شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز اعلام کرد

کارگروه ارتباط تجاری با عربستان در اتاق اهواز تشکیل می‌شود

محمدجواد امانی، رئیس اتاق اهواز با تأکید بر لزوم نیازسنجی بازار کشور عربستان برای صادرات محصولات تولیدی خوزستان، گفت: اتاق اهواز در حال تشکیل کارگروه ارتباط تجاری بین خوزستان و عربستان است.

12 اسفند 1402
کد خبر : 17361
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تأکید بر شناسایی نیاز بازار کشور عربستان، گفت: نبود امکان معرفی تولیدات و کالاهای خوزستان به کشور عربستان برای امر صادرات باید به‌صورت کارشناسی بررسی شود.

محمدجواد امانی در نخستین نشست کارگروه برقراری روابط اقتصادی و تجاری با کشور عربستان، افزود: اتاق اهواز در حال تشکیل کارگروه ارتباط تجاری بین خوزستان و عربستان است که این اقدام دستاوردهای سازنده‌ای را در روابط اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

امانی با اشاره به اقدامات خوبی که برای تقویت ارتباط تجاری بین خوزستان و کشور عراق انجام شده اظهار کرد: با کشور عراق به‌عنوان یکی از مناطق مورد هدف تجارت و صادرات خوزستان تفاهم‌نامه‌های خوبی برای تسهیل در امر صادرات و ورود ارز بازرگانان خوزستانی به استان انجام شده است که امیدواریم مشابه این روند را با کشور عربستان دنبال کنیم.

در این نشست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار خوزستان نیز گفت: کارگروه تخصصی و نقشه راه فراهم‌سازی ارتباط تجاری بین استان خوزستان و کشور عربستان باید ایجاد شود.

محمد راضی جلالی افزود: از الزامات برقراری ارتباط تجاری با کشور عربستان، احصای نیاز و شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری این کشور است، در این راستا می‌توان از تجربیات و اطلاعات بازرگانانی که با کشور عربستان تجارت دارند استفاده کرد.

وی گفت: برای برقراری ارتباط تجاری با کشور عربستان لازم است که زمان‌بندی مشخصی برای عملیاتی کردن این موضوع انجام شود و از این نسخه برای برقراری ارتباط تجاری با سایر کشورها نیز استفاده کرد.

راضی جلالی با بیان اینکه استفاده از انرژی پاک یکی از موارد مورد توجه عربستان است، افزود: این کشور در حال ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی است که نشان می‌دهد استفاده از این تکنولوژی چقدر برای این عربستان اهمیت دارد و یکی از ظرفیت‌های تجاری این کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل اقتصادی استانداری خوزستان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: کشور ترکیه یکی از رقبای اصلی به‌منظور ایجاد ارتباط تجاری و انجام صادرات به کشور عربستان محسوب می‌شود به همین دلیل برای برقراری این ارتباط مهم باید به‌صورت کارشناسی ورود کرد.

سعید حسینی‌نژاد افزود: متأسفانه در سبد صادرات سال گذشته ایران به کشور عربستان خوزستان سهم و جایگاهی نداشته و هیچ کالایی را صادر نکرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تقویت ارتباط سیاسی ایران و عربستان قطعاً ارتباط تجاری این ۲ کشور نیز قوی‌تر خواهد شد و خوزستان باید از این فرصت به‌درستی استفاده کند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز گفت: یکی از مرزهای ترانزیتی عراق با خوزستان و ایران مرز شلمچه است که از این ظرفیت و بستر می‌توان برای صادرات کالا به کشور عربستان استفاده کرد.

شهلا عموری اظهار کرد: روابط سیاسی عربستان و ایران اخیر سازوکار جدی‌تری گرفته و همین موضوع باعث شده تا اتاق اهواز آمادگی خود برای راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و عربستان را به اتاق ایران اعلام کرد.

وی گفت: ایجاد اتاق‌های مشترک در استان‌ها به دلیل ملی بودن این موضوع امکان‌پذیر نیست به همین دلیل استاندار خوزستان برای دریافت این مجوز با مجموعه‌های تصمیم‌گیرنده ملی نامه‌نگاری کند تا مجوزهای لازم در این خصوص اخذ شود.

عموری خاطرنشان کرد: این در حالی است که امکان انعقاد تفاهم‌نامه با هدف همکاری‌های مشترک یا خواهرخواندگی با استان‌هایی از دیگر کشورها فراهم است.

موضوعات :
در همین رابطه