رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

موافقت‌نامه راهبردی بلندمدت ایران و سوریه گامی در راستای توسعه روابط اقتصادی

کیوان کاشفی رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه و حسین پیرموذن نایب رئیس این کمیته در سفر به دمشق و دیدار روسای اتاق‌های بازرگانی سوریه و مقامات اقتصادی این کشور، امضای موافقت‌نامه راهبردی بلندمدت میان ایران و سوریه را گام مثبتی در راستای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانستند.

11 دی 1397
کد خبر : 17038
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کاشفی رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه و حسین پیرموذن نایب رئیس این کمیته که به دمشق سفر کرده بودند، ضمن دیدار با روسای اتاق‌های بازرگانی و وزرای تجارت داخلی و حمایت از مصرف‌کننده و همچنین صنایع سوریه، از زیرساخت‌های موردنیاز برای بازسازی و مراکز تجاری سوریه بازدید کردند.

اعضای هیات رئیسه اتاق ایران با تشریح ظرفیت‌های بخش خصوصی در بازسازی سوریه از علاقه‌مندی فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی برای بازسازی سوریه خبر دادند.
محمد حمشو دبیر کل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه در این دیدار از اعلام طرف‌های سوری برای عضویت در اتاق مشترک ایران و سوریه در آینده نزدیک خبر داد و خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر اولین جلسه مشترک اتاق بازرگانی ایران  و سوریه شد.

همچنین، طرفین ایرانی و سوری امضای موافقت‌نامه راهبردی بلندمدت میان ایران و سوریه را گام مثبتی در راستای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانستند.

یک‌شنبه گذشته، نشست مشترک نهایی و تدوین موافقت‌نامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی ایران و سوریه با حضور سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، احمد ترک آبادی سفیر ایران در سوریه و جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی و سوری در اتاق ایران برگزار شد و در پایان این مراسم متن نهایی سند راهبردی همکاری‌های بلند‌مدت اقتصادی ایران و سوریه نهایی شد. این سند قرار است در سفر ماه آینده میلادی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به دمشق، توسط مقامات دو کشور امضا شود.

محدودیتی برای توسعه روابط اقتصادی با سوریه نداریم

رئیس و نایب رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه در ادامه سفر خود به این کشور با وزیر تجارت سوریه و رئیس و دبیر اتاق بازرگانی سوریه دیدار و در مورد تمایل بخش خصوصی ایران برای حضور بیشتر در بازار سوریه مذاکره کردند.

کاشفی در این دیدار گفت: متاسفانه سطح روابط اقتصادی بین ایران و سوریه در قیاس با روابط سیاسی بین دو کشور، رضایتمند نیست. بنابراین لازم است مقامات و اتاق های بازرگانی دو کشور در راستای تقویت تبادلات اقتصادی تلاش بیشتری کنند. وی ایجاد مرکز تجارت ایرانیان در دمشق و برگزاری نمایشگاه های تخصصی در کنار افزایش سفرهای تجاری را از راهکارهای توسعه اقتصادی دو کشور دانست.

در این جلسه وزیر تجارت سوریه ضمن تشکر و قدردانی از حمایت و کوشش های دولت و ملت ایران از سوریه در طول مبارزه این کشور با داعش اظهار امیدوارری کرد: در آینده نزدیک شاهد آغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی دو کشور باشیم. وی با اشاره به ضرورت رفع سریع مشکلات حمل و نقل بین دو کشور گفت: فعالان اقتصادی در بازسازی و تامین نیازهای سوریه نقش پررنگ و برجسته ای دارند.

در ادامه این نشست، تشکیل بانک اطلاعاتی از فعالان اقتصادی دو کشور، برگزاری نشست های تخصصی بین اتاق های بازرگانی ایران و سوریه و راه های تامین مواد اولیه واحد های تولیدی سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حلب قلب اقتصاد و تولید سوریه است

اعضای هیات رئیسه کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه در ادامه با استاندار و رئیس اتاق بازرگانی و اتاق صنایع سوریه ملاقات کردند. کاشفی در این نشست نیز ضمن تاکید بر رفع مشکلات تجارت بین دو کشور مانند حمل و نقل، تردد و امکان تبادل مالی از طریق بانک های دو کشور، خواستار افزایش ملاقات های تجاری و اقتصادی بین فعالان اقتصادی استان حلب با فعالان اقتصادی ایران شد.

بر اساس اظهارات وی سوریه وارد فضای جدیدی شده و بخش خصوصی در این محیط می تواند حضور پررنگی داشته باشد. کاشفی تصریح کرد: فعالان اقتصادی با افزایش سطح تبادلات اقتصادی و حضور در بازسازی سوریه بر ایجاد روابط محکم سیاسی و اقتصادی دو کشور اثرگذار هستند.

در این نشست روسای اتاق های بازرگانی و صنعت حلب نیز ضمن استقبال از تشکیل کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه بر تامین نیازهای مختلف صنایع حلب از تولیدات و امکانات ایران تاکید کردند و خواستار تبادلات بیشتر هیات های تجاری بین دو کشور شدند. در این نشست اظهار امیدواری شد در سفر آینده معاون اول رئیس جمهور ایران به سوریه توافقاتی در راستای سرعت بخشیدن به فعالیت های اقتصادی انجام شود.

 

موضوعات :
در همین رابطه