رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

غلامحسین شافعی در همایش تجاری سوریه و ایران در دمشق مطرح کرد

6 راهکار اتاق ایران برای توسعه روابط تجاری با سوریه

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران که در راس هیات 25 نفره اقتصادی - تجاری معاون اول رئیس‌جمهور را در سفر به سوریه همراهی می‌کند، امروز با حضور در همایش تجاری ایران و سوریه به سخنرانی پرداخت و مهم‌ترین پیشنهادهای بخش خصوصی را به منظور توسعه روابط تجاری ایران و سوریه تشریح کرد.

09 بهمن 1397
کد خبر : 17441
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران که در راس هیات 25 نفره اقتصادی - تجاری معاون اول رئیس‌جمهور را در سفر به سوریه همراهی می‌کند، امروز با حضور در همایش تجاری ایران و سوریه به سخنرانی پرداخت و مهم‌ترین پیشنهادات بخش خصوصی را به منظور توسعه روابط تجاری ایران و سوریه تشریح کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی  با تاکید بر سابقه طولانی روابط ایران و سوریه، از آمادگی بخش خصوصی ایران جهت مشارکت فعال در بازسازی زیرساخت‌ها و بخش های صنعتی و معدنی آسیب دیده از جنگ و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه های مختلف عمرانی کشور سوریه از جمله ساخت و ساز مسکن ، فرودگاه ، نیروگاه ، سیستم های آبرسانی ، جاده سازی ، سد سازی ، کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی خبر داد.

شافعی همچنین در این همایش با هدف توسعه روابط تجاری و بازرگانی ایران و سوریه به ارایه 6 راهکار پرداخت.

متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران بدین شرح است:

عالیجنابان                         

وزرای گرانقدر؛

تجار و صاحبان صنایع؛

و حضار ارجمند؛

 برای اینجانب حضور در این همایش ارزشمند به همراه هیاتی متشکل از روسای تشکل ها ونمایندگان بخش خصوصی کشورم در جمع شما فعالان اقتصادی ، تجار و کار آفرینان مایه مسرت و خوشوقتی است.

 حضور جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای عماد خمیس نخست وزیر محترم جمهوری عربی سوریه ، وزرای محترم دو کشور در مجمع فعالان اقتصادی ایران و سوریه بیانگر عمق روابط راهبردی دوجانبه و نشان دهنده اراده جدی دولتمردان و مقامات عالی دو کشور برای توسعه مناسبات همه جانبه اقتصادی می باشد.

 لازم می دانم از طرف خود و هیات اقتصادی همراه حاضر در این نشست از استقبال گرم و دوستانه برادران سوری و برگزارکنندگان گردهمائی سپاسگزاری واز کلیه اقداماتیکه برای موفقیت این نشست مبذول داشته اید تقدیر وتشکر نمایم.  

  باعنایت به پیروزیهای بزرگ ملت سوریه بر علیه گروه های تکفیری و تروریستی ، مقطع کنونی را می توان نوید بخش آغاز فصلی جدید در توسعه روابط فی‌مابین بخصوص روابط اقتصادی و تجاری بخش های خصوصی ایران و سوریه دانست.

خانم‌ها ،آقایان و حضار محترم،

روابط ایران و سوریه روابطی دیرینه و تاریخی است و همواره از جایگاه بسیار ویژه ای نزد دو ملت برخوردار بوده است. ولی با وجود مشترکات تاریخی ، دینی و فرهنگی بین دو کشور دوست و برادر ایران وسوریه وگسترش روابط در سطوح مختلف متاسفانه روابط اقتصادی بخش های خصوصی دو کشور طی هفت سال اخیر، تحت تاثیر جنگ داخلی ظالمانه بر علیه ملت سوریه از وضعیت مناسب و شایسته در سطح پیوندهای دوستانه و ژرف دوملت برخوردار نبوده است.

با این حال و با پشت سر گذاشتن جنگ با داعش و با عنایت به ظرفیت های بالقوه بسیار وسیع و متنوع برای همکاری بین دو کشور و منافع و علائق مشترک طرفین، چشم انداز روشن و امید بخشی در انتظار روابط ایران و سوریه می باشد.

در سفر اخیر جناب آقای سامر خلیل وزیر محترم اقتصاد سوریه و هیات همراه به ایران ، مذاکرات سودمندی جهت گسترش روابط در حوزه های مختلف اقتصادی صورت پذیرفت، اینجانب در دیدار با ایشان و در جمع فعالان اقتصادی در اتاق ایران تاکید نمودم در دوران پیش رو انتظار می رود با ایجاد تسهیلات لازم توسط دولتین دو کشور ، بخش های خصوصی ایران وسوریه همکاری های ثمر بخشی را در حوزه همکاری های اقتصادی و صنعتی پی ریزی نمایند و سطح مبادلات را در یک برنامه زمان بندی شده به سطح مشخص و مطلوبی ارتقاء دهند. از سوی دیگر باتوجه به مزیت های اجرائی شدن موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور ، علاوه بر حضور شرکت های ایرانی در پروژه های بازسازی سوریه ، دو طرف در تجارت کالائی نیز می توانند همکاری خوبی داشته باشند.

   مایلم ضمن تاکید به نقش مهم بخش خصوصی دو کشور در توسعه و تعمیق روابط تجاری وبازرگانی ، پیشنهادات وراهکارهای زیر را جهت توسعه روابط اعلام نمایم :

  • آمادگی داریم تا با همکاری بخش های خصوصی سوریه نسبت به تامین نیازهای کالایی و خدماتی سوریه اقدام نماییم. قطعاً این همکاری ها با پشتیبانی و حمایت دولت های دو کشور موفقیت آمیز  وثمر بخش خواهد بود.
  • از سوی دیگر آمادگی بخش خصوصی ج.ا.ایران را جهت مشارکت فعال در بازسازی زیرساختها و بخش های صنعتی و معدنی آسیب دیده از جنگ و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه های مختلف عمرانی کشور سوریه از جمله ساخت و ساز مسکن ، فرودگاه ، نیروگاه ، سیستم های آبرسانی ، جاده سازی ، سد سازی ، کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی اعلام می دارم . همچنین مبادله کالا در بخش لوازم خانگی ، نساجی ، فرآورده های غذایی ، لبنی ، سیمان و مصالح ساختمانی ، محصولات پتروشیمی و معدنی ، گردشگری زیارتی وتوریسم درمانی از دیگر زمینه های مناسب همکاری میان بخش های خصوصی دو کشور است.
  • تشکیل اتاق مشترک ایران وسوریه گام مثبتی در جهت شناسایی و اجرائی شدن فرصت های همکاری میان بنگاههای اقتصادی بخش های خصوصی دو کشور است، در این راستا خرسندم اعلام نمایم اقدامات عملی برای تاسیس اتاق مشترک ایران وسوریه انجام گردیده و در این ارتباط کمیته ای با حضور اهم تشکلهای وابسته به اتاق ایران در زمینه های خدمات فنی و مهندسی ، دارویی ، تجهیزات پزشکی ، انرژی ، برق ، صنعتی ، کشاورزی ، مواد غذایی در اتاق بازرگانی ایران به منظور اجرایی نمودن موافقتنامه میان اتاق های بازرگانی دو کشور تشکیل شده است و اولین جلسه هماهنگی تشکیل اتاق مشترک دو کشور در جریان این سفر با همتایان سوری در اتحادیه اتاق های بازرگانی سوریه برگزار خواهد شد. انتظار میرود اتاق مشترک پس از آغاز به کار با بررسی دقیق و شناسایی زمینه های بالقوه همکاری بویژه در حوزه مشارکت در پروژه های زیربنایی کشور سوریه نسبت به تهیه و تدوین یک برنامه عملیاتی توسعه روابط در بخش های تجاری و صنعتی اقدامات لازم بعمل آورند.
  • تبادل هیاتهای اقتصادی و مشارکت در نمایشگاهها می تواند زمینه ساز شناخت بیشتر تجار دو کشور از امکانات یکدیگر وظرفیت های همکاری گردد. برگزاری این قبیل رویدادها مورد حمایت اتاق ایران می باشد.
  • بخش خصوصی ایران دارای تجارب و پیشرفتهای چشمگیری در زمینه اکتشاف و استخراج معادن و تولید مصالح ساختمانی می باشد و آمادگی دارد تجارب خود را در اختیار شرکت های سوری قرار دهد.
  • ضرورت ایجاد روابط بانکی و راه اندازی خط منظم حمل و نقل دریائی مشترک میان بنادر دو کشور ورفع موانع موجود در این زمینه از جمله مطالبات محوری بخش خصوصی از دولتین ایران وسوریه برای هموار کردن مسیر توسعه تجارت و همکاری های اقتصادی فیمابین است.

 در پایان مایلم تصریح نمایم امضای موافقتنامه و سند همکاری های اقتصادی راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه نقطه عطفی در روابط میان دو کشور است که ما آن را به فال نیک می گیریم .

 امید است با اجرائی شدن این موافقتنامه بسترهای لازم برای ارتقای سطح مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی میان دو کشور همسنگ روابط عالی سیاسی فیمابین فراهمشود.

موضوعات :
در همین رابطه