رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

فعالان اقتصادی پشتوانه کافی ندارند

سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان می گوید، با توجه به اینکه در شرایط نامطلوب و جنگ اقتصادی قرار داریم، اگر مشکلات فعالان اقتصادی برطرف نشود و همه نهادها به پشتیبانی تولید نپردازند با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

18 دی 1397
کد خبر : 17137
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در نشست فعالان اقتصادی کرمان با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط اقتصادی، حمایت از تولیدکنندگان و توجه جدی به آنها صورت نمی گیرد. اگر مشکلات آنها برطرف نشود و همه نهادها به پشتیبانی تولید نپردازند با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

سیدمهدی طبیب زاده بیان کرد: بیشترین خسارت به کشاورزی کرمان طی 50 سال گذشته، در سال جاری به محصول پسته و خرمای این استان وارد شده است، اما آنگونه که باید از تولیدکنندگان حمایت صورت نگرفته و همچنان بند "و" تبصره 16 قانون بودجه با موضوع مساعدت به بنگاه های دارای بدهی بانکی، در کش و قوس آئین نامه و مصوبات بین نهادهای زیربط است.

طبیب زاده با بیان اینکه اجرای قانون جدید چک نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است، تصریح کرد: بانک مرکزی صدور ضمانتانمه را ممنوع اعلام کرده در صورتی که اگر این ضمانتنامه ها صادر نشوند بسیاری از پیمانکاران بیکار خواهند شد.

وی با اشاره به موضوع بحران آب افزود: قوانین بازدارنده وزارت نیرو باید اصلاح شوند اما اراده جدی برای اصلاح این قوانین وجود ندارد. باید خلف وعده ممنوع اعلام شود زیرا در صورتی که ادامه داشته باشد، اعتماد بخش خصوصی به صحبت های مطرح شده کمتر خواهد شد.

جبران خسارت وارد شده به پسته و خرما پیگیری شود

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان به خسارت های وارد شده به پسته، خرما و محصولات کشاورزی امسال و تاثیرات آن بر اقتصاد استان اشاره کرد و گفت: یکی از محل های جبران بخشی از خسارت وارد شده به محصولات پسته و خرما، ستاد بیمه محصولات کشاورزی است.

جلیل کاربخش افزود: در سال گذشته برای نخستین بار حق بیمه پایه با هدف پرداخت خسارت کامل از سوی بیمه شدگان پرداخت شده تا در صورت بروز خسارت بتوانند از این بیمه استفاده کنند.

کاربخش بیان کرد: ستاد بیمه محصولات کشاورزی پرداخت خسارت از محل بیمه پایه را منوط به خسارت 70 درصدی به محصول بر اثر تنها یک عامل می داند و تغییرات آب و هوایی را مجموعه‌ای از عوامل قلمداد کرده و به همین میزان خسارت برآورد شده از نظر فعالان اقتصادی و ستاد بیمه متفاوت است.

وی ادامه داد: خسارت وارد شده به محصول پسته امسال بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی 12 هزار میلیارد تومان است. این به معنای خسارت وارد شده به یک سوم تولید ناخالص داخلی استان است و باید بحث جبران این خسارت ها با جدیت پیگیری شود.

کاربخش تصریح کرد: همچنین پیشنهاد می شود در فصل بررسی لایحه بودجه، موضوع جبران خسارت های وارد شده به پسته و خرما را در مجلس شورای اسلامی به صورت لایحه و یا در صحن علنی مطرح تا بتوانیم کمک های لازم را از دولت دریافت کنیم.

سیاست گذاری های دولت در راستای حمایت از تولید و اشتغال نیست

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان نیز در این نشست، اشتغال را یکی از چالش های اصلی کشور برشمرد و بیان کرد: بیکاری رابطه مستقیم با امنیت دارد و تبعات اجتماعی آن گریبانگیر جامعه خواهد بود. عباس جبالبارزی با بیان اینکه سیاست گذاری های دولت در راستای حمایت از تولید و اشتغال نیست، گفت: تعداد کل افراد شاغل در کشور 24 میلیون نفر برآورد شده که 85 درصد این اشتغال توسط بخش خصوصی ایجاد شده و هزینه ای برای دولت ندارند در حالی که مالیات و بیمه نیز پرداخت می کنند.

جبالبارزی با اشاره به تحریم های خارجی و تغییر نرخ ارز، گفت: در چنین شرایطی برای بهبود وضعیت و بازگشت رونق به اقتصاد، تغییری در قوانین مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و بانک ها مشاهده نشده است. برای رسیدن به نقطه مطلوب و تحقق خرید کالای ایرانی باید از بخش خصوصی به معنای واقعی حمایت شود. تا زمانی که قوانین و مقررات تغییر نکند، شاهد پیشرفت در تولید و اقتصاد نخواهیم بود.

مشکلات اقتصادی ریشه تمامی مشکلات امنیتی و اجتماعی است

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق کرمان نیز در این نشست، مشکلات اقتصادی را ریشه مشکلات امنیتی و اجتماعی برشمرد و گفت: اگر به مسائل اقتصادی توجه نشود، خسارت های جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.

آرش علوی افزود: با وجود افزایش نرخ ارز، باید امکان صادرات کالاهای ایرانی تولید شده با نرخ داخلی، افزایش پیدا می کرد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی کرمان را یک استان صادرات محور دانست و گفت: محصولات بسیاری از جمله فرش، پسته، خرما، مس و سنگ آهن برای صادرات استان بسیار اهمیت دارند اما آمار صادرات در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته نشانگر کاهش 59 درصدی صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته است که عمده آن مربوط به کاهش صادرات محصول پسته است.

علوی افزود: در حال حاضر 8 هزار و 500 نفر فعال اقتصادی در بخش صادرات فعالیت می کنند و با توجه به تحریم های خارجی حدود 6 هزار نفر از این افراد در معرض خطر هستند.

اقتصاد، پایه سایر حوزه هاست

در ادامه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد، پایه سایر حوزه هاست، گفت: آثار تصمیمات مجلس بر فعالیت‌های اقتصادی بسیار مهم است. چون آثار سیاست ها و قوانین در حوزه اقتصادی دیده نمی شود، فعالان اقتصادی حق دارند به بیان این تاثیرگذاری ها بپردازند.

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه ایران، افزود: در دنیای سیاست، افراطی‌گری پایدار نیست و عصر ترامپ هم نمی ماند، اما باید این دوران را به گونه‌ای بگذرانیم که پایداری ما به ویژه در تولید حفظ شود.

وی تصریح کرد: ایران بنایی بر افراطی گری ندارد بلکه سیاست ما تنش زدایی و جلوگیری از گسترش بحران است. در مورد مسائل کلی و قوانین لازم که باید وجود داشته باشد و همچنین احکامی که ضمن قانون بودجه باید لحاظ شود، نظرها و پیشنهادهای اتاق های بازرگانی را دریافت می کنیم تا موارد مصوب شده کمترین مشکل را ایجاد کنند.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه در کرمان باید شرایط پایدار توسعه‌ای، صادراتی و شاخص‌های پایدار اقتصادی حفظ شود، افزود: نشست ویژه‌ای برای کرمان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار خواهیم کرد و مسائل اقتصادی را نیز در آن بررسی می‌کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه