رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از نورچشمی زرد و درخشانِ سرمایه‌گذاران

طلا در شش ماه 18درصد افزایش ارزش داشته‌است

بازارهای جهانی دچار بیشترین تنش و آشوب هستند به همین خاطر اکثر سرمایه‌گذاران به یار دیرین خود یعنی «طلا» پناه آورده‌اند.

نسیم بنایی

خبرنگار
21 خرداد 1395
کد خبر : 1737
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فلزی زرد و درخشان همیشه در طول تاریخ نور چشم سرمایه‌گذاران بوده‌است؛ فلزی که در شش ماه گذشته سر به فلک گذاشته و 18درصد افزایش قیمت داشته‌است. نگاهی به کالاهای مختلف در بازار نشان می‌دهد طلا همیشه امن‌ترین کالا برای سرمایه‌گذاران بوده‌است. زمانی‌که ترس و نگرانی در بازار به اوج خود می‌رسد طلا به عزیزدردانه همه سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود. پایگاه خبری-تحلیلی سی‌ان‌ان‌مانی هر روز شاخصی را بررسی می‌کنند که شاخص «ترس و ریسک‌پذیری» نام دارد. زمانی‌که این شاخص در محدوده سبزرنگ قرار داشته باشد و عددی بیش از 50 یا نزدیک به 100 را نشان بدهد یعنی سرمایه‌گذاران ریسک می‌کنند و سرمایه خود را روانه بازار می‌کنند. اما زمانی‌که این شاخص در محدود ترس قرار گرفته باشد و عددی کمتر از 50 یا نزدیک به صفر را نشان بدهد به این معناست که سرمایه‌گذاران نسبت به بازار دچار وحشت و بدبینی شده‌اند و در نتیجه سرمایه خود را روانه بازار نمی‌کنند. یکی از شرایطی که طلا به نور چشمی سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود همان زمانی است که این شاخص در محدوده ترس یا قرمزرنگ قرار دارد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد در شش ماه گذشته این شاخص اغلب در محدوده ترس قرار داشته؛ به همین خاطر سرمایه‌گذاران هجوم بیشتری به کالای امن یا طلا آورده‌اند. داده‌های آماری به دست آمده از سیکینگ‌آلفا نیز نشان می‌دهد طلا در شش ماه گذشته 18درصد افزایش ارزش تجربه کرده‌است. دلیل آن نیز کاملاً مشخص است، سرمایه‌گذاران به دلیل ترس به طلا هجوم آورده‌اند، افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت این کالا شده‌است.

از شرق تا غرب، بازارهای ناامن و امنیت طلایی

هر بار که بازار دچار آشوب و ناامنی می‌شود طلا «عزیز» می‌شود. اکنون نیز بازارهای جهانی دچار بیشترین تنش و آشوب هستند به همین خاطر اکثر سرمایه‌گذاران به یار دیرین خود یعنی طلا پناه آورده‌اند. از بازارهای تورنتو گرفته تا وال‌استریت در ایالات متحده امریکا همه زلزله‌ای را تجربه می‌کنند که تنها پناهگاهِ آن طلاست. اما دلیل این همه آشوب و نوسان در بازارهای جهانی به ویژه بازار بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا یعنی امریکا چیست؟ جنت یلن رئیس فدرال رزرو امریکا مدت‌هاست تصمیم دارد دوباره نرخ بهره را افزایش بدهد اما این تصمیم اخیراً به دلایل در اما و اگر قرار گرفته‌است. مهم‌ترین دلیل تعلل‌های یلن وضعیت اقتصاد امریکاست. گزارش وضعیت اشتغال در امریکا که این ماه منتشر شد روندی نزولی را نشان می‌داد که برای اقتصاد این کشور کمی مأیوس‌کننده بود. به این ترتیب سرمایه‌گذاران هنوز چشم به دهان یلن دارند و او هنوز با قاطعیت نظری در مورد افزایش نرخ بهره اعلام نکرده‌است؛ در نتیجه تا زمانی‌که عدم قطعیت بر بازار حاکم باشد سرمایه‌گذاران در امریکا به طلا روی می‌آورند و باعث افزایش قیمت جهانی این فلز زرد رنگ می‌شوند.

اما این افزایش قیمت تنها از ترس و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد نرخ بهره ناشی نمی‌شود. در دیگر مناطق نیز بازار با آشوب و نوسان همراه است. برای مثال مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز در بازارهای اروپایی تزلزل ایجاد کرده‌است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند تا زمانی‌که همه‌پرسی در بریتانیا برگزار شود این نوسانات در بازار ادامه خواهد داشت. علاوه بر آن ضربه نهایی را خود همه‌پرسی بر بازار وارد خواهد کرد. خاورمیانه نیز که مثل همیشه اسیر طوفان است بازاری پرنوسان دارد که اشتیاق به طلا را افزایش می‌دهد. با توجه به این شرایط اکثر تحلیل‌گران برآورد می‌کنند که قیمت طلا با اندکی نوسان روندی صعودی را در پیش بگیرد.

در همین رابطه