اولین نشست اعضای کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور با حضور محمدرضا کرباسی معاون امور بینالملل اتاق ایران و نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت برگزار شد.
فرهاد فزونی و علی سلیمانی تنورلوئی رئیس و نایب رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور هستند و احمدرضا فرشچیان، امیرعباس آزادی طلب، علی محسنینژاد، محمود بنیاحمدی، امیر صادق هاشمی، علیرضا پیرنیا، حمیدرضا علی پور مشکانی، علی اکبر نظری ( نماینده وزارت امور خارجه)، روستایی ( نماینده سازمان توسعه تجارت) و نیلوفر اسدی به عنوان اعضای این کمیته انتخاب شده اند.
محمدرضا کرباسی معاون امور بینالملل اتاق ایران در این نشست با تأکید بر پیوند تنگاتنگ میان معاونت امور بینالملل اتاق ایران و کمیتههای مشترک بازرگانی تشکیلشده، تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور را گام مؤثری جهت ارتباط میان فعالان اقتصادی دو کشور و همچنین اتاق ایران و اتاق بازرگانی کشور سنگاپور دانست.
به اعتقاد کرباسی، یکی از مهمترین موضوعاتی که طی سالهای گذشته در دیپلماسی اقتصادی کمتر به آن توجه شده، بهرهگیری از ظرفیت فعالان اقتصادی ایرانی مقیم در کشورهای هدف برای مبادلات تجاری است. او در همین زمینه به اعضای کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور توصیه کرد تا این کمیته هرچه سریعتر اقدام به تدوین بانک اطلاعاتی از فعالان اقتصادی و همچنین قوانین بهروز در سنگاپور کند.
معاون امور بینالملل اتاق ایران همچنین تصریح کرد: با توجه به مدتزمان محدود ارزیابی کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور در شهریورماه سال 98، ضروری است تا اعضای کمیته تدوین« نقشه راه» را هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهند.
کرباسی با تأکید بر ضرورت عضوگیری کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور خاطرنشان کرد: هدف معاونت امور بینالملل اتاق ایران است که این کمیته طی 6 ماه آتی با افزایش فعالیت و تعداد اعضا به اتاق مشترک تبدیل شود.
در ادامه این نشست علیاکبر نظری نماینده وزارت امور خارجه در کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور بابیان این موضوع که پس از برجام، کشور سنگاپور در مقایسه با دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا، بیشترین تعداد هیات های تجاری را به ایران اعزام کرد، گفت: سنگاپور بهعنوان هاب صادرات آسیا و با توجه به ظرفیتهایی که دارد، اهمیت بسیار خاصی برای فعالان اقتصادی ایرانی دارد و بدون شک تشکیل این کمیته گام مهمی در راستای بهرهگیری از این ظرفیتهاست.
به گفته نماینده وزارت امور خارجه، حدود 5 هزار شرکت آمریکایی بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم در خاک سنگاپور فعالیت دارند؛ بنابراین طبیعی است که رابطه سنگاپور با ایران تحت تأثیر تحریمها دچار چالش شود.
بر اساس آمار منتشرشده از سوی روستایی نماینده سازمان توسعه تجارت در این جلسه، در 10 ماهه نخست سال جاری، ارزش واردات ایران از سنگاپور 762 میلیون دلار و صادرات ایران به سنگاپور رقمی ناچیز در حدود 40 میلیون دلار بوده است.
به اعتقاد این مقام مسئول در وزارت صنعت با توجه به ظرفیتهای موجود بین دو کشور ایران و سنگاپور و همچنین انگیزه فعالان اقتصادی، ترازوی مبادلات تجاری میان دو کشور را میتوان به سمت صادرات تغییر داد.