میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گفت‌وگوی پایگاه خبری اتاق ایران با رئیس اتاق بندرعباس

استان هرمزگان، پایتخت اقتصادی ایران است

بر اساس آخرین آمار مرکز آمار از وضعیت نیروی کار، نرخ مشارکت اقتصادی در استان هرمزگان، 39.2 درصد و نرخ بی‌کاری این استان 9.9 درصد است. هر دوی این آمار نشان می‌دهد وضعیت بازار کار در این استان از متوسط کشوری بالاتر است، چرا که نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور 37.4 درصد و نرخ بی‌کاری نیز 11.4 درصد است.

17 خرداد 1395
کد خبر : 1652
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بر اساس آخرین آمار مرکز آمار از وضعیت نیروی کار، نرخ مشارکت اقتصادی در استان هرمزگان، 39.2 درصد و نرخ بی‌کاری این استان 9.9 درصد است. هر دوی این آمار نشان می‌دهد وضعیت بازار کار در این استان از متوسط کشوری بالاتر است، چرا که نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور 37.4 درصد و نرخ بی‌کاری نیز 11.4 درصد است.

محمدامین صباغی زاده-رئیس اتاق بندرعباس

«اتفاقاتی که در بحث برجام افتاده، باعث شده است بخش خصوصی فعال‌تر از قبل شود.» محمدامین صباغی‌زاده، رئیس اتاق بندرعباس، روایتش را از وضعیت فعالیت اقتصادی و فعالیت بخش خصوصی در استان هرمزگان چنین شروع می‌کند و امید در تمام صحبت‌هایش حضور دارد.

او برای پایگاه خبری اتاق ایران توضیح می‌دهد:« با توجه به وضعیت اقتصادی استان هرمزگان و اینکه پایتخت اقتصادی هستیم، وضعیت‌ تجارت این استان هم بهتر شده است. مخصوصا سه اتاق اصناف، تعاون و بازرگانی با هم ادغام شده‌اند. همه این‌ها با جلساتی که با همسایگان‌مان برای افزایش روابط اقتصادی داریم، باعث شده است که وضعیت‌مان رفته رفته بهتر شود.»

بر اساس آخرین آمار مرکز آمار از وضعیت نیروی کار، نرخ مشارکت اقتصادی در استان هرمزگان، 39.2 درصد و نرخ بی‌کاری این استان 9.9 در است. هر دوی این آمار نشان می‌دهد وضعیت بازار کار در این استان از متوسط کشوری بالاتر است، چرا که نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور 37.4 درصد و نرخ بی‌کاری نیز 11.4 درصد است.

در استان هرمزگان، 76 درصد مردم در بخش خصوصی اشتغال دارند و 24 درصد در بخش عمومی فعال هستند. بررسی آمار به تفکیک بخش‌های عمده اقتصادی نیز نشان می‌دهد 8.6 درصد هرمزگانی‌ها در کشاورزی فعال هستند، 22.6 درصد در بخش صنعت و 68.8 درصد نیز در بخش خدمات اشتغال دارند.

صباغی‌زاده، درباره شاخص‌های اقتصادی استان هرمزگان می‌گوید:«ما از نظر شاخص‌های اقتصادی متمایز از استان‌های دیگر هستیم. وقتی می‌گوییم پایگاه اقتصادی هستیم، مثلا استان هرمزگان در بخش حمل‌ونقل از 4 راه ریلی، هوایی و زمینی بهره می‌برد. هرمزگان استثناء است و در هیچ استان دیگری چنین مزیت‌هایی نداریم. هم‌چنین دو منطقه آزاد ایران در بندرعباس است. یکی قشم و یکی کیش. چهار منطقه ویژه اقتصادی و 22 شهرک صنعتی داریم.»

بررسی آمار بازار کار به تفکیک جنسیت نیز نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی مردان هرمزگانی 64.3 درصد و نرخ بی‌کاری آن‌ها 7.4 درصد است. 80.4 درصد ان‌ها در بخش خصوصی و 19.6 درصد در بخش عمومی فعال هستند. این آمار نیز وضعیت بهتری را نسبت به متوسط کشوری نشان می‌دهد. میانگین نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کل کشور، 62.2 درصد و نرخ بی‌کاری 9.4 درصد است.

زنان هرمزگانی نیز از نظر وضعیت بازار کار، بالاتر از متوسط کشوری قرار دارند. در حالی‌که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در نقاط شهری کل کشور،  12.6 درصد است، در هرمزگان 13.4 درصد زنان در اقتصاد مشارکت دارند. نرخ بی‌کاری زنان هرمزگانی نیز 21.8 درصد و در متوسط کشوری، 22.9 درصد است. اما نرخ اشتغال زنان در بخش دولتی هرمزگان بیشتر از متوسط کشوری است. در حالی‌که 37.5 درصد زنان شاغل کشور در بخش دولتی فعالند، این نرخ برای زنان هرمزگانی 42.4 درصد است. 57.6 درصد آن‌ها نیز در بخش دولتی فعالند. عمده آن‌ها نیز با نرخ 71.6 درصدی در بخش خدمات فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق بندرعباس درباره مزیت‌های فعالیت اقتصادی در بندرعباس می‌گوید:«بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی معادن فلزات ما که به آن معدن فلزی خلیج فارس می‌گویند،  به خوبی فعال است. در بخش فولاد و گندله مواد اولیه، در بحث تولید برق و ... بخش خصوصی به همه این‌ها ورود کرده است. بندرعباس تنها استانی است که بخش خدماتی بسیار عالی برای کار دارد. از استان‌‌هی هم‌جوار هم به بندرعباس می‌آیند و در خدمات این استان فعال می‌شوند. نگاه اقتصادی در بخش بازار برای فعالین ما بسیار خوب است.»

در همین رابطه