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه یا دوره مشابه سال قبل است.

 

تسهیلات پرداختی کل بانک‌ها به تفکیک بخش‌های اقتصادی

 

هدف از دریافت تسهیلات پرداختی– 3 ماهه سال 1397 (درصد)

 

شاخص‌های بازار کار

شاخص‌های بازار کار، برگرفته از گزارشات مرکز آمار ایران بر اساس "طرح آمارگیری از نیروی کار" است. این گزارشات از بهار 1384 تا کنون در سایت مرکز آمار منتشر شده است.

تعاریف شاخص‌های بازار کار:

شاغل: تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفتهٔ مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به‌طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند.

بیکار: بیکار به تمام افراد 10 ساله و بیشتر اطلاق می‌شود که:

1) در هفتهٔ مرجع فاقد کار باشند (دارای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی نباشند).

2) در هفتهٔ مرجع و یا هفتهٔ بعد از آن آماده برای کار باشند (برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی آماده باشند).

3) در هفتهٔ مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند (اقدامات مشخصی را به منظور جستجوی اشتغال مزدبگیری و یا خوداشتغالی به‌عمل آورده باشند).

افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نبوده، ولی فاقد کار و آماده برای کار بوده‌اند نیز بیکار محسوب می‌شوند.

نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت): عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) 10 ساله و بیش‌تر (یا 15 ساله و بیش‌تر) به جمعیت در سن کار، 10 ساله و بیش‌تر (یا 15 ساله و بیش‌تر)، ضرب‌در 100.

نرخ بیکاری: عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، ضرب‌در 100.

سهم اشتغال ناقص: عبارت است از نسبت جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی به جمعیت شاغل، ضرب در 100. افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده، به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیش‌تر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و... کمتر از 44 ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.

 

 تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان از خرداد 1396 تا خرداد 1397

 

فایل کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

در همین رابطه