رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کرباسی در نشست مرکز علوم حلال دانشگاه چوآلونگکورن تایلند

استاندارد واحد OIC/SMIIC تسهیل کننده همکاری‌ها در صنعت حلال است

در نشست مدیرکل ایکریک با رئیس مرکز علوم حلال دانشگاه چوآلونگکورن تایلند و مدیر موسسه استاندارد حلال تایلند، اهمیت و ضرورت صنعت حلال مورد بحث قرار گرفت و جمعیت رو به رشد مسلمانان به عنوان اصلی‌ترین محرک رشد اقتصاد اسلامی مطرح شد.

19 شهریور 1397
کد خبر : 15281
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) در نشست با رئیس مرکز علوم حلال دانشگاه چوآلونگکورن تایلند و مدیر موسسه استاندارد حلال تایلند با اشاره به سرعت رشد اقتصادی 57 کشور سازمان همکاری اسلامی که بیشتر از متوسط رشد اقتصاد جهانی است از اهمیت صنعت حلال در دنیا سخن گفت.

در ابتدای این نشست اهمیت و ضرورت صنعت حلال مورد بحث قرار گرفت و جمعیت رو به رشد مسلمانان به عنوان اصلی‌ترین محرک رشد اقتصاد اسلامی عنوان شد. 

محمدرضا کرباسی گفت:  آمارها حاکی از آن است که جمعیت مسلمان جهان از 1.7 میلیارد نفر در سال 2014 به 2.2 میلیارد نفر در سال 2030 با رشد 26.4 درصدی تغییر خواهد کرد. از سوی دیگر سرعت رشد اقتصادی 57 کشور سازمان همکاری اسلامی که بیشتر از رشد اقتصاد جهانی است از دیگر فاکتورهای تعیین‌کننده ضرورت و اهمیت این صنعت است.

کرباسی از گوناگونی استانداردهای حلال به عنوان عامل بازدارنده افزایش روابط تجاری بین کشورها یاد کرد و روی آوردن به استاندارد واحد OIC/SMIIC که مورد پذیرش تمامی کشورهای اسلامی است را در تسهیل سازی این نوع روابط بسیار مفید دانست. وی همچنین به معرفی ایکریک و پروژه حلال در موسسه جهانی حلال وابسته به ایکریک و اتاق ایران و نقش آن به عنوان کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال پرداخت.

اسمیک I الزامات غذای حلال، اسمیک II راهنمای نهادهای صدور گواهی حلال، اسمیک III الزامات نهادهای اعتباربخشی، اسمیک IV الزامات آرایشی و بهداشتی حلال و اسمیک V الزامات گردشگری حلال و خدمات مرتبط با آن را پوشش می‌دهد. است.

در ادامه این نشست، داهلان رئیس مرکز علوم حلال دانشگاه چوآلونگکورن تایلند مراکز فعال تایلند در زمینه حلال را معرفی کرد.

مرکز علوم حلال (Halal Science Center) تایلند مرکزی در دانشگاه چوآلونگکورن بانگوک است که در نظارت مربوط به حلیت در مراحل اولیه مواد خام محصول نقش مهمی دارد. این مرکز که به ریاست دهلان وینایی اداره می‌شود، تحقیقات و توسعه امور مربوط به نوآوری در زمینه علم و تکنولوژی حلال و همچنین آموزش مربوط به توسعه اقتصادی- اجتماعی تایلند در زمینه پروژه‌های مربوط به حلال را بر عهده دارد.

موسسه استاندارد حلال تایلند (Halal Standard Institute of Thailand)، مرکز رسمی مدیریت تولید حلال و امور مربوط به گواهی و نشان تجاری حلال است که در سال 2003 تأسیس شد. از اهداف تأسیس این موسسه تدوین استاندارد، تحقیقات و آموزش و اعتباربخشی به محصولات حلال بر اساس هماهنگ‌سازی با استانداردهای بین‌المللی جهانی در زمینه حلال است.

کمیته اسلامی مرکزی تایلند (The Central Islamic Committee of Thailand)، مسئولیت تشخیص و اعلام استاندارد محصولات حلال تایلند بر اساس اصول اسلامی و استانداردهای بین‌المللی و تائید لوگوی حلال محصولات را به عهده دارد. به عبارت دیگر، CICOT نهاد اعتباربخشی به نهادهای صدور گواهی حلال محسوب می‌شود.

در پایان دو طرف توافق کردند همکاری‌های ایران و تایلند در سه بخش گردشگری حلال، غذای حلال و محصولات آرایشی حلال توسعه یابد و همچنین دو طرف با همکاری یکدیگر دوره‌های آموزشی مربوط به حلال را برگزار کنند.

موضوعات :
در همین رابطه