رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

ابوالفتح ابراهیمی، نایب‌رییس اتاق تبریز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مهمترین اولویت دولت نجات اقتصاد ایران از رکود است

ابوالفتح ابراهیمی، نایب‌رییس اتاق تبریز از مشکلات حوزه تولید می‌گوید: «کمبود منابع مالی»، «کمبود تقاضا به دلیل کمبود مالی مصرف کننده»، «اجرایی نشدن درست قوانین حمایت از تولید».

18 خرداد 1395
کد خبر : 1683
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ابوالفتح ابراهیمی، نایب‌رییس اتاق تبریز از مشکلات حوزه تولید می‌گوید: «کمبود منابع مالی»، «کمبود تقاضا به دلیل کمبود مالی مصرف کننده»، «اجرایی نشدن درست قوانین حمایت از تولید».

ابوالفتح ابراهیمی، نایب‌رییس اتاق تبریز

ابوالفتح ابراهیمی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تبریز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از شهر صنعتی تبریز و اقتصاد آن می‌گوید: «تبریز پتانسیل بالایی در همه حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارد. این توان و ظرفیت هم در حوزه تولید و صنعت وجود دارد و هم در حوزه گردشگری و کشاورزی.» او می‌گوید: «اخیرا ستاندار‌ی تبریز به دلیل عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی، در جلسات متعددی که با بنگاه‌های اقتصادی و تولیدگرها و فعالان اقتصادی داشته مجموعه‌ای از موانع و مشکلات این حوزه را دسته‌بندی کرده و قرار است که روی این موارد کار شود.»

اما مهمترین اقتصاد تبریز چیست؟ مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در پاسخ می‌گوید: «هم مشکل و هم راهکار برای حل مشکل منطقه‌ای-محلی نیست و باید هر دو را در سطح کلان و ملی دید.»

او به گفت‌وگوی ملی و عزم ملی سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه در حل مشکلات اقتصادی اشاره می‌کند: «دولت باید در حوزه اقتصاد، سیاست‌گذاری مناسبی داشته باشد و البته اولویت‌گذاری داشته باشد؛ اما مجلس باید با قانون‌گذاری مناسب این بستر رفع موانع را هموار کند و البته لازم است که قوه قضاییه بسترها را برای اقتصاد و فعالان اقتصادی امن کند.»

ابراهیمی اما درباره مشکلات حوزه صنعت و تولید می‌گوید: «اقتصاد ایران نیاز به اصلاح دارد اما اصلاحات اقتصادی باید همه‌جانبه باشد. شکی نیست که دولت باید مشکلات این حوزه را از رفع مجوزهای زاید تا سایر موانع ساختاری رفع کند. اما درنهایت رفع مشکلات ساختاری نیاز به عزم سه قوه دارد.»

نایب‌رییس اتاق تبریز اما از تولید می‌گوید و مشکلات آن: «مشکل امروز تولید، مونتاژ است. اینها از مزایای تولید استفاده می‌کنند ولی تولیدگر نیستند.» او تاکید می‌کند مشکل دیگر منابع مالی تولید کننده‌هاست.

ابراهیمی به حمایت دولت از خودرو اشاره می‌کند : «وقتی صنعت خودروسازی با مشکلات منابع مالی مواجه شد و کمبود تقاضا به دلیل کمبود منابع مصرف‌کننده‌ها ایجاد شد دولت با تزریق پرفشار منابع این مشکل را رفع کرد. شیوه این تزریق منابع مالی هم وامی بود که در اختیار مصرف‌کننده‌ها گذاشته شد.»

او معتقد است سایر صنایع هنوز نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کند و به تراکتورسازی اشاره می‌کند. «برای اینکه تراکتور مانند ماشین در چرخه مصرف قابل ردیابی نیست و از آنجایی که در همه جای ایران و منطقه رفت و آمد دارد، تراکتورسازی نتوانست تضامن آن را تقبل کند و در نتیجه نتوانست از این امکان فرصت استفاده کند.» اما دولت باید همین شیوه را در حوزه مسکن هم انجام دهد. اگر دولت به بخش مسکن هم منابع مالی بدهد و خود مسکن در تضامن خود قرار گیرد در نتیجه آن صنعت، تولید و اشتغال وضعیت بهتری خواهد داشت و اقتصاد هم از رکود خارج می‌شود.

به گفته ابراهیمی این وام ممکن است باعث تورم شود، اما تورمی است که باعث می‌شود اقتصاد از رکود خارج شود.

نایب‌رییس اتاق تبریز تاکید می‌کند: «مشکلات صنعت کمبود منابع مالی، عدم توانایی خرید مصرف کننده یا کمبود تقاضا به دلیل کمبود مالی مصرف کننده، اجرایی نشدن درست قوانین حمایت از تولید و اقتصاد تولیدمحور است.»

او در نهایت تاکید می‌کند دولت یازدهم در این یک‌سال باقی مانده باید بتواند برای نجات اقتصاد ایران از رکود راهکار ارایه دهد و البته الان فضا برای این اولویت‌گذاری مناسب است. دولت و مجلس فضا و بستر لازم را برای ورود سرمایه‌های خارجی هموار و فراهم کنند تا هم کمبود منابع مالی برطرف شود و در نتیجه این رکود درمان شود و راهکاری برای اشتغال فراهم شود.

در همین رابطه