رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق بیرجند

برخی قوانین، انگیزه فعالیت مولد را گرفته است

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند معتقد است وقتی انگیزه برای کار مولد وجود نداشته باشد پول سر از ساختمان و خرید سکه و ارز در می آورد. باید انگیزه برای سرمایه گذار و فعالان اقتصادی در فضای کسب و کار ایجاد شود.

27 مرداد 1397
کد خبر : 14943
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی بیرجند در جلسه هیات نمایندگان این اتاق گفت: باید روحیه امید، کار و تلاش را در فضای اقتصادی ایجاد کنیم و در کنار آن مسائل و مشکلات اقتصادی را نیز به تصمیم گیرندگان انتقال دهیم.

محسن احتشام با اشاره به موضوع ارز و مشکلاتی که در بازار به وجود آمده، گفت: این موضوع به دلیل ضعف برنامه‌ریزی مسئولان است چرا که اگر نگاهشان به جلو بود این شوک ارزی عجیب به فعالان اقتصادی وارد نمی‌شد. پیگیری‌ها در حال انجام است تا سهیمه ارز برای خراسان جنوبی نیز در نظر گرفته شود.

احتشام بیان کرد: کاش زودتر 20 درصد سهم صادرات بخش خصوصی آزاد شده بود. متاسفانه سخنان بخش خصوصی مورد توجه قرار نگرفت و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی درگیر نوسانات ارزی شده اند. امیدواریم با راه اندازی بازار ثانویه این مشکلات کمتر شود.

وی افزود: فعالان اقتصادی کشور دچار مشکلاتی شده اند که خودشان مسبب آن نیستند. بسیاری از این مشکلات به دلیل تصمیم گیری های غلط و غیر کارا و قانون گذاری های بدون مشورت با بخش خصوصی شکل گرفته است. نباید فعالان اقتصادی را در شرایط فعلی تنها بگذاریم.

احتشام با اشاره به تبصره 3 ماده 147 مالیاتی و لزوم تجدید نظر در این ماده اظهارکرد: برخی از قوانین انگیزه فعالیت مولد را گرفته است. وقتی انگیزه برای کار مولد نباشد پول سر از ساختمان و خرید سکه و ارز در می آورد. فضای کسب و کار برای سرمایه گذار و فعالان اقتصادی باید انگیزاننده شود. مشاهده کارهای کاذب، سوداگری و واسطه گری ها به دلیل نداشتن انگیزه تولید و کار مولد در جامعه است.

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به صدور کارت های بازگانی از سوی اتاق گفت: نظارت عالی بر این بحث وجود دارد .اتاق باید به فعالان اقتصادی کمک کرده و فردی که می خواهد کارت بازرگانی اش را تمدید کند اما چک برگشتی دارد را نباید در این شرایط تنها بگذارد.

تصمیمات رونق تولید در حد حرف باقی مانده است

محمد حسین قربانی راد، عضو هیأت رئیسه اتاق بیرجند نیز در این جلسه عنوان کرد: به نظر، تصمیماتی که برای رونق تولید در استان اتخاذ شده در حد حرف باقی مانده است. خواستار توجه مسئولان به بخش تولید و مشکلات آن و هماهنگی بین مدیران استانی برای کمک به بخش تولید هستیم. بخش تولید با مشکلاتی از جمله دارایی و تامین اجتماعی و تسهیلات 18 درصدی و نرخ ارز نامشخص رو به رو است که انگیزه را از تولید کننده گرفته است.

در ادامه عضو هیات نمایندگان اتاق بیرجند نیز به موضوع نمایشگاه مواد غذایی پاریس اشاره کرد و گفت: امسال به هر دلیلی اعلام شده ایران نمی تواند در این نمایشگاه شرکت کند در حالی که ما در صنعت مرغ هر سال در این نمایشگاه شرکت داشته ایم.

بهرام ساتلیخ محمدی با اشاره به مشکلاتی که برای بخش تولید در پی نوسانات ارزی ایجاد شده است، خواستار تامین ارز دولتی برای واحدهای تولیدی شد و عنوان کرد: در وضعیت فعلی به عنوان مثال در خرید لوازم یدکی به سختی کار انجام می شود تا جایی که با ارز آزاد این محصولات 40 تا 50 درصد گران تر از قبل خریداری می کنیم.

حسن علی پور، نماینده سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی به قانون هایی که دراین زمینه وجود دارد اشاره کرد و گفت: تصمیم گیری دراین باره بر اساس قانون انجام می شود و هنوز این اختیار به طور کامل به ما داده نشده که با وجود چک برگشتی کارت بازرگانی تمدید شود.

وی تاکید کرد: باید برای کسانی که می دانیم مشکلاتشان چیست و فعالان اقتصادی موفقی بوده اند راهکاری اتخاذ شود. در این باره مقرر شد با هماهنگی اتاق های دیگر در سایر استان ها هئیت نمایندگان و هیئت رئیسه جلسه ویژه ای داشته باشند و تصمیم گیری نهایی انجام شود.

علیرضا خامه زر، عضو هیأت رئیسه اتاق بیرجند خواستار اصلاح قوانین چالش برانگیز در بخش تولید شد و گفت: مرز نشینان به دلیل نوع کارشان نمی توانند ارز دریافت کنند که باید راهکاری اتخاذ شود تا ارز در اختیار این افراد نیز قرار گیرد. تلاش می کنیم مشکلات معافیت های مالیاتی را از سال 90 به بعد تغییر دهیم.

 در این جلسه موارد مالیاتی و مشکلات مربوط به آن به بحث و تبادل نظر گذاشته شد که مهمترین آن ها تبصره 3 ماده 147 و همچنین ماده 132 و تبصره یک ماده 146 بود. در این خصوص عدم اگاهی مودیان مالیاتی از قوانین و البته وجود چالش هایی در خود قوانین مد نظر و تصمیاتی در این زمینه گرفته شد که آموزش مودیان و فعالان اقتصادی از جمله این تصمیمات بود.

موضوعات :
در همین رابطه