رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق سنندج

زندگی 30 درصد جمعیت کردستان وابسته به مبادلات مرزی است

سیدکمال حسینی، رئیس اتاق سنندج می گوید، حجم تجارت از طریق مرزهای استان کردستان به عراق بیش از 6 میلیارد دلار است. دو بازار مرزی رسمی باشماق و سیرانبند بانه و 3 بازارچه مرزی در استان فعالیت می کنند.

04 دی 1397
کد خبر : 16936
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در نشست سرمایه‌گذاران روسیه با اعضای هیئت نمایندگان اتاق سنندج با اشاره به بیش از 6 میلیارد دلار مبادلات مرزی سالانه در کردستان گفت: زندگی 30 درصد از جمعیت استان وابسته به مبادلات و داد و ستدهای مرزی است.

سیدکمال حسینی افزود: استان کردستان منابع انسانی تحصیلکرده‌ و آماده به کار خوبی دارد و دارای بیش از 200 هزار نیروی تحصیلکرده در مقاطع تحصیلات عالی است. نیروهای تحصیلکرده این استان با وجود داشتن تخصص و توان در رشته‌های مختلف مدیریتی، آی‌تی و غیره با مشکل بیکاری مواجه هستند.

حسینی بیان کرد: کردستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی هم‌مرز با اقلیم کردستان و نزدیک‌ترین مرز راه خشکی از طریق سوریه به دریای مدیترانه است و 230 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد. لذا از نظر حمل و نقل نگاه ویژه‌ای به مرزهای این استان وجود دارد.

وی بیان کرد: کردستان 2.5 برابر میانگین کشوری بارندگی و دارای زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی است و در بخش کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد. این ظرفیت موجب شده که در تولید برخی محصولات کشاورزی مانند توت فرنگی در کشور رتبه نخست را داشته باشیم.

رئیس اتاق سنندج خاطرنشان کرد: کردستان در بحث تولید گندم کشت دیم و تولید انگور رتبه دوم و تولید سیب‌زمینی رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است. در تولید حبوبات مانند نخود و غیره هم دارای رتبه یک تا چهار کشور است. در زمینه تولید گوشت هم رتبه خوبی در کل کشور دارد.

حسینی تصریح کرد: کردستان در حوزه ذخایر معدنی نیز دارای جایگاه بسیار خوبی در کشور است، اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب این ذخایر اغلب به صورت خام‌فروشی از استان خارج و ارزش افزوده چندانی را به دنبال ندارند.

وی از کردستان به عنوان استانی مستعد در بحث سرمایه‌گذاری نام برد و گفت: حجم تجارت از طریق مرزهای استان به عراق در قالب ترانزیت، تجارت و صادرات بیش از 6 میلیارد دلار است. دو بازار مرزی رسمی باشماق و سیرانبند بانه و 3 بازارچه مرزی در استان فعالیت می کنند.

حسینی افزود: کردستان در بحث توریسم و گردشگری استان مستعد و دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی قابل‌توجهی است. 30 درصد از جمعیت استان در چهار شهرستان مرزی متمرکز و زندگی و معیشت آنها با تجارت، صادرات و واردات گره خورده است.

رئیس اتاق سنندج گفت: وجود روستاهای گردشگری با بافت قدیمی و آداب و سنت‌های کهن مردمان ساکن آن، از ظرفیت‌های بکر استان در راستای توسعه صنعت توریست است. ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در کردستان بسیار زیاد است که به صورت تخصصی می‌توانیم در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برداشت ایرانی‌ها از فرهنگ کشور روسیه مبتنی بر یک حس متعالی و نوع‌دوستی است، گفت: همین مسئله موجب شده که بین دو کشور تعاملات خوبی شکل بگیرد. امیدواریم با برنامه‌ریزی و تعامل هرچه بیشتر بتوانیم از این ظرفیت در راستای رونق هرچه بیشتر ارتباطات تجاری و سرمایه‌گذاری بهره‌گیری کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه