رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران جدیدترین گزارش بانک جهانی را منتشر کرد

22 درصد از مردان و یک درصد از زنان ایرانی سیگار می‌کشند

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تنباکو سالانه 6 میلیون نفر را می‌کشد، یعنی یک نفر در هر 6 ثانیه. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند تعداد افرادی که سالانه به خاطر سیگاری بودن می‌میرند، در سال 2030 به 8 میلیون نفر برسد.

12 خرداد 1395
کد خبر : 1568
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تنباکو سالانه 6 میلیون نفر را می‌کشد، یعنی یک نفر در هر 6 ثانیه.  بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند تعداد افرادی که سالانه به خاطر سیگاری بودن می‌میرند، در سال 2030 به 8 میلیون نفر برسد.

نقشه مصرف سیگار در کشورهای مختلف جهان-منبع: بانک جهانی

بانک جهانی به مناسبت روز جهانی «نه به سیگار» اطلاعاتی را با استفاده از گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت درباره مصرف سیگار بین کشورهای مختلف منتشر کرده است.

رابطه بین مسائل و مشکلات اجتماعی با اقتصاد، برای سازمان‌های معتبر بین‌المللی تا حدی بدیهی است که این سازمان‌های اقتصادی بدون هیچ توضیح خاصی، در مسائل مربوط به سبک زندگی نیز ورود کرده و گزارش‌هایی را از مسائلی که در نگاه اول تنها اجتماعی به نظر می‌رسد، منتشر می‌کنند. طارق خوخار، ریاضی‌دان و دبیر بخش آمارهای جهانی بانک جهانی، معتقد است سبک زندگی سالم، نه تنها در زندگی فردی، بلکه در اقتصاد نیز به طور مستقیم موثر است.

بالاتر از یک میلیارد نفر سیگاری در جهان وجود دارد. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تنباکو سالانه 6 میلیون نفر را می‌کشد، یعنی یک نفر در هر 6 ثانیه. طی 15 سال گذشته، نرخ سیگار کشیدن در بیشتر کشورهای جهان افت کرده است. اما در 27 کشور نیز بالاتر رفته است. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند تعداد افرادی که به خاطر سیگاری بودن می‌میرند، در سال 2030 به 8 میلیون نفر برسد.

طی سال‌های 2000 تا 2015، نرخ سیگار کشیدن در 27 کشور جهان افزایش یافته است که اردن در راس آن‌هاست. نرخ سیگار کشیدن این کشور از 25 درصد در سال 2000 به 40 درصد در سال 2015 رسیده است. افزایش تعداد افراد سیگاری بالای 15 سال، بیشتر در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط اتفاق افتاده است. البته ایران، از کشورهایی بوده که نرخ سیگار کشیدن در آن‌ها کاهش یافته است.

نرخ مصرف سیگار، در ایران در سال 2000، 18 درصد بوده و با 38 درصد تغییر در سال 2015، به 11 درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ مصرف سیگار به تفکیک جنسیت نیز نشان می‌دهد یک درصد از زنان ایرانی، سیگاری هستند و این نرخ در بین مردان، 22 درصد است. در کل در سال 2012، 9 میلیون و 140 هزار نفر از افراد بالای 15 سال ایران، سیگار می‌کشند.

طارق خوخار، ریاضی‌دان و دانشمند بانک جهانی با جمع‌آوری این داده‌ها می‌نویسد:«من تا اوایل دهه نود در ژاپن بزرگ شدم، در زمان کودکی من می‌دیدم که چطور مصرف سیگار در میان مردان شایع است. حتی من یادم می‌آید معلمان مدرسه‌ام بین کلاس‌ها و ساعت ناهار، زنگ تفریحِ سیگار کشیدن داشتند. اما حالا طی 15 سال، نرخ مصرف سیگار در ژاپن، 30 درصد کاهش یافته است و بین سایر مردان جهان نیز چنین روندی دیده می‌شود. اما هنوز در 27 کشور جهان، مصرف سیگار در حال افزایش است. بسام، همکار من می‌نویسد، تغییر نگرش نسبت به سیگار کشیدن، یک مشکل سخت اما مهم است. زندگی سالم یک مسئله بسیار مهم برای افراد و اقتصاد است.»

در همین رابطه