میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

کمیته موضوع ماده 76 را بهتر بشناسید

10 نکته کلیدی در مورد کمیته موضوع ماده 76

18 خرداد 1395
کد خبر : 1679
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
10 نکته کلیدی در مورد کمیته موضوع ماده 76

نشست کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه - عکس: بهاره تقی‌آبادی

  1. کمیته ماده 76 بر اساس برنامه پنجم توسعه با هدف شناسایی قوانین، بخشنامه ها و آیین نامه های مخل تولید و کسب وکار ایجاد شد. دبیرخانه موظف است با نظرخواهی از تشکل های مربوط به هر حوزه در مورد قوانین مخل موجود گزراش هایی تهیه و در صحن کمیته مطرح کند. پیشنهادات نهایی به هیئت وزیران ارائه می شود.
  2. فعالان اقتصادی می توانند درخواست های خود را از طریق سامانه مربوط به کمیته ماده 76 و یا از طریق ایمیل یا فکس در اختیار دبیرخانه کمیته که مستقر در اتاق ایران است، قرار دهند.
  3. دبیرخانه کمیته ماده 76 موظف است به درخواست همه فعالان اقتصادی پاسخ دهد و خدمت رسانی آن تنها محدود به اعضای حقیقی و حقوقی اتاق ایران نمی شود.
  4. بر اساس تصویب لایحه دائمی شدن برخی احکام برنامه پنجم توسعه، جلسات کمیته ماده 76 نیز باید به صورت مستمر با حضور همه اعضا برگزار شود.
  5. طبق مصوبه دائمی شدن برخی احکام برنامه پنجم توسعه از این پس پیشنهادات نهایی کمیته باید ظرف مدت 30 روز در نشست هیئت وزیران بررسی و مورد تصمیمم گیری قرار گیرد.
  6. اعضای این کمیته شامل دو نماینده از هر سه قوه است که از سوی رئیس قوه تعیین و معرفی می شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران وظیفه دبیری کمیته را برعهده دارد. ریاست کمیته نیز سالانه برعهده یکی از اعضاست.
  7. الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور و شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، نمایندگان قوه مجریه، کهزادی و ذوالقدر، نمایندگان قوه قضائیه هستند و از آنجایی که مجلس شورای اسلامی انتخابات دوره دهم خود را برگزار کرد به زودی نمایندگاه قوه مقننه نیز توسط رئیس مجلس معرفی می شوند.
  8. جلسات کمیته بر اساس زمانبندی ارائه شده در قانون، ماهی دوبار و درکنار آن هفته ای دو مرتبه جلسات کارشناسی برگزار می شود.
  9. فعالیت کمیته ماده 76 با آنچه قانون برعهده هیئت مقررات زدایی قرار داده، متفاوت است. این هیئت با هدف حذف مجوزهای شروع کسب وکار و تسهیل روند آن ایجاد شده و از اتاق ایران نیز یک نماینده در جلسات آن حاضر می شود.
  10. از زمان شروع به کار کمیته تا کنون در مجموع 36 جلسه با 98 دستورکار برگزار شده است، به طور متوسط برای هر نشست سه دستور جلسه طرح شده که 8 مورد از آنها در صحن رد و در مورد 90 دستورکار باقی، تصمیم گیری شده است.
در همین رابطه