رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اراک در نشست با سفیر اتریش در ایران

برای افزایش همکاری تجاری و اقتصادی با اتریش آماده‌ایم

منوچهر توسطی، رئیس اتاق اراک می گوید: ظرفیت و توانمندی های بسیاری برای ارتقاء سطح روابط اقتصادی و تجاری استان مرکزی با کشور اتریش وجود دارد. برای افزایش هرگونه همکاری تجاری و اقتصادی با اتریش، علاقه مند و آماده هستیم.

27 آذر 1397
کد خبر : 16798
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اشتفان شولتس، سفیر اتریش در ایران با همراهی رایزن بازرگانی و اقتصادی سفارت اتریش در ایران به استان مرکزی سفر کرده و نشست مشترکی با اتاق اراک در جمع اعضای پارلمان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان، در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار کردند. در این نشست راهکارهای همکاری دو جانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تعدادی از صنعتگران و فعالان اقتصادی به بیان نظرات خود پیرامون برقراری روابط تجاری با کشور اتریش پرداختند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست گفت: ظرفیت و توانمندی‌های بسیاری برای ارتقاء سطح روابط اقتصادی و تجاری استان مرکزی با کشور اتریش وجود دارد. برای افزایش هرگونه همکاری تجاری و اقتصادی با اتریش، علاقه‌مند و آماده هستیم.

منوچهر توسطی افزود: امیدواریم با نگاه مثبت و روحیه ای که برای افزایش تعامل و ارتباط در این سفر مشاهده شد، بستر مناسبی به منظور دستیابی به این اهداف فراهم شود. از سفیر اتریش که به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در ایران هستند، همکاری بیشتر برای تسهیل و رفع موانع برقراری روابط اقتصادی و مبادله های تجاری را انتظار داریم تا شرایط لازم در این خصوص فراهم شود.

توسطی به نگاه امیدوارانه فعالان اقتصادی به نتایج حاصل از توافق بین المللی «برجام» و توسعه روابط تجاری با کشورهای اروپایی، به ویژه اتریش اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه روابط، سال گذشته میزبان هیئتی در سطح وزیر اقتصاد و رئیس اتاق بازرگانی کشور اتریش بودیم و همچنین پذیرش و اعزام هیئت های تجاری، حضور سفرای کشورهای مختلف در استان مرکزی و سفر روسای اتاق های بازرگانی کشور به وین در یکسال گذشته از برنامه های انجام شده بود.

وی بیان کرد: در زمینه واردات برخی کالاها، تکنولوژی، قطعات و همچنین آموزش در حوزه استارت آپ ها نیازهایی احساس می شود که می تواند از طریق توسعه روابط با این کشور تامین شود. با توجه به سوابق همکاری های ایران و اتریش و روابط خوب سیاسی و تاریخی که البته متاسفانه طی ده سال گذشته صادرات و واردات کاهش یافته بود، تلاش و هدف ما پس از برجام، رسیدن به میزان روابط اقتصادی و تجاری همچون گذشته بوده و هست.

رئیس اتاق اراک ادامه داد: خروج بی دلیل و یکجانبه آمریکا از برجام نباید عاملی برای فشارهای جامعه جهانی بر کشور ما باشد. ما مردم روزهای سخت هستیم و تاریخ نشان داده که هیچگاه در مقابل فشار و سیاست‌های غیر منطقی تسلیم نشده ایم. اگر نگاهی عادلانه به برجام که یک تعهد بین المللی و مورد قبول جامعه جهانی است، داشته باشیم قطعاً پایبندی و عمل نمودن ایران به این توافق به وضوح قابل مشاهده است.

توسطی حضور سفیر اتریش در استان و شهر اراک را در جهت آشنایی با توانمندی‌های استان در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری مثبت دانست و اظهار کرد: اطلاعات لازم در دو بخش صادرات و واردات و زمینه‌هایی که برای توسعه همکاری ها وجود دارد را ارائه خواهیم داد. انتظاری که از آقای سفیر و خانم موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و پایبندی به این معاهده بین‌المللی داریم، تلاش فعالان اقتصادی استان برای دستیابی به سطح مبادلات تجاری همچون گذشته است.

برجام، بستر قانونی همکاری بین ایران و اروپا است

در ادامه سفیر اتریش در ایران گفت: مردم و فعالان اقتصادی ایران حق غیرقابل انکار برای بهره مندی اقتصادی و تجاری از معاهده بین المللی برجام دارند و خواست و اراده ما نیز در همین راستا است. کشور اتریش به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا این تضمین را می دهد که برجام بستر قانونی همکاری بین ایران و اروپا را شکل دهد.

اشتفان شولتس افزود: بررسی زمینه‌هایی که می تواند سبب گسترش همکاری بین استان مرکزی و اتریش در حوزه های مورد توافق طرفین باشد، از مهمترین اهداف سفر ما به استان مرکزی است. امیدواریم در این مسیر بتوانیم ظرفیت ها را برای ایجاد روابط تجاری متناسب با منافع دو کشور به هم نزدیک کنیم.

شولتس ادامه داد: سه بخش اولویت دار برای گسترش همکاری ها و روابط، صنعت، گردشگری و فرهنگ است. دو سال گذشته مذاکره و سفر هیئت های مختلف در سطح مسئولین اقتصادی استان و کشور اتریش انجام شده که می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه روابط ایجاد کند.

او از حضور در جمع فعالان اقتصادی و صنعتگران استان که نیروی محرک چرخه تولید محسوب می شوند، ابراز خرسندی و بیان کرد: موقعیت شاخص جغرافیایی استان مرکزی به عنوان یک کریدور ارتباطی، نشان دهنده ظرفیت هایی است که برای توسعه شبکه ریلی وجود دارد و می تواند ارتباط مناسبی در بخش حمل و نقل را بین استان واقع در مرکز ایران با استانبول، اتریش و اروپا برقرار کند.

شولتس افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سیزدهمین گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و این موضوع به اثبات رسیده است. تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز بهره مندی این کشور از مزایای آن را به رسمیت شناخته و برای تحقق آن تلاش می کند. این مسئله در دیدار وزیر امور خارجه ایران و خانم موگرینی، نماینده امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نیز مورد تاکید قرار گرفت.

سفیر کشور اتریش در ایران پیگیری مصوبات سفر وزیر ایالتی اتریش سفلی به استان مرکزی برای برقراری روابط تجاری و اقتصادی با این استان و بهره مندی از مزایای برجام را از دیگر اهداف سفر خود به این استان عنوان کرد.

او گفت: برای ترسیم یک راهبرد هدفمند در جهت برقراری ارتباط موثر به آمار و ارقام جامعی درخصوص میزان صادرات و واردات و همچنین محصولات و خدمات قابل تبادل نیازمندیم تا زمینه های همکاری مورد علاقه طرفین مشخص شود. ضمن اینکه برای پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در جریان گفت وگوهای این سفر با استاندار و دیگر مسئولین، کارگروهی تشکیل خواهد شد.

وی تبادلات فرهنگی بین دو کشور را از دیگر اهداف سفر به استان مرکزی عنوان کرد و افزود: عمیق و مستحکم بودن روابط کشور اتریش با ایران، سبب خواهد شد تا نیاز به اخذ مجوزهای مختلف برای برگزاری مراسم های فرهنگی نداشته باشیم و این یکی از اهداف و راهبردهای ما برای حضور قوی تر در استان های کشور ایران در حوزه فرهنگی است.

شولتس ادامه داد: اتریش امسال جشنی را برای سوابق و مناسبات تجاری با ایران شامل 700 سال همکاری مستند، 500 سال شراکت و 160 سال روابط دیپلماتیک برگزار کرده است. همچنین اتریش هماهنگ کننده برگزاری جشنواره فیلم اتحادیه اروپا در ایران است و هرسال این جشنواره در چندین شهر برگزار می شود که سال آینده می‌تواند در استان مرکزی برگزار شود.

سفیر اتریش در ایران وجود روابط فرهنگی را از شاخص های بارز اعتماد و افزایش هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور دانست و تصریح کرد: اکنون کانال مالی مطمئنی برای روابط وجود ندارد و ایجاد آن برای بهره مندی ایران از مزایای برجام، بالاترین اولویت اتحادیه اروپا است تا تجارتی قانونمند براساس قوانین اروپا و تصمیمات سازمان ملل شکل گیرد.

سفیر اتریش در ایران در این سفر با سید علی آقازاده، استاندار مرکزی دیدار و گفت وگو کرد. برگزاری نشست با سرپرست و مدیران شهرداری اراک، بازدید از پتروشیمی شازند و شرکت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت، معدن و ابزار آلات استان که بازدید از این نمایشگاه را هم به دنبال داشت، از دیگر برنامه های سفر اشتفان شولتس، سفیر اتریش در ایران بود.

موضوعات :
در همین رابطه