رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

محمدعلی وحدتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

قیمت برق واقعی شود، مردم صرفه‌جویی می‌کنند

رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران معتقد است مراعات و ملاحظات مصرف‌کننده مانع واقعی شدن قیمت برق شده‌است.

29 خرداد 1395
کد خبر : 1903
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران معتقد است مراعات و ملاحظات مصرف‌کننده مانع واقعی شدن قیمت برق شده‌است.

محمدعلی وحدتی؛ رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق

«هیچ چیز قیمتی، هدر نمی‌رود.» این اصل کلام محمدعلی وحدتی رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق است. همراه با آمدن تابستان وزارت نیرو نیز به تکاپو می‌افتد و از مصرف‌کنندگان درخواست می‌کند برق کمتری مصرف کنند تا با خاموشی‌های کمتری مواجه شوند. اما محمدعلی وحدتی به عنوان یکی از فعالان صنعت برق، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران معتقد است درخواست برای کاهش مصرف از سوی تولیدکننده در هیچ‌جای دنیا مرسوم نیست. او راه‌حل کاهش مصرف برق را در یک جمله خلاصه می‌کند: «هیچ چیز قیمتی، هدر نمی‌رود». از نظر او اگر مصرف‌کنندگان ناگزیر به پرداخت قیمت واقعی برق باشند دیگر نیازی به پیام‌ها و درخواست‌ها برای کاهش مصرف نخواهد بود چرا که هر کسی مطابق توان مالی خود، برق مصرف می‌کند و از هدررفت آن جلوگیری می‌کند.

محمد علی وحدتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «تولیدکنندگان برق عموماً در تابستان تلاش بیشتری برای تولید برق دارند. یکی از دلایل آن نیز این است که قیمت برقی که وزارت نیرو از آن‌ها خریداری می‌کند گران‌تر است.» او ادامه می‌دهد: «به این ترتیب آن‌ها تلاش می‌کنند در فضایی کاملاً رقابتی، تولیدات برق خود را به فروش برسانند.» او تأکید می‌کند: «همه تلاش می‌کنند در فصل زمستان و در بهار تعمیرات نیروگاه‌های خود را انجام بدهند و در تابستان برق بیشتری تولید کنند چرا که عمده درآمد آن‌ها مربوط به تابستان است.»

طبق گفته رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، در بخش مصرف نیز صنایع از آنجا که نمی‌خواهند با نرخ بیشتر برق مواجه شوند تلاش می‌کنند مصرف خود را از طریق انتقال به ساعت‌های غیر پیک، کاهش بدهند. او می‌گوید: «دولت نیز همه واحدهای صنعتی را تشویق می‌کند تعمیرات کارخانجات خود را در تابستان انجام دهند تا برق کمتری مصرف کنند. در مقابل نیز در ازای این روزهای گرم نیز به آن‌ها تخفیف می‌دهد.»

اما نکته اصلی صحبت‌های این فعال صنعت برق از اینجاست که می‌گوید در هیچ‌جای دنیا تولیدکنندگان به طور مستمر درخواست کاهش مصرفِ تولیدات را ندارند. او در این باره می‌گوید: «در واقع تولیدکنندگان کالای خود را تولید می‌کنند تا به فروش برسانند؛ منطقی نیست تولیدکننده از مصرف‌کننده درخواست کند که کمتر مصرف کند. همه تبلیغ می‌کنند تا بتوانند تولید و فروش بیشتری نیز داشته باشند.»

وحدتی دلیل درخواست‌های مکرر وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق را اینطور تشریح می‌کند: «از آنجا که در ایران قیمت برق، واقعی نیست این اتفاق می‌افتد. زمانی‌که قیمت برق واقعی باشد مردم تشخیص می‌دهند که باید کمتر مصرف کنند.» اما چرا قیمت برق واقعی نمی‌شود؟ این فعال صنعت برق در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «بخش مهمی از دلیل عدم واقعی شدن قیمت برق، رعایت حال مردم است. دولت‌ها سعی می‌کنند نرخ خدمات دولتی به ویژه خدماتِ مورد نیازِ مردم را خیلی زیاد نکنند.»

به این ترتیب طبق گفته وحدتی، اگر برق خدمت عمومی باشد دولت باید آن را ارزان به دست مردم برساند؛ اما اگر کالای مصرفی باشد دولت باید قیمت آن را واقعی کند. از طرف دیگر نیز یارانه‌ها وجود دارند. رئیس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در این باره می‌گوید: «برای مثال در اماکن متبرکه یا در بخش کشاورزی قیمت برق تا حدودی ارزان‌تر است به همین خاطر آن‌ها نیز به عنوان مصرف‌کننده خیلی صرفه‌جویی نمی‌کنند.» او می‌گوید: «در بخش کشاورزی این مسئله منجر به هدرروی آب نیز می‌شود. بسیاری از کشاورزان مقایسه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که هزینه استخدام کارگر برای خاموش کردن پمپ آب بیشتر از هزینه برقی است که در قبض آن‌ها می‌آید.»

به این ترتیب یارانه‌ها آسیب‌هایی را وارد می‌کنند. وحدتی می‌گوید: «در هدف‌مندی یارانه‌ها، هدف این بود که مردم قیمت واقعی انرژی را بپردازند و آن دسته که نیازمند هستند کمک‌هایی را دریافت کنند. اما اکنون شاهدیم که هدفمندی یارانه‌ها نه تنها کمکی نکرده بلکه به باری اضافی بر دوش دولت نیز تبدیل شده‌است.» او ادامه می‌دهد: «چیزی که به عنوان جراحی بزرگ اقتصادی از آن یاد می‌شد امروز به مشکلی برای اقتصاد تبدیل شده‌است. در حال حاضر هدف اصلی از هدف‌مندی یارانه‌ها گُم شده‌است.»

او تأکید می‌کند: «اگر پول برق را به طور کامل از مصرف‌کننده بگیرند او حتماً در مصرف خود صرفه‌جویی می‌کند. در یک کلام اگر نرخ برق را واقعی کنیم دیگر نیازی نیست از مصرف‌کننده خواهش کنیم برق را کمتر مصرف کند.»

در همین رابطه