رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست اتاق‌های بازرگانی 8 کشور اسلامی در حال توسعه اعلام شد

نقشه راه توسعه تجارت داخلی گروه دی-8 تدوین می‌شود

اجلاس اتاق‌های بازرگانی دی 8 دیروز در ترکیه برگزار شد. در بخش از این اجلاس، محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران به معرفی اقتصاد ایران و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری با کشورهای عضو دی 8 پرداخت که به‌ویژه در حوزه‌های نانو، بیوتکنولوژی، گردشگری و شرکت‌های کوچک و متوسط مورد استقبال حضار قرار گرفت.

12 آبان 1397
کد خبر : 16114
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین نشست مجمع عمومی اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو گروه دی 8 از تاریخ 10 تا 12 آبان در  شهر آنتالیای ترکیه برگزار شد و اولین دستور جلسه آن به بررسی اساسنامه این سازمان اختصاص یافت که با توجه به نظراتی که از قبل روی متن اساسنامه داده شده بود، به تصویب و امضای نمایندگان 8 اتاق حاضر در جلسه رسید.

در این نشست که به دعوت اتاق ملی ترکیه (TOBB) و با حضور نمایندگان کشورهای عضو شامل ایران، پاکستان، مصر، نیجریه، اندونزی، مالزی، ترکیه و بنگلادش برگزار شد، محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، به نمایندگی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حضور داشت.

کرباسی، در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: طبق این اساسنامه، دبیرخانه اتاق بازرگانی دی 8 هر دو سال یک‌بار، هم‌زمان با ریاست دوره‌ای وزرای خارجه کشورهای عضو بر این سازمان، در کشور موردنظر مستقر می‌شود.

نماینده ایران در اجلاس اتاق‌های بازرگانی دی 8 ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه ریاست دوره‌ای بر عهده وزیر امور خارجه ترکیه است دبیرخانه این اتاق نیز در اتاق بازرگانی ترکیه مستقر شده و قرار است سال آینده ریاست و دبیرخانه آن برای دو سال به بنگلادش منتقل شود.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به اینکه در جلسه دیروز بحث معرفی اقتصاد هر یک از کشورهای عضو نیز انجام شد، گفت: توضیحاتی که در مورد ظرفیت‌های اقتصاد ایران در این جلسه ایراد شد، به‌ویژه در حوزه نانو، بیوتکنولوژی، گردشگری و شرکت‌های کوچک و متوسط، مورد استقبال شرکت‌های حاضر قرار گرفت.

کرباسی افزود: در اجلاس دیروز اتاق‌های بازرگانی دی 8، مجمع تجاری نیز برگزار شد و نمایندگان کشورهای عضو در این گروه، نظرات خود را در حوزه‌های ویزا، تعرفه‌های ترجیحی، همکاری‌های گمرکی، همکاری در حوزه حمل‌ونقل و برقراری پروازهای مستقیم ارائه کردند.

نماینده ایران در اجلاس اتاق‌های بازرگانی دی 8 با اشاره به اینکه در ادامه اجلاس، بحث سیستم پرداخت‌های مستر کارت‌های دی 8 مطرح شد، اظهار کرد: این یک مدل جدید مستر کارت در بدنه دی 8 است که توسط مالزی تهیه شده و به درخواست ایران قرار است طرح آن برای همه کشورهای عضو گروه دی 8 ارسال شود تا اتاق‌های بازرگانی عضو ضمن بررسی این طرح، نظرات خود را به دبیرخانه گروه دی 8 منعکس کنند.

کرباسی افزود: همچنین در این اجلاس، گزارشی که در خصوص دیدگاه جهانی برای کشورهای عضو دی 8 با موضوع اصلاح ساختار اقتصادی کشورهای عضو با هدف افزایش حجم تجارت درون‌گروهی میان کشورها تهیه شده بود موردبررسی قرار گرفت.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به اینکه فعلاً فقط 10 درصد تجارت کشورهای عضو دی 8 به‌صورت درون‌گروهی انجام می‌شود، ادامه داد: این میزان در مقایسه با گروه‌های دیگر مانند آ س آن یا نفتا و ... بسیار کم است ازاین‌رو در این گزارش درخواست شد بود اعضای دی 8 کالاهایی که دارای قابلیت و مزیت برای تولید و مبادله را شناسایی کرده و نسبت به توسعه تجارت درون‌گروهی آن اقدام کنند.

به عقیده کرباسی، این کار تحقیقی می‌تواند پیش‌زمینه تدوین نقشه راه برای توسعه تجارت درون گروه دی 8 باشد که توافق شد نسخه‌ای از آن برای اتاق‌های عضو ارسال شود که آنها هم نظرات خود را در چارچوب دورنمای همکاری‌های آتی کشورهای عضو گروه دی 8 تدوین کنند و در اجلاس بعدی، نقشه راه همکاری‌های اتاق‌های دی 8 ارائه و تصویب شود.

نماینده ایران در اجلاس اتاق‌های بازرگانی دی 8 گفت: با توجه به اینکه هم‌زمان با برگزاری اجلاس اتاق‌های عضو دی 8، اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو دی 8 نیز در آنتالیا برگزار می‌شود، در ادامه این اجلاس بیانیه نشست اتاق‌های بازرگانی دی 8 نیز تدوین شد تا امروز صبح در اجلاس وزرا منتشر شود.

به گفته کرباسی با توجه به دورنمای فعالیت‌های بخش خصوصی کشورهای عضو گروه دی 8 و همچنین موضوعاتی که در اجلاس این گروه مطرح شد، در این بیانیه از وزرای خارجه برای تحقق هدف‌گذاری‌های انجام شده و توسعه همکاری‌های درون‌گروهی درخواست حمایت شد.

در این بیانیه، اتاق‌های بازرگانی عضو دی-8 توصیه‌هایی شامل اجرای کامل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و ارائه فهرست کالاهای پیشنهادی، ایجاد پارک‌های صنعتی، ایجاد یک مکانیسم داوری برای حل‌وفصل اختلافات، ایجاد سازوکاری برای سرمایه‌گذاری درون‌گروهی، تسهیل ویزا برای تجار کشورهای عضو دی-8 ، افزایش سطح ارتباطات کشورها و به اجلاس وزرای خارجه ارائه دادند.

در همین رابطه