رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پیشنهاد رئیس اتاق ایران در دیدار با وزیر صنعت سوریه

ایران، عراق و سوریه، شرکت حمل و نقل مشترک تاسیس کنند

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران که در صدر هیات تجاری - اقتصادی از فعالان بخش خصوصی به سوریه سفر کرده بود، با محمد ماید زین العابدین جزبا، وزیر صنعت سوریه دیدار و گفت و گو کرد. تاسیس شرکت حمل و نقل سه جانبه میان ایران، سوریه و عراق از مهم‌ترین پیشنهادهای رئیس اتاق ایران در این دیدار با هدف حل مشکلات موجود در حوزه ترانزیت بین ایران و سوریه بود.

10 بهمن 1397
کد خبر : 17465
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران که در صدر هیات تجاری - اقتصادی از فعالان بخش خصوصی همراه با معاون اول رئیس جمهور به سوریه سفر کرده بود، با محمد ماید زین العابدین جزبا، وزیر صنعت سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

محمد ماید زین العابدین جزبا، وزیر صنعت سوریه در این دیدار بر ایجاد واحدهای پتروشیمی در سوریه با همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایرانی تاکید کرد.

او همچنین با اشاره به سفر هیات تجاری به سوریه، این سفر را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانست و خواستار تشکیل اتاق مشترک ایران و سوریه شد.

جزبا  با تاکید بر توسعه همکاری های ایران و سوریه در قالب سرمایه‌گذاری‌های مشترک، خواهان تدوین دستورکاری برای بازسازی کارخانه های عمرانی، تولید سیمان، آهن، داروسازی و نساجی سوریه توسط شرکت های ایرانی شد.

تولید باتری خودرو، مایع خمیر نان و سیمان، ایجاد واحدهای تولید داروهای سرطان و بیماری های خاص در سوریه از جمله حوزه‌هایی است که به گفته وزیر صنعت این کشور، شرکت های ایرانی می‌توانند به فعالیت در آنها بپردازند.

 وزیر صنعت سوریه همچنین با اشاره به وجود خطرات امنیتی در کشورش پیشنهاد داد تا دولت های ایران و سوریه اقدام به تاسیس کارخانه‌های مشترک ماشین‌آلات کنند.

پساداعش، زمان سازندگی سوریه است

در ادامه این دیدار، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با تاکید بر این موضوع که دوران بعد از نابودی داعش، فرصت مناسبی برای سازندگی سوریه است، از سرمایه‌گذاری مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای تولید مصالح ساختمانی از جمله سیمان، کاشی، شیشه و دیگر اقلام مورد نیاز ساختمان سازی در سوریه خبر داد.

شافعی همچنین ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر صنعت سوریه جهت سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در حوزه پتروشیمی گفت: اسامی شرکت‌های ایرانی مایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه، از سوی پارلمان بخش خصوصی اعلام خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان فعال در بازارهای سوریه خبر داد: صادرات کالاهای ایرانی به سوریه در حال حاضر از راه زمینی ترکیه و راه دریایی خلیج‌فارس صورت می‌گیرد که هزینه‌های فراوانی را به دوش صادرکنندگان گذاشته است؛ اما در شرایطی که آتش جنگ با تروریست‌های خود خوانده داعش در عراق و سوریه تقریباً در حال خاموش شدن است، تهران در تلاش است تا راه ترانزیت جاده‌ای و ریلی از طریق خاک عراق را به راه اندازد تا هزینه‌های وارد شده به صاحبان صنایع و کالاهای ایرانی کاهش یابد.

 رئیس اتاق ایران از توافق کشورش برای پرداخت هزینه‌های وصل شدن راه‌آهن به عراق خبر داد و افزود: در حال حاضر بهترین فرصت است تا ایران، عراق و سوریه با تاسیس شرکت حمل‌ونقل مشترک، موانع را از سر راه برداشته و بدین وسیله  فعالان اقتصادی بتوانند فعالیت های اقتصادی خود را رونق بخشند.

 

موضوعات :
در همین رابطه