رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محسن محبی در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران

موضع‌گیری‌های اروپا علیه آمریکا، ناشی از پیروزی ایران در لاهه است

اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در چهل و یکمین نشست ماهانه خود از محسن محبی دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس مرکز حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری که در دعوای ایران علیه آمریکا در لاهه ریاست تیم حقوقی ایران را به عهده داشت، تقدیر کردند.

27 آبان 1397
کد خبر : 16334
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران در چهل و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با ارائه گزارشی از عملکرد تیم حقوقی ایران در دعوای ایران علیه آمریکا در دیوان لاهه، تأکید کرد که با هم‌اندیشی و گفت‌وگو می‌توان از بن‌بست تحریم‌ها عبور کرد.

محسن محبی که ریاست مرکز حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری را نیز برعهده دارد بابیان این نکته که پیمان مودت میان ایران و آمریکا، پیمانی بین‌المللی است و قطع رابطه سیاسی و حتی جنگ تأثیری در این معاهده بین‌المللی ندارد، گفت: به‌رغم تمام حواشی، پیمان مودت لازم‌الاجراست و دربند اقتصادی این معاهده هم تأکید شده که دو دولت باید زمینه‌ فعالیت تجاری و اقتصادی طرفین را فراهم کنند و حضور شرکت‌های تجاری دولت مقابل در خاک کشور خود را به رسمیت بشناسند.

محبی تأکید کرد: بر اساس همین بند است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیض‌آمیز محسوب می‌شود و تیم حقوقی ایران با استناد به آن و ماده‌ «شرط کامل‌الوداد» که بر اساس آن دولت‌ امضاکننده هر امتیازی که به دوست خود می‌دهد باید به دولت‌های دیگر هم بدهد، توانست در دعوای آمریکا علیه ایران در دیوان لاهه به پیروزی دست یابد.

رئیس مرکز داوری اتاق ایران با تأکید بر این موضوع که دعوای ایران و آمریکا در دیوان لاهه، دعوای برجامی نبود تصریح کرد: تعلیق فوری تحریم‌ها، بازگشت لایسنس فروش هواپیما، پیروی از دستورات دیوان لاهه، عدم اخلال در روند فعالیت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه گزارش آمریکا هر سه ماه یک‌بار درباره موارد یاد شده به دیوان لاهه، 5 خواسته‌های اصلی ایران در دیوان لاهه بود که مطرح شد و خوشبختانه ایران توانست به بیش از 50 درصد از خواسته‌های خود در این دعوا دست یابد.

محبی بابیان این نکته که سیاست وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه بارأی دیوان لاهه اجرا در پشت پرده است، بدون اینکه اعلام عمومی شود، گفت: به‌رغم انتقاداتی که در رابطه با ضمانت اجرایی این معاهده بین‌المللی وجود دارد اما ضمانت اجرایی در سطح بین‌الملل به این دلیل که دولت‌ها باهم برابر در نظر گرفته‌ می‌شوند، بسیار پیچیده است.

به گفته محبی با استناد به پیروزی حقوقی ایران در دیوان لاهه است که امروز شاهد موضع‌گیری اروپا علیه آمریکا هستیم. بر همین اساس باید اتاق‌های بازرگانی و به‌خصوص امور بین‌الملل اتاق‌ها از این رأی و فرصت پیش‌آمده نهایت بهره را ببرند.

او در ادامه بابیان این نکته که مواجه با تحریم‌ها در گروی توجه به 3 مؤلفه اساسی یعنی دولت، بخش خصوصی و مردم است، افزود: متأسفانه آنچه باعث شده آن‌طور که باید به نتیجه دلخواه نرسیم، نبود گفتمان در داخل کشور برای حل مشکلات است.

به اعتقاد محبی مواجه با تحریم‌ها در گروی آماده‌سازی بخش‌های مختلف اقتصادی است. او در همین زمینه گفت: به‌رغم تجربه دوره قبل تحریم‌ها، هنوز مستندسازی دقیق آماری که نشان دهد بخش خصوصی به‌واسطه اعمال تحریم‌ها تا چه اندازه متحمل ضرر شده، وجود ندارد.

در این نشست، اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران از محسن محبی به پاس تلاش‌هایش در پرونده ایران در لاهه تقدیر کردند.



 

در همین رابطه