هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران 30 آبان 1403

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مشکل اساسی بازار خودرو، نظارت بیش‌ازحد دولت است

افزایش یک‌باره قیمت خودروهای تولیدی ظرف چند هفته گذشته باعث شده تا سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس هشدار دهد اگر بازار خودرو ساماندهی نشود وزیر صنعت استیضاح می‌شود. فربد زاوه کارشناس بازار خودرو معتقد است راهکار اساسی ساماندهی بازار خودرو، تغییر پارادایم مدیریت دولت در صنعت خودرو است.

شفق ضرغامی

خبرنگار
06 اسفند 1397
کد خبر : 17627
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بازار خودرو روزهای پرالتهابی را پشت سر می‌گذارد. قیمت‌ها در این بازار مانند بازار طلا و ارز، چند بار در روز تغییر می‌کند.

فربد زاوه در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تأکید کرد که مدیریت دولتی منجر به وضعیت فعلی حاکم بر بازار خودرو شده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، دولت باید در وهله اول رفتار خود را در برابر خودروسازان تغییر دهد وسپس سیاست‌های کلان خود را در زمینه تورم اصلاح کند.

وی ادامه داد: آشفتگی حاکم در بازار خودرو را باید از دو منظر مورد بررسی قرارداد. از یک‌ طرف این موضوع به کاهش تولید در مقایسه با سال‌های قبل برمی‌گردد؛ از طرف دیگر بر اساس یک ساختار منطقی، از  تورم متاثر شده است. هر زمان که تورم شتاب می‌گیرد به‌اصطلاح پول داغ می‌شود و مردم تلاش می‌کنند تا پولشان را به کالا تبدیل کنند. تقاضای مازاد هم منجر به افزایش قیمت می‌شود که تنها مختص به بازارهای سرمایه‌ای مانند مسکن، طلا یا خودرو نیست. کمااینکه در حال حاضر بازار گوشت و مرغ هم دچار این مشکل شده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، بخشی از مشکلات کاهش عرضه در بازار خودرو به تحریم‌ها برمی‌گردد اما اصل مشکل به تغییر در سیاست‌های تجاری کشور  از ابتدای سال جاری  و ورود بانک مرکزی به فرایند تأمین ارز برمی‌گردد که نتیجه آن کند شدن این فرآیند در کشور و اتلاف منابع ارزی است؛ به این معنا که منابع ارزی مصرف شد اما در مقابل کالایی تولید نشده است.

زاوه تصریح کرد: طی سال‌های اخیر هرچند راهکار خصوصی‌سازی در کشور برای پرهیز از مشکلات فعلی حتی در عالی‌ترین سطح مدیریت نظام در قالب اصل ۴۴ ابلاغ شد، ولی انحراف در اجرای این اصل مشکلات را پیچیده‌تر کرد. ورود خودروسازان و قطعه سازان به بازار سهام، نه‌تنها مشکلات را کم نکرد که شرکت‌های بزرگ خودروسازی را با بحران نقدینگی و زیان‌های شدید مواجه ساخت.

وی با انتقاد از مدیریت دولتی حاکم بر بازار خودرو خاطرنشان کرد: مشکل اساسی بازار خودرو، نظارت بیش‌ازحد دولت در این بازار است. زمانی که گفته می‌شود اگر وزیر وارد این بازار نشود، استیضاح خواهد شد چه معنی جز دخالت بیشتر دولت در بازار خودرو می‌دهد؟ درحالی‌که از سال‌ها پیش صاحب‌نظران این حوزه پیش‌بینی کرده بودند که مدیریت دولتی حاکم بر بازار خودرو، بالاخره روزی کار دست این صنعت خواهد داد و امروز می‌بینیم که این پیش‌بینی محقق شده است.

راه‌حل‌های تکراری ساماندهی بازار خودرو

به اعتقاد فرید زواه کارشناس بازار خودرو، تا زمانی که دولت و بانک مرکزی مدیریت تأمین را واگذار نکنند، آشفتگی حاکم بر بازار خودرو همچنان ادامه خواهد داشت. وی در همین زمینه تأکید کرد: چندین سال است که درباره اصلاح بازار خودرو صحبت می‌شود و در طول این سال‌ها تصور شده اگر پای نهادهای مختلف مانند سازمان حمایت، شورای رقابت و ... به این صنعت باز شود، مشکل حل خواهد شد یا اگر سهام شرکت‌های خودروسازی واگذار شود، خصوصی‌سازی در صنعت خودرو انجام‌ می‌شود در حالی که وضعیت بازار و صنعت خودرو نه با تغییر مالکیت، بلکه با تغییر پارادایم‌های مدیریتی دولت قابل‌تغییر است.

وی همچنین با اشاره به‌ طرح های پیش‌فروش خودرو خاطرنشان کرد: پیش‌فروش خودرو با این فرض که به کاهش قیمت‌های موجود در بازار کمک کند، عملاً بی‌تأثیر است؛ چراکه این کار تنها یکی از روش‌های فروش است و تاثیری در ایجاد تعادل در بازار ندارد.

در همین رابطه