رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

حال صنعت چای خوب نیست

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد هر ایرانی سالانه 1.5کیلوگرم چای مصرف می‌کند اما چه میزان از این چای «تولید داخل» است؟

29 خرداد 1395
کد خبر : 1915
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رمضان که می‌شود خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند تا روزه خود را افطار کنند؛ این جمع‌های خانوادگی همیشه یک پایه ثابت دارد: «چای». کمتر کسی است که روزه خود را با این نوشیدنی گرم چه در تابستان و چه در زمستان افطار نکند. طبق اطلاعات به دست آمده از پایگاه اطلاع‌رسانی یورومانیتور که به طور ویژه بازار چای را تحلیل و بررسی می‌کند، میزان مصرف چای در ایران حدود 110 تا 120هزار تن در سال است؛ به این ترتیب در سال 2015 سرانه مصرف چای در ایران 1.5کیلوگرم بوده‌است. یعنی هر نفر در ایران 1.5کیلوگرم چای در سال مصرف می‌کند. هرچند در ایران طبق قانون، مالیات واردات چای بیش از 30درصد است و واردات بسته‌های چای زیر 10کیلوگرم به این کشور ممنوع است اما باز هم قاچاق چای در این کشور در سطح گسترده‌ای انجام می‌َشود. واردات و قاچاق چای هر دو به تولید داخلی این محصول در ایران لطمه وارد کرده‌است.

پایگاه خبری اتاق ایران سعی داشت برای بررسی وضعیت صادرات و واردات این کالا در ایران با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی چای نیز گفت‌وگو کند اما او در پاسخ تنها به این جمله بسنده کرد که وضعیت صادرات و واردات چای در ایران «خوب» است. علیرغم ادعای کسانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند آمار و ارقام خبر از بدحالی صنعت چای در ایران می‌دهند. به نظر می‌رسد واردکنندگان که اتفاقاً تعداد کمی هم هستند اما قدرت زیادی دارند از کاهش تولید داخلی سود می‌برند و سعی دارند مانع تولید و در نتیجه افزایش واردات بشوند. نگاهی به آمار واردات چای در سه ماهه اول سال 93 نشان می‌دهد 1.7تن چای از کشورهای سری‌لانکا، هند، امارات متحده عربی و چین وارد شده‌است. این در حالی است که صادرات چای در همین دوره برابر با 1.5تن بوده و بیشتر به کشورهای تاجیکستان، عراق و سوریه صورت گرفته‌است. مقصد کشورهایی که چای ایران به آن‌ها صادر می‌َشود و مبلغ چایی که به این کشورها صادر می‌شود به گونه‌ای است که تراز صادرات و واردات این محصول را در کشور کاملاً به نفع واردات رقم زده‌است.

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد شرکت گلستان در سال 2015 بیشترین قدرت را در بازار چای ایران داشته‌است. سهم این شرکت در بازار چای ایران 40درصد برآورد شده‌است. این شرکت که محصولات خود را به شکل‌های متنوعی روانه بازار می‌کند قدرتمندترین برند را در بازار چای به تصویر کشیده‌است. شرکت گلستان محصولات خود را در سه سطح کیفی ارائه می‌کند که با کیفیت‌ترین آن از کلکته هند وارد می‌َشود و در ایران تنها بسته‌بندی می‌شود. چای رده دوم کیفی این شرکت از سری‌لانکا و چای رده سوم آن نیز از کنیا وارد می‌َشود. به این‌ترتیب قدرتمندترین برند چای در ایران نیز تنها واردکننده آن است. البته ناگفته نماند که این شرکت چای ایران نیز در تولیدات خود دارد که ارزان‌ترین چای در میان تولیدات این شرکت به شمار می‌آید.

اطلاعات به دست آمده از یورومانیتور نشان می‌دهد عدم کنترل مرزها و قاچاق بی‌رویه یکی از مهم‌ترین دلایل ضعف تولید داخلی چای در ایران است. فعالان صنعت چای چه بپذیرند و چه نپذیرند، آمار و ارقام مراکز رسمی نشان می‌دهد حال این صنعت در ایران «خوب» نیست.

در همین رابطه