رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

خورشید گزدرازی در نشست هیات نمایندگان بوشهر

کنترل کیفی خرمای صادراتی بوشهر ضروری است

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر می گوید تنها با شعارهای مبنی بر کیفیت بخشی، گره از مشکلات بخش خرما باز نمی شود و در عمل باید وارد کار کنترل با هدف صادرات خرمای با کیفیت شویم.

29 مهر 1397
کد خبر : 15883
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر در نشست هیات نمایندگان اتاق با مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: خرمای صادراتی این استان برای راهیابی به بازارهای هدف نیازمند کنترل کیفی است. روی بسته های بیشتر خرمای های بسته بندی استان عبارت 'درجه یک' نوشته می شود که این عمومیت بخشی، اجحافی بزرگ در حق خرمای باکیفیت بوشهر است.

خورشید گزدرازی بیان کرد: تنها با شعارهای مبنی بر کیفیت بخشی، گره از مشکلات این بخش باز نمی شود و در عمل باید وارد کار کنترل با هدف صادرات خرمای با کیفیت شویم.

گزدرازی ادامه داد: بسته بندی خرما در کشوری های هدف استان بوشهر با بسته بندی های مناسب و صادراتی دیده می شود که این موضوع نیاز به کار بیشتر در بسته بندی را ضرورت بخشیده است. 

وی افزود: خرمای با کیفیت استان بوشهر که امروز با تحمیل هزینه هایی گزاف به نخلداران در بخش های مختلف همراه شده با کیفیت بخشی می تواند بخش قابل هزینه های تولید را پوشش دهد.

امیر شهریاری، عضو هیات نمایندگان اتاق بندر بوشهر گفت: صادرات خرمای استان بوشهر با گذشت بیش از چندین دهه هنوز به شکل سنتی صورت می گیرد که در این ارتباط باید ساماندهی مناسبی صورت گیرد.

علی محمد صمیمی، دیگر عضو اتاق بوشهر گفت: با توجه به اهمیت بسته بندی با کیفیت در صادرات خرما آشنایی فعالان حوزه بسته بندی در استان با دانش های روز و مطابق با استانداردهای جهانی اجتناب ناپذیر است. در این استان 40 واحد صنعتی بسته بندی خرما فعال است که برگزاری تورهای بین المللی با هدف ارائه آموزش مناسب به آنها الزامی است.

در ادامه مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: واحدهای بسته بندی صنعتی خرما در این استان حرکت به سوی برند سازی را آغاز کرده که این امر نوید بخش آینده ای روشن فراروی این محصول است.

 مصطفی قلی پور افزود: در ارتباط با چاپ کارتن های بسته بندی خرما نیز کارهایی در دست اقدام است تا خرمای استان با سطح بندی های مختلفی وارد بازار هدف و از عمومیت بخشی عبارت درجه یک برای همه آنها پرهیز شود.

وی بیان کرد: نخستین جشنواره و نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته، آبان ماه امسال در بوشهر برگزار می شود که این نمایشگاه فرصتی ارزشمند برای عرضه محصولات این حوزه است. ثبت نشان جغرافیایی خرمای زاهدی و کبکاب استان بوشهر نیز از جمله مواردی است که می تواند به رونق صادرات این محصول به بازارهای هدف کمک کند.

ضرورت محاسبه برق مصرفی کشاورزان با تعرفه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج هزار و 50 تن ذرت، یکهزار و 750 تن سویا و 250 تن جو میان مرغداری های این استان توزیع شده است. اکنون ذخیره مرغ و گوشت قرمز در این استان 400 تن است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

محمدتقی منوچهری در ارتباط با محاسبه برق مصرفی کشاورزان با تعرفه کشاورزی گفت: در این ارتباط با همراهی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر رایزنی هایی با وزارت نیرو انجام و مقرر شد نامه ای از سازمان جهاد کشاورزی به آنها ارسال شود. با ارسال نامه پس از بررسی های لازم، ابلاغ آن به استان ها صورت می گیرد که اولویت نخست، اعمال آن برای برق واحدهای گلخانه ای است.

منوچهری با اشاره به آغاز اجرای بزرگترین طرح کشاورزی تاریخ استان گفت: بزودی عملیات اجرایی طرح نخلستان در 2 هزار و 700 هکتار از نخلستان های بخش سعدآباد دشتستان با 550 میلیارد ریال اعتبار آغاز می شود. طرح نخلستان در مجموع در 34 هزار و 250 هکتار و با 16هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار به اجرا در می آید.

وی یادآور شد: طرح نخلستان با هدف توسعه زیرساخت و اصلاح نخیلات با نگاه بلند مدت اقتصادی در بوشهر باید در مدت 6 تا 10 سال اجرا شود. این طرح در نخیلات مناطق آبپخش، سعدآباد، دالکی و شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان اجرا می شود. پایلوت این طرح در170 هکتار از نخلستان های آبپخش شهرستان دشتستان اجرا شده است.

منوچهری در ارتباط با ظرفیت کشت نخل 'مجول' در استان گفت: در این ارتباط چهار نقطه استان مورد ارزیابی قرار گرفت که در شهرستان های جم و تنگستان به نتایج خوبی دست یافتیم. این گونه تکنولوژی کشت در ایران نبوده و از سال آینده از طریق پژوهشکده بیوتکنولوژی و شرکت رعنا، قابلیت ارائه پاجوش مجول به نخلداران استان بوشهر فراهم می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: براساس تفاهم نامه امضا شده میان سازمان دامپزشکی کشور و یک شرکت قطری، کشتارگاه و مرکز قرنطینه دام های وارداتی از استرالیا در بوشهر احداث می شود. براساس این تفاهم نامه سرمایه گذاران قطری دام ها را از استرالیا وارد و پس از قرنطینه و کشتار در بوشهر در سراسر ایران توزیع می کنند.

وی اضافه کرد: مکان قرنطینه ای برای نگهداری دام های وارداتی اطراف روستای احمدی (شهرستان بوشهر) و کشتارگاه آن نیز واقع در محدوده چاهکوتاه این شهرستان احداث خواهد شد. مدت زمان اجرا این تفاهم نامه 10 سال و هدف آن تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور است.

منوچهری اظهار داشت: با توجه به اینکه فرصت های اشتغال این تفاهم نامه برای نیروهای ایرانی است، پیش بینی شده این مهم در موضوع اشتغالزایی بتواند نقش مطلوبی در منطقه ایفا کند.

وی ادامه داد: کشور قطر با توجه به شرایط خاص اقلیمی به انواع و اقسام محصولات نیازمند است. در ارتباط با میگوی پرورشی نیز تاکنون اقدامی در قطر صورت نگرفته است که به طرف های قطری پیشنهاد واگذاری زمین و تسهیلات برای پرورش دهندگان میگو ارائه شده است.

وی گفت: در این ارتباط مقرر شد نمایشگاه محصولات با قابلیت صادرات نیمه جنوبی کشور در بوشهر برای سرمایه گذاران قطری برپا شود. برپایی این نمایشگاه می تواند کمک شایانی به رونق صادرات محصولات ایرانی به کشور قطر داشته باشد که پیش بینی برگزاری این نمایشگاه در اواخر پاییز است.

هیات تجاری از استان بوشهر متشکل از فعالان بخش خصوصی و دولتی هفته گذشته به کشور قطر سفر کردند و در قالب این سفر نشست هایی را با هدف تسهیل در زمینه فعالیت تاجران بوشهری و قطری با مسئولان آن کشور برگزار کردند.

موضوعات :
در همین رابطه