رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق بندر بوشهر در شورای گفت‌وگو مطرح کرد

لزوم تک‌نرخی شدن سوخت و ساماندهی قایق‌های بدون مجوز

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر به بررسی مشکلات صیادان و فعالان حوزه شیلات اختصاص یافت. خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر در این نشست برای لزوم تک‌نرخی شدن سوخت و ساماندهی قایق‌های بدون مجوز تأکید کرد.

07 آبان 1397
کد خبر : 16051
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با حضور رئیس اتاق، استاندار، مدیرکل شیلات و جمعی از صیادان، پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان آبزیان این استان با هدف بررسی مشکلات صیادان در بندر بوشهر برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر در این نشست گفت: نحوه سوخت‌رسانی به شناورهای صیادی باید بر اساس فرمول فائو باشد و چه سوخت بین‌راهی و چه در حوزه صید برابر با عرف و رویه قانونی با یک نرخ عرضه شود.

خورشید گزدرازی ادامه داد: موضوع قایق‌های بدون هویت و مجوز نیز باید توسط کمیته‌ای متشکل از اداره‌های کل بنادر و دریانوردی، شیلات و اتحادیه‌های صیادی و یگان حفاظت آبزیان استان بوشهر پیگیری شود.

گزدرازی بیان کرد: موضوع بهسازی و لایروبی بنادر و موج‌شکن اسکله‌های شیلاتی بندرگاه، شیلات، دیر، عامری، صلح آباد، نخل تقی و غیره از اهم خواسته‌های صیادان استان است که امیدواریم توسط بنادر و دریانوردی استان بوشهر و شیلات پیگیری شود.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش ذخایر آبزیان باید کارگروهی متشکل از دستگاه‌های ذی‌ربط درزمینهٔ تعیین زمان و مکان صدور مجوز صید و تردد شناورهای صیادی تشکیل شود. همچنین شیلات و اتحادیه‌های صیادی و یگان حفاظت آبزیان درباره نظارت جدی روی صید غیرمجاز، صید با ادوات غیرمتعارف ازجمله تورترال و کنترل تعداد و میزان ادوات صیادی شناورها اقدام کند.

گزدرازی با اشاره به مشکلات بانکی فعالان حوزه صید و صیادی، اظهار کرد: با بخشودگی سود، جرائم و دیرکرد وام‌های صنعت آبزی پروی، اتحادیه صید و صیادی نیز خواستار بخشودگی سود، جرائم و دیرکرد وام‌های اتحادیه و تعاونی‌های صیادی است.

رئیس اتاق بوشهر گفت: پیگیری موضوع اعطای تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی شناورهای صیادی و کاهش هزینه‌های جاری به‌ویژه مصرف سوخت شناورها توسط شیلات و سازمان بنادر از دیگر درخواست‌های صیادان استان بوشهر است.

سوخت شناورهای صیادی تک‌نرخی شود

در ادامه رئیس انجمن آبزیان استان بوشهر گفت: مشکل بخش آبزیان وارد مرحله بحران شده است، به‌طوری‌که اکنون از 45 واحد فرآوری محصولات آبزی در این استان فقط 10 درصد آنها فعال است.

را گفته زارعی، در بازار نیز واحدهای مختلفی عرضه‌کننده میگوی مولد هستند که با توجه به پایان یافتن مهلت صید با این مهم برخورد قانونی نمی‌شود.

زارعی در ارتباط با قاچاق سوخت گفت: باید سوخت شناورهای صیادی تک‌نرخی شود چراکه در مدت یک ماهی که «دریابست» اعلام شد، میزان سوخت مصرفی در منطقه کاهش پیدا نکرد و این نشان می‌دهد که قاچاق سوخت در حوزه فعالیت‌های صید و صیادی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در استان بوشهر از مجموع 15 تن میگوی پرورشی، چهار هزار تن برداشت شده است که از این میزان 600 تن صادر شده که آن‌هم به‌صورت قاچاق بوده است؛ زیرا صادرکنندگان به دلیل الزام به برگشت ارز حاصل از صادرت به سامانه نیما، امکان صادرات متعارف را ندارند.

در ادامه مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادان استان بوشهر گفت: اساسی‌ترین مشکل جامعه صیادی کاهش شدید ذخایر صید است که عوامل عمده آن ورود پساب و فاضلاب به دریاست. در این حوزه باید ترسیم استراتژی دریا صورت گیرد که اکنون در چه وضعیتی قرار داریم و در پنج سال آینده باید چگونه باشد.

محمد کارگر افزود: دراین‌ارتباط برگزاری کارگروه تخصصی صید و صیادی در استان بوشهر اقدامی قابل‌تقدیر برای حل مشکل صیادی است. افزایش چندین برابری هزینه‌های صید و صیادی ایجاب می‌کند که به فعالان این عرصه تسهیلاتی کم‌بهره تعلق گیرد.

 تأمین سرمایه در گردش، خواست اصلی پرورش‌دهندگان میگو

عضو هیات نمایندگان اتاق بندر بوشهر نیز گفت: درزمینهٔ بخشودگی سود و جرائم صنعت پرورش میگوی استان تأمین منابع لازم از محل بند "و" تبصره 16 بودجه سال 97 توسط سازمان برنامه‌وبودجه، شیلات و بانک‌های استان بوشهر پیگیری لازم صورت گیرد.

امیر شهریاری افزود: در سنوات گذشته یک هزار میلیارد ریال به بخش پرورش میگو اختصاص یافت که مشکلات عمده آن را حل کرد. نزدیک به یک دهه از عمر زیرساخت‌های پرورش میگو می‌گذرد که باید به‌منظور اصلاح، مرمت و بازسازی زیرساخت توسط سازمان برنامه‌وبودجه و شیلات استان با مشارکت اتحادیه‌های سایت‌های پرورش میگو پیگیری لازم صورت گیرد.

شهریاری افزود: تأمین اعتبار سرمایه در گردش کم‌بهره مورد نیاز صنعت پرورش میگو توسط بانک‌های عامل و شیلات استان از دیگر مطالبات فعالان حوزه پرورش میگو است. اصلاح فرآیند صدور و تحویل اسناد زمین‌های واگذاری به بهره‌برداران این حوزه نیز از دیگر مطالبات است که انتظار می‌رود توسط شیلات، راه و شهرسازی، امور اراضی و جهاد کشاورزی پیگیری شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر افزود: با توجه به نیاز مبرم سایت‌های پرورش میگو به آب شیرین برای تأمین نیاز کارگران انتظار می‌رود با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شاهد تحقق این مهم باشیم.

وی گفت: موضوع معافیت سهم کارفرما تا سقف پنج کارگر برای کارگاه‌های تولیدی، برای تمام فصول، توسط سازمان تأمین اجتماعی اجرا شود. باوجود صراحت قانون درباره معافیت سهم کارفرما، تأمین اجتماعی این معافیت را فقط در فصل‌های تولید برای مراکز تکثیر اعمال می‌کند.

شهریاری گفت: در حوزه تولید لارو، غذا، پرورش و فرآوری نیاز است کمیته تخصصی جهت به‌روزرسانی دانش فنی و استفاده از تکنیک‌های جدید و به‌روز در صنعت پرورش میگو تشکیل شود. سازمان صنعت و اتاق بازرگانی نیز می‌توانند نسبت به برگزاری دوره آموزشی درزمینهٔ ثبت سفارش کالا اقدام کنند.

وی گفت: موضوع تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات که به دغدغه ملی تبدیل شده، باید توسط مسئولان استان به‌صورت مجدد پیگیری شود. از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز انتظار می‌رود نسبت به حل فوری مشکل ثبت سفارش و واردات اقلام مورد نیاز واحدهای تولید، تکثیر، پرورش، فرآوری و بسته‌بندی آبزیان اقدام کند.

مدیریت ذخایر آبزی، اولویت شیلات باشد

نماینده شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وقتی جمعیت جهان در هر 25 سال 2 برابر می‌شود این موضوع در کنار وجود زمین، دریا و آب ثابت ایجاب می‌کند که به‌جای صید سنتی به سمت آبزی‌پروری حرکت کنیم. مدیریت ذخایر از کارهای ضروری شیلات است که باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشد.

شهریاری در ارتباط با سایت پرورش میگو بیان کرد: با توجه به قول‌هایی که سال گذشته برای تحقق این مهم داده شده، انتظار است این سایت هر چه سریع‌تر برق‌رسانی شود. همچنین بخشی از اراضی پرورش میگوی دلوار نیز توسط راه و شهرسازی استان تملک شده که امیدواریم درباره این موضوع تصمیم‌گیری مناسبی شود.

 دولتی کردن مالکیت اراضی پرورش میگو اجحاف به تولید و مردم است

در ادامه استاندار بوشهر نیز گفت: انتقال مالکیت و تغییر اراضی واحدهای تولیدی اقتصادی به‌ویژه در بخش پرورش میگو توسط دستگاه‌های دولتی این استان ممنوع شد. چنانچه دستگاهی مانند راه و شهرسازی قصد تملک این اراضی را داشته باشد این انتقال تابع یک سری قوانین و مقررات است.

عبدالکریم گراوند با تأکید بر اینکه انتقال مالکیت اراضی پرورش میگو به دستگاه‌های دولتی اجحاف در حق مردم و تولید است، افزود: در ارتباط با زمین‌های پرورش میگو که در محدوده شهرها قرار می‌گیرند منابع طبیعی باید برای انعقاد قرارداد با اداره کل مسکن راه و شهرسازی از انتقال مالکیت آنها خودداری کند.

گراوند ادامه داد: در ارتباط با سایت پرورش میگوی مند نیز شرکت توزیع برق استان موظف است در موعد مقرر نسبت به برق‌رسانی آن اقدام کند.

وی با اشاره به کاهش ذخایر دریایی ادامه داد: با توجه به تحلیل رفتن این ذخایر باید از تمامی ظرفیت‌ها بهره‌گیری کرد و تعاونی‌های صیادی این موضوع را مدیریت کند. آموزش با هدف توجیه آنها ازجمله راهکاری است که می‌تواند به پایداری ذخایر دریایی کمک کند.

استاندار بوشهر در ارتباط با هزینه‌های بندری نیز گفت: مقرر شده هزینه‌های این بخش بجای محاسبه با نرخ ارز آزاد با ارز نیمایی محاسبه شود که این مهم نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های بندری ایجاد می‌کند. امید است با این تعرفه‌ها به میزان ثابتی برسد.

ضرورت کاهش مجوزهای صید

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: ذخایر دریایی محدود است و باید با راهکارهای ممکن از افزایش صید و همچنین دادن مجوز جدید جلوگیری شود. اداره کل شیلات استان برای کنترل صیدهای بی‌رویه و جلوگیری از تلاش‌های غیرقانونی نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی مجهزتری است.

عباسعلی زنده بودی افزود: انتظار می‌رود صیادان برای حفاظت از این منابع پیشگام شوند. دراین‌ارتباط چنانچه تعاونی‌های صیادی سوخت مورد نیاز گشت‌های کنترلی را فراهم کنند یگان شیلات می‌تواند به‌صورت روزانه از ذخایر دریایی حفاظت و شاید این مهم بتواند جلوی 90 درصد از تخلف‌های این حوزه را بگیرد.

امرالله پاراد، مدیرعامل شرکت برق استان بوشهر گفت: با تصمیم پرورش‌دهندگان میگو برای افزایش بهره‌وری، سطح برق مورد نیاز آنها نیز افزایش پیدا کرده است. برقرار کردن سایت‌ها را در اولویت قراردادیم و نسبت به تحقق آن اهتمام جدی داریم. سایت‌های دلوار و مند شهرستان‌های تنگستان و دشتی به‌عنوان اولویت‌های مهم در دستور شرکت برق قرار گرفته است.

حوزه آبزیان نیازمند مدیریت راهبردی

عبدالرسوال غریبی یکی از صیادان بوشهری گفت: صید و صیادی قطب و محور مهم در اقتصاد استان بوشهر است. فعالیت‌های این حوزه نیازمند یک مدیریت راهبردی است. بخشی از تصمیم‌های نادرست این حوزه توسط مرکزنشینان است که بدون توجه به کنش‌ها و واکنش‌ها، تصمیم‌های خود را اجرایی می‌کنند.

غریبی گفت: اینکه صیادان ما در اثر ناچاری اقدام به صید در آب‌های کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌کنند، به‌هیچ‌وجه زیبنده ساحل‌نشینان نیست. نگهداری و حراست از ذخایر دریایی باید به‌جای شیلات در دست محیط‌زیست باشد تا آمار و عملکرد آن منوط به کاهش و افزایش صید نباشد.

صیادان، پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان آبزیان در این نشست راهکارهای کنترل صید بی‌رویه، تأمین سوخت مورد نیاز گشت‌های کنترل ذخایر دریایی، ضرورت حرکت در جهت آبزی‌پروری، تأمین زیرساخت‌های سایت‌های پرورش میگو، حل مشکل مالکیت اراضی پرورش میگو، لحاظ کردن واکنش‌های جامعه صیادی پیرامون تصمیم‌های دستگاه‌های اجرایی، واگذاری کنترل ذخایر دریایی به محیط‌زیست را خواستار شدند.

همچنین ساماندهی قایق‌های بدون هویت، پرهیز از عرضه میگوی مولد در بازار، جلوگیری از ورود پساب و فاضلاب به دریا، اعطای تسهیلات کم‌بهره برای پوشش هزینه‌های جاری صید و صیادی از دیگر مواردی بود که در این نشست توسط فعالان حوزه صید و صیادی و آبزی‌پروری در استان بوشهر مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه